Kwartiersdienst Valleilijn wordt niet doorgetrokken naar Ede-Wageningen

Er komen geen extra treinen bij op de Valleilijn (Amersfoort – Ede-Wageningen). De provincie Gelderland heeft lang gepleit om de bestaande kwartierdienst Amersfoort – Barneveld Zuid door te trekken naar Ede-Wageningen. Dat plan gaat nu niet door. De provincie komt circa 30 miljoen euro tekort.

Overwegen

Dat melden onder andere Ede Stad en De Gelderlander. Het besluit volgt op een onderzoek dat ProRail samen met de provincie en de Gemeente Ede heeft uitgevoerd. Om de kwartierdienst tot aan Ede-Wageningen mogelijk te maken zouden twee overwegen moeten verdwijnen. Daarvoor moet de ruimtelijke inrichting veranderd worden. Al met al kost dat 5 miljoen euro.

Extra spoor

Nog eens minimaal 30 miljoen euro is er nodig voor een tweede spoor bij station Ede-Centrum en een snelheidsverhoging tussen Barneveld Zuid en Ede-Centrum. Die zijn nodig om de kwartierdienst passend te maken op de (grotendeels) enkelsporige spoorlijn. De provincie had al wel 6 miljoen euro gereserveerd, maar komt op dit onderdeel zeker nog 24 miljoen euro tekort.

Overlast

De Valleilijn wordt dagelijks gebruikt door circa tienduizend reizigers. In de omgeving van de spoorlijn hebben een aantal mensen zich altijd verzet tegen extra treinen op de Valleilijn. Ze zijn bang voor extra geluidsoverlast en verkeersoverlast. Als de frequentieverhoging wel door was gegaan, waren er waarschijnlijk klachtenprocedures gestart.

This post was last modified on 21 maart 2019 10:55

Share
Tags: Valleilijn

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug