Landelijke treinstoring waarschijnlijk niet veroorzaakt door hack
01 jun 2021 16:45
De landelijke treinstoring van maandag is waarschijnlijk niet veroorzaakt door een hack van het communicatiesysteem, zegt demissionair staatssecretaris Stientje van Veldhoven.
Softwarefout
Er leefden zorgen in de Tweede Kamer over een mogelijke cyberaanval, onder meer door hacks op spoornetwerken in Brazilië en de Verenigde Staten. Maar volgens de staatssecretaris “wijst niets daarop.”
De problemen op het spoor ontstonden maandag doordat het GSM-R-systeem wegviel. Daardoor konden machinisten en treindienstleiders niet meer met elkaar communiceren. Volgens ProRail is dat systeem “essentieel” om het treinverkeer veilig te laten rijden. Mogelijk zijn zowel het primaire systeem als de back-up overbelast geraakt door eenzelfde softwarefout.
Nader onderzoek
ProRail denkt “met de kennis van nu” dat de kans klein is dat deze fout zich weer voordoet, meldt Van Veldhoven in de Kamer. Een storing van deze omvang zou zich de afgelopen vijftien jaar niet eerder hebben voorgedaan. “Het is een incident, maar ook incidenten moeten zorgvuldig bekeken worden omdat ze kunnen wijzen op een zwakheid die gerepareerd moet worden”, aldus de staatssecretaris.
De spoorbeheerder doet momenteel onderzoek naar de exacte oorzaak van de storing. Van Veldhoven wil de Tweede Kamer voor de zomer informeren over de uitkomsten.
Kritiek
DENK-Kamerlid Stephan van Baarle vindt de treinstoring “onacceptabel.” Ook de VVD is kritisch. Kamerlid Fahid Minhas wil dat het nieuwe communicatiesysteem versneld wordt ingevoerd. Dan wordt de overstap gemaakt van het verouderde 2G naar 5G. Volgens de staatssecretaris werkt ProRail aan het nieuwe systeem, maar moet de invoering ervan niet overhaast gebeuren.
(c) ANP
Welke opvolger hebben ze op het oog?
FRMCS (Future Railway Mobile Communication System)? Die is nog in ontwikkeling en zal pas wereldwijd ergens in 2025 worden uitgerold. Vergeet niet dat zo’n communicatiesysteem interoperabel dient te werken. Ook de buurlanden moeten ermee overweg kunnen.
Of zouden de Kamerleden in verwarring zijn met een fail-safe (en 100% redundant) GSM-R systeem?
De vraag blijft waarom de verkeersleiding bij storingen niet gewoon via het openbare net met de machinisten kan communiceren.