Lelylijn en Nedersaksenlijn in ijskast – BBB en NSC willen wel door
07 nov 2024 9:45
Plannen voor de Lelylijn en Nedersaksenlijn kunnen de ijskast in. RTV Drenthe meldt dat bestuurders van de noordelijke provincies woensdagavond van een afvaardiging van het kabinet te horen hebben gekregen dat er, wat het kabinet betreft, geen vervolgstap komt voor de spoorlijnen.
Update donderdag 15.00 uur. Coalitiepartijen BBB en NSC hebben staatssecretaris Chris Jansen van openbaar vervoer inmiddels om opheldering gevraagd in een spoed-emailprocedure. De partijen willen dat de plannen voor de twee spoorlijnen worden voortgezet. Daarmee gloort er voor de voorstanders toch weer een sprankje hoop.
De provincies Friesland, Groningen en Drenthe, die volop campagne voeren voor de spoorlijnen, hadden woensdagavond een overleg met staatssecretaris Chris Jansen, minister Barry Madlener en vicepremier Mona Keijzer. De provincies willen maar wat graag dat er vaart gezet wordt achter de plannen voor de spoorlijnen maar hun hoop werd al snel weggenomen.
Niet genoeg geld
Hoewel de spoorlijnen wel in het regeerakkoord staan, wil het kabinet niet verder met de plannen door de volgende stap te nemen: een MIRT-verkenning. Het kabinet houdt vast aan de regel dat voor zo’n verkenning 75 procent van de kosten van een project gedekt is. Voor beide spoorlijnen is er bij lange na niet genoeg geld beschikbaar.
Het nieuws komt niet helemaal als verrassing. Staatssecretaris Jansen heeft al meerdere malen laten weten dat er geen geld is voor de spoorlijnen en dus de vervolgtappen. Maar hij zei ook dat er in november met de regio over de plannen gesproken gaat worden. Dat gesprek blijkt dus een afwijzing te zijn.
De Lelylijn moet een geheel nieuwe spoorlijn worden van de Randstad naar Groningen. Voor de bijna 14 miljard aan kosten is een bijdrage van slechts 3 miljard gereserveerd. De Nedersaksenlijn is de deels bestaande spoorlijn tussen Groningen en Enschede waarin nog een stuk spoor ontbreekt tussen Stadskanaal en Emmen. Voor dit plan is 85 miljoen van de benodigde 1,7 miljard gereserveerd.
Provincies geven niet op
De noordelijke provincies geven desalniettemin de strijd niet op. Ze blijven campagne voeren voor de spoorlijnen in aanloop naar het kamerdebat en blijven ook nog in gesprek met de staatssecretaris. Volgens de Groningse Commissaris van de Koning René Paas hoeft het kabinet helemaal niet vast te houden aan de 75 procent-norm. “Die 75 procent is een ambtelijke afspraak, daar kan het kabinet van afwijken”, zei Paas tegen RTV Drenthe. “Die norm is er om te voorkomen dat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat helemaal volloopt met onderzoeken naar onhaalbare of niet kansrijke plannen. Daar vallen de Nedersaksenlijn en Lelylijn niet onder.”
Op 25 november debateert de Tweede Kamer over de spoorlijnen. Als de twee coalitiepartijen bij hun voornemen blijven om de plannen voort te zetten, dan is het nog geen gelopen race.
(c) Treinreiziger.nl
Wil je helpen Treinreiziger.nl te verbeteren en te vernieuwen? Beantwoord hier 6 vragen.
15,7 miljard is de huidige schatting. De betrokken Friese gemeenten hebben echter (als eerste) een aanvullend eisenpakket neergelegd waar een paard de hik van krijgt. En dat is natuurlijk nog maar het begin van alle extra eisen van gemeenten, provincies, waterschappen, natuur- en milieuclubjes, omwonenden, etc. Ieder weldekkend mens die zich de bouw van de HSL nog herinnert begrijpt dat het uiteindelijk ver boven de 30 miljard gaat eindigen. Een kansloze exercitie om hier geld in te willen steken.
Kikker en camping sparende tunnels zoals in de Betuwelijn of de groene hart tunnel of tunnelbak bij Berkel en Rodenrijs. En dan 20 jaar later nog ontevreden. Bij Hillegersberg en Schiedam moesten er landtunnels komen om ‘dure buurt’ en flatgebouwen te sparen van het uitzicht op andermans rijdende auto’s. Zelf rijden ze geen auto, maar niet heus. Met de trein gaan ze ook nooit, dat kan wel kloppen.
Tja friesland is nu de provincie waar het meeste gas gewonnen wordt. Dan mag het rijk best wel wat van dat geld teruggeven.
Je gaat geen infrastructuur aanleggen als een soort goedmakertje.
Natuurlijk wel, de regio die lijdt onder de gaswinning moet er iets voor terug krijgen. Alleen nederland is gek genoeg om na alle aardbevingen in groningen, opnieuw precies hetzelfde te gaan doen in friesland.
En op dit moment maakt de trein vanuit friesland een enorme omweg om bij de randstad te komen.
Als er genoeg verkeer is voor een snelweg is er genoeg verkeer voor een spoorlijn.
Een spoorlijn eisen uit een soort wraak? Het moet niet nog dwazer worden.
Waar haal jij wraak vandaan?
Breda kreeg ook een aansluiting op de hsl, als goedmakertje voor dat er een luide hsl langs breda kwam.
Het is niet meer dan normaal dat een deel van de opbrengsten van gaswinning, worden gebruikt voor investeringen in het gebied van de gaswinning.
Dat bij Breda bleek achteraf ook een hele slechte beslissing. Daarnaast kostte dat geen 15 miljard
Hoezo? Er is nu flink meer capaciteit bij dordrecht en de brug over het hollandsch diep.
Nou ja die onzinnige a5 koste meer.
Prima dat laatste maar dan wel aan zinvolle investeringen en niet aan onzinnig dure spoorlijnen.
Zinvolle investeringen zoals wat? 3 miljard voor één extra rijstrook bij utrecht? De verlenging van de a15 dwars door een natuurgebied (waar de betuweroute zo nodig in een tunnel moest, maar de snelweg dat niet hoeft (waarom precies?)/
Compenseren doe je door schade te herstellen, niet door spoorlijnen aan te leggen.
lachwekkend, voorts zijn bodemschatten voor het Rijk en niet voor de toevallige boven de grond levende personen of lagere overheden.
Nee, voorts zijn aardbevingen, waavan het rijk een zorgplicht heeft om die niet opzettelijk te veroorzaken. Iets wat meerderemalen bevestigd is tijdens rechtzaken tegen de overheid rond gaswinning in groningen
Haha, zorgplicht tegen natuurfenomenen. Dijkverhogen willen ze niet langs de rivieren maar bij hoogwater verwachten ze wel droog te blijven. Men wil wel warmte, gas en geld maar als er wat zetting is dan is de wereld te klein.
De staat mag niet opzettelijk aardbevingen gaan veroorzaken, en er is een hele duidelijke link tussen de gaswinning en extra aardbevingen in groningen.
Noord Friesland heeft precies dezelfde bodem als Noord Groningen, dus leg uit hoe de staat niet aardbevingen aan het veroorzaken is met hun gaswinning?
En wat voor een raar gepraat heb jij het over?, in Friesland is niemand tegen dijken.
Tal van mijnbouwdeskundigen, waaronder seismologen, hebben decennia verklaard dat de beoogde gaswinning veilig kon plaatsvinden en dat de kans op serieuze aardbevingen marginaal was. De overheid baseert haar besluitvorming meestal op onderzoeksresultaten van experts en, voor de zekerheid, op contra-expertiserapportages. De overheid vertrouwde deze experts, maar die blijken, achteraf gezien, de risico’s zwaar te hebben onderschat. De vraag is of het verwijtbaar is dat de overheid het oordeel van een grote groep van deskundigen (ten onrechte) heeft vertrouwd. Dat er fouten zijn gemaakt, laat onverlet, dat de overheid alles heeft gedaan om foute besluitvorming te voorkomen.
Tal van seismologen hebben sinds de jaren 80 (20 jaar na winning), aangetoond dat er een link lag tussen de winning en de aardbevingen, daarnaast heeft de hoge raad de staat aansprakelijl gesteld.
Dat de overheid voor 40 jaar lang het oordeel van deskundigen heeft genegeerd en zich vasthield aan rapporten van de jaren 60, is zeker wel verwijtenlijk.
verwijtbaar
Rivierdijken, langs de rivieren. Men wil geen verbetering omdat het uitzicht dan aangetast wordt. Alleen als ze natte voeten krijgen zijn ze wel boos. Ook buitendijks bouwen en dan klagen bij hoog water, in Hoorn.
Daar was eens een mannetje, dat was niet wijs;
Het bouwde zijn huisje al op het ijs;
‘t Begon te dooien, maar niet te vriezen –
Toen moest dat mannetje zijn huisje verliezen.
Dat dacht ik niet. Iedere provincie draagt ook diens manier bij en daar hoeft echt geen compensatie voor te zijn. Samen spelen samen delen zeiden we vroeger.
Bijdragen betekend niet de oveherheid je huis laten slopen door aardbevingen.
Hoezo moet het groningerveld dicht vanwege aardbevingen. Maar kan er in friesland, dat precies dezelfde bodemsamenstelling heeft wel gewonnen worden?
De Lelylijn is een veel te forse investering en geeft weinig voordelen t.o.v. het huidige traject via Zwolle. De Nedersaksenlijn daarentegen is wel echt een meerwaarde, daar kunnen ze beter vol op inzetten en dubbelspoor maken zodat er ook een intercity op kan rijden en er echt tijdwinst op te behalen valt.
Een intercity voor welke grote reizigersstromen?
Even doortrekken, een Intercity Leeuwarden – Groningen – Emmen – Enschede zal een grote reizigers trekker zijn. Kijk maar eens in Zwolle hoeveel reizigers overstappen uit de richting Groningen/Leeuwarden naar Enschede. Er zijn behoorlijke reizigersstromen vanuit het Noorden naar Twente.
Leeuwarden – Groningen moet dan ook gedubbeld worden.
Inderdaad maar dan wordt het nog een stuk duurder.
Leeuwarden Groningen lijkt mij logisch. Maar ik heb zo’n mijn twijfels bij Groningen- Enschede. .
Het is het eindpunt van de trein,
bijna geen mens hoeft er te zijn,
bijna geen hond gaat zover mee:
Enschede.
Willem Wilmink 1936 – 2003
Bus 300 van Emmen naar Groningen lijkt mij geen goed meetinstrument. Deze bus volgt ook een andere route.
De Lelylijn brengt het noorden echt een stuk dichter bij de Randstad. De Lijn is gekoppeld aan nieuwe locaties wonen en werken op niet al te grote afstand van Schiphol. Bouwen, bouwen, bouwen is het devies. Langs de Lelylijn kan dat.
Het is inderdaad minstens meer dan 20 jaar oud, sterker nog,uit de tijd toen de textiel was ingestort en er nog geen universiteit en hogescholen en andere instellingen waren.
Dat gebeurt ook, zij het uiterst traag: een paar uiterst kleine stukjes zijn dubbelsporig.
Hoeveel mensen uit het noorden gaan er naar Twente? Daar zijn helemaal geen grote reizigersstromen. Alsof er nu ieder uur honderden reizigers uit het noorden in Zwolle zouden overstappen naar Enschede. Het zijn voornamelijk wat studenten die danwel in Groningen danwel in Enschede studeren.
Groningen – Emmen is één van de drukste streekbusverbindingen in het oosten van het land. Er is dus zeker een grote reizigersstroom, maar niet genoeg voor een intercity-verbinding.
Ook dat is voornamelijk beperkt tot schooldagen tijdens de spitsuren.
Vanuit Leeuwarden is Enschede altijd sneller via Zwolle, zelfs vanuit Groningen is het een opgave om binnen 3 kwartier (zo lang doet de huidige snelbus erover) in Emmen te zijn en in 2 uur in Enschede (route via Zwolle, Emmen-Enschede is nu 1 uur 26 en minuten)
Heeft u dat berekend?
Zie daar bij station Zwolle niet zoveel van. 1 of 2 treinstellen per half uur van Blauwnet die niet propvol zijn. Zeker niet in de daluren en weekeinden.
Je overschat het aantal treinreizigers tussen Groningen/Leeuwarden – Zwolle – Enschede.
Let wel het zijn allemaal gewoon aangeklede regiolijntjes. (Alleen Enschede – Almelo is hoofdnet) Verbaast me dat ze Almelo – Marienberg gaan electrificeren, terwijl dit niet gebeurt met de iets drukkere Zutphen – Hengelo lijn en de veel drukkere Zevenaar – Doetinchem.
Zutphen-Hengelo wordt ook geëlektrificeerd. Dan zou alleen Almelo-Marienberg in Overijssel als los diesellijntje overblijven en daar je moet je dan apart materieel voor gaan aanhouden. Voor die 19km enkelspoor is het dan efficiënter dat stukje ook maar elektrisch te maken.
Misschien het gereserveerde geld van de Lely overhevelen naar de reservering van Nedersaksen en voila er is ruim 75% gereserveerd voor de Nedersaksen.
(beter 1 vogel in de hand dan de plannen voor 2)
Beter wacht men op een ander kabinet en een betere tijd. Er is toch al genoeg verkend en gedaan. Een groot probleem zullen alle dwarsliggers (pun intended) op het oude land zijn.Ze wonen allemaal in en op erfgoed, reizen doen ze wel maar dan wel over andermans land en vooral mogen er geen mensen bij hen in de buurt komen.
Er wordt door de bestuurders geschermd met de aanleg grote aantallen nieuwe woningen voor mensen uit Randstad maar zodra er ergens zelfs maar tien huizen gebouwd moeten worden staan de huidige bewoners in het noorden al op hun achterste benen vanwege “het verlies aan identiteit”.
Iemand is nooit in Lemmer geweest, waar als een gek bijgebouwd wordt voor randstedelingen.
en Duitsers, toch? Ik kom wel in het dorp maar niet in de wijken. Breimer is natuurlijk verplicht.
Lemmer vooral randstedelingen, omdat Lemmer en aan de a6 ligt en in kilometers het stukje friesland is, wat het dichts bij de randstad is.
En sowiso worden er veel meer woningen in friesland gekocht door mensen uit holland, dan uit andere regios (friesland zelf niet meetellend)
Wat bedoel je met “als een gek”? Voor 500 of voor 25.000 extra inwoners?
200 honderd woningen, waarvan het meerendeel gezinswoningen, wat voor een dorp van 10.000 man best veel is.
Maar welk dorp ben jij geweest dat plannen voor nieuwe woningen heeft afgekeurd vanwege dorpelijkheid? of welk dorp is gaan protesteren tegen de komst van hollanders?
Vergeet niet dat een kwart van de huizen in friesland gekocht wordt door mensen uit de randstad (volgens het fries dagblad).
En hoeveel van die 200 gaan er naar de eigen inwoners?
Stuk of 50
Lemmer is geen dorp maar een stad. Het plan voor de Lelylijn houdt ook de bouw in van nog meer woonlocaties. Bouwen, bouwen, bouwen, wonen, wonen, wonen.
Een dorp met 10.000 man is een stad?
Een van de Friese elf steden.
Lemmer hoort niet bij de elf Friese steden. Dat zijn Leeuwarden, Sneek, IJlst. Workum, Hindeloopen, Stavoren, Sloten, Franeker, Harlingen, Bolsward en Dokkum. Dat weet ik onder meer omdat ik ze vorig jaar allemaal ben afgereisd, met het ov, om de elf fonteinen te zien die ze hebben gekregen in het kader van Leeuwarden/Fryslân culturele hoofdstad van Europa 2018. Lemmer is derhalve net als bijvoorbeeld Drachten en Heerenveen een plaats, maar geen stad (hebben nooit officiële stadsrechten gekregen).
Heb je ook aantallen? Je mag per duizend naar boven afronden.
Dat heb je overal eerst zeuren ze er wordt hier niett geïnvesteerd etc… Maar wanneer ze het willen doen oh nee we willen geen Amsterdammers hier ze gaan alles duur maken enzo..
Dan kan men beter gaan werken aan straktrekken en ERTMS enz voor de lijnen naar Leeuwarden en Zwolle. Alle boven Zwolle ERTMS, Almere-Zwolle ook en zelfs naar Schiphol. Dan heb je ook een moderne verbinding.
Kruisingsvrij, afgeschermd, dan kun je er wel 160km/h gaan rijden. Wat passeervoorzieningen en dan schiet het allemaal wel op. Beter Leeuwarden Groningen onder de draad en dubbel maken. Daar heeft de regio meer aan.
Kijk, als de overheid had gezegd, de lelylein gaat niet door, maar we splitten de sporen voor meppel met een fly over, leggen etcs neer op zwolle-noorden (wat de flessenhals problemen oplost), maken de diesellijnen elektrisch en het overgebleven geld wordt gebruikt voor de nedersaksenlijn. (Kan allemaal met 3 miljard) dan had ik daar vrede mee gehad.
Maar dat gaat niet gebeuren, het enige wat wel gaat gebeuren is extra gaswinning in de regio. (Het groninger veld is dicht, maar in alle andere gasvelden in groningen, friesland en drente heeft het kabinet de gaswinning opgevoerd).
Ik dacht dat de overheid een ereschuld had naar het noorden?
Een eredschuld (zo die er al is) is geen reden om maar onzinnig dure, overbodige spoorlijnen aan te leggen. Dan kun je beter alle inwoners een zak geld geven.
Overigens wordt de inwoners in het noorden bij dit alles niets gevraagd, het zijn de bestuurders die dit willen.
Ik denk dat vrijwel alle partijen in Den Haag het inmiddels waanzin vinden om deze spoorlijnen gezien de geëxplodeerde kosten aan te leggen maar dat niet hardop durven zeggen.
Ik kom zelf uit het noorden, dat klopt niet, het zijn juist de inwoners (vooral in steden als groningen, emmeloord, drachten, heerenveen en leeuwarden) die dit willen.
Maar waarom is een spoorlijn, die een van de meest problematische flessenhalsen oplost te duur, maar is 2 keer zoveel geld uitgeven aan een verlenging van de A15 prima?
En de kosten zijn helemaal niet geëxplodeerd, dat het ongeveer zoveel zou kosten was altijd al bekend, plus vorige kabinet heeft véééééél meer geld uitgegeven voor minder km aan snelweg.
De A5 bij amsterdam heeft meer geld gekost dan de lelylijn, als je voor inflatie corrigeert.
Miljarden voor één extra rijstrook aan de a27 bij utrecht is prima, hoezo is dat dan geen waanzin?
De kosten moet je natuurlijk afwegen in relatie tot het aantal gebruikers. Dat bepaalt of het nuttig is om zulke bedragen wel/niet uit te geven.
Bij de A15 of de A27 praat je over aantallen van een totaal andere orde van grootte dan bij een Lelylijn, laat staan een Nedersaksenlijn. Bij de A15 gaat het daarnaast om een gigantische stroom goederenvervoer waarbij zelfs de Betuweroute totaal verbleekt
Groningen en Friesland willen enerzijds dun bevolkte plattelands provincies blijven (o, die identiteit is zo belangrijk) maar willen anderzijds infravoorzieningen voor metropolen van een miljoen inwoners.
Heb je daar bewijzen voor, want de betuweroute is één, nog niet af (de duitse kant moet nog afgemaakt worden), en twee de meerwaarde van de a15 is personenverkeer tussen arnhem en nijmegen, omdat de a50 wel erg ver naar het westen ligt. Het vrachtverkeer kan gewoon de a50 nemen om van de a15 op de a12 te komen.
En die ene extra rijstrook bij de a27 levert meer reizigers op, om 3 miljard aan aanlegkosten te rechtvaardigen?
Groningen en friesland willen juist uitbreiden, wat wordt gehinderd doordat de snelwegen vol staan met files, en de treinen een omweg moeten nemen, waardoor het noorden kunstmatig ver is van de randstad. Wat het voor groningen moeilijker maakt om personeel te lokken voor de industrie daar. Ditto voor philips om mensen te vinden in Drachten, wat de grootste stad in Nederland is zonder treinstation.
Drachten heeft 45K inwoners, Meierijstad 80K.
Dat is geen plaats, die gemeente bestaad uit meerdere losse dorpen
bestaat uit ….
Daarom ben ik voor een referendum waarbij inwoners uit de aarbevingsschadegebieden zelf per referendum kiezen. Waarbij uiteraard ook andere opties openstaan. Subsidies voor ondersteuning van het economisch en sociaal draagvlak van scholen, ziekenhuizen en retail zodat er geen vicieuze cirkel ontstaat in de aardbevingsschadegebieden. Dus dat de gedupeerden zelf beslissen of het nou OV is of wat anders en niet dat bijvoorbeeld aannemers beslissen wat goed is voor hun. Uiteraard moet het los staan van de vergoeding voor de beschadigde huizen.
Klinkt als een plan, succes met de regering overtuigen.
En voor hoe lang ga je die subsidies vastleggen? want ik zie den haag er wel voor aan om die na een jaar af te schaffen.
En scholen krijgen toch gewoon betaald vanuit de staat? je kan dan beter in ov voor middelbare scholieren investeren.
Vanwege het brede onvermogen om een reëel toekomstbeeld te genereren, is het houden van nationale referenda over toekomstige infrastructurele voorzieningen of een grotere toekomstvisie, bij voorbaat gedoemd om te mislukken. Tegen meningen als “We altijd zonder die geplande nieuwe weg/brug/spoorlijn gekund”, “Wat heb ik er nu aan dat er over dertig jaar een ruim opgezet maar duur wegennet of spoorwegnet ligt ? of “We willen het houden zoals het nu is”, is geen kruid gewassen. Bij Ruimtelijke Ordening dienen vele zaken meegewogen te worden. Denk aan bevolkingsgroei of -afname, voorziene industriële ontwikkelingen, milieueisen, mobiliteit van bewoners en bezoekers, specifieke beleidswensen van besluitvormers (gemeenten, provincies en andere overheden). Een gemiddelde burger is domweg niet in staat om tot een weldoordacht en gebalanceerd oordeel te komen.
De term ereschuld is kretologie die afkomstig is van lieden die mee willen profiteren van de compensatie bestemd voor de werkelijke slachtoffers van de gaswinning. En die slachtoffers wonen niet in het hele noorden maar slechts in een klein deel van de provincie Groningen. Groningen, Emmeloord, Drachten, Heerenveen en Leeuwarden liggen buiten het aardbevingsgebied.
De verlenging van de A15 gaat 1.4 miljard kosten (https://www.infrasite.nl/wegen/2024/03/06/via15-mag-nog-niet-doorgaan/). Als je de Lelylijn voor de helft van dat bedrag denkt te kunnen aanleggen dan ziet de overheid graag het aanbod tegemoed.
De A5 heeft 2.02 miljard gekost (https://www.at5.nl/artikelen/102900/coentunnel-en-westrandweg-kosten-160-miljoen-per-kilometer) als zou je kunnen discussieren over of je de tweede Coentunnel hierin zou moeten meerekenen. Voor inflatie gecorrigeerd sinds 2013 komt dat neer op 2.65 miljard. Er is al een groter bedrag gereserveerd voor de Lelylijn en niemand heeft de illusie dat die ruim 3 miljard genoeg zijn zijn om de lijn aan te leggen.
Bij Utrecht komt er wel iets meer dan 1 rijstrook extra, wellicht verwar je het met de uitbreiding tussen Houten en Hooipolder. Zelfs alles samen gaat minder kosten dan de Lelylijn. Daarbij gaat het om infrastructuur die al vele jaren overbelast is terwijl de Lelylijn een uit de hand gelopen hobbyproject is.
De draagvlak voor aanleg bij Lelylijn is bij vele partijen gefaseerd gegroeid.
En ze wisten al een aantal jaren geleden dat de aanleg van Lelylijn niet goedkoop zou zijn. En ze kijken niet specifiek naar de aanlegkosten. Maar ook naar de baten. Het zal een afweging zijn.
Dat BBB, NSC en andere politieke partijen Lelylijn wel willen laat zien dat de steun voor aanleg van Lelylijn groeit.
Alleen zijn er bij PVV vooral prioriteiten bij veiligheid, migratie. En PVV is de grootste partij. En VVD als andere grote partij is ook geen voorstander van de Lelylijn. In de partijprogramma van partijen kan je zien wie de aanleg van Lelylijn steunt.
Partijprogramma’s zijn vaak een opsomming van populistische lokkertjes om zoveel mogelijk kiezers te trekken. Je moet die niet al te serieus nemen.
Vaker dan menigeen denkt is een optimistische toekomstverwachting nodig om de besluitvorming rond een infrastructureel project door de bocht te duwen. Een ‘tegenvaller’ in een latere fase is makkelijker af te wikkelen dan een aanzienlijk hogere eerste begroting. In het politieke spel weten de betrokken partijen meestal dondersgoed dat de optimistische planning en begroting in de echte wereld niet haalbaar zijn, maar dat maakt niet uit. Stap één is de ontwikkeling van een projectvisie en de globale besluitvorming. Als dat station gepasseerd is, komen er vaak wat lijken uit de kast vallen waarvan iedereen wist dat ze er waren. Helaas, zo werkt de wereld soms …
Ereschuld is mode woord om de mensen schuld aan te praten en argumenten te neutraliseren.
Even de advocaat van de duivel spelen: De overheid kan dit ook inlossen door bijv. extra snelwegen en andere nodige facilieiten aan in deze provincies te leggen. Als over een jaar of 10 a 15 jaar full selfdrive voor de auto beschikbaar komt zie ik al het OV buiten de grote steden en in de randstad inelkaar zakken. Nadat ze eerst het OV al zorgvuldig afgebroken en verzwakt hebben. En het OV wat er dan nog is wordt dan ook full selfdrive.
Dit neemt niet weg dat het openbaar vervoerszorgenpuntje Zwolle – Meppel aangepakt moet worden en die flyovers zijn daar zeker nodig.
Er liggen al genoeg snelwegen en andere faciliteiten in deze provincies, het is alleen dat in de provincies zelf meer vraag komt naar meer treininfrastructuur, omdat deze ver onderontwikkeld is tov van de auto infrastructuur in de regio.
Daarnaast, gaat de overheid niet investeren in die regio, tenminste ze hebben er geen plannen voor aangekondigd.
Het enige dat ze wel hebben aangekondigd is meer gaswinning en straaljagers in het noorden.
Plus in 15 jaar hebben ze echt geen zelfrijdende auto’s, die dingen zijn verdomd lastig om 100% werkend te krijgen.
Dat klinkt al een stuk realistischer.
Ereschuld, hoezo ? Van de baten van het grote Groningse gasveld, zijn o.a. de Deltawerken gefinancierd. Als je dat een foute aanwending van inkomsten mocht vinden, realiseer je dan dat dit keurig met instemming van het Parlement is besloten. Het spelen van de slachtofferkaart begint wat vervelend te worden. Bijna een kwart van de Nederlandse bevolking woont, werkt en leeft in één provincie (ZH). Het is niet meer dan logisch dat daar ook een fors deel van het budget voor de infrastructuur wordt ingezet. Zouden alle regio’s naar inwoneraantallen gebudgetteerd worden, dan zouden bijvoorbeeld Groningen en Zeeland substantieel minder budget krijgen, dan nu het geval is.
Ik heb het niet over wat er let het geld gedaan is, ik heb het over dat de oberheid 40 jaar lang de aardbevingen heeft genegeerd. En nu nog steeds en betalingen aan slachtoffers loopt te saboteren, en de gaswinning aan het uitbreiden is.
Ergens is het erg simpel… Wat kost een nieuwe spoorlijn en wat gaat ie opleveren. Als de kosten niet tegen de opbrengsten opwegen verdwijnt een plan in de ijskast.
Wie gaan er straks het meeste gebruik maken van deze lijnen als deze er komen… Studenten/scholieren, dal/kortingsreizigers en autolozen/rijbewijslozen vaak ook kortingsreizigers. Deze vullen wel de treinen, maar ze leveren veel minder geld op. En dat nog met de achtergrond van personeelstekorten tot voorbij 2040 en dan weet je wel genoeg. Mijn dunkt dat het omgaan met personeelstekorten ook in de publieke sector de komende tijd de grootste focus moet zijn van de komende kabinetten. En er zijn in Nederland nog meer wenslijnen, die er gewoon niet gaan komen. Denk aan Breda – Oosterhout – Gorichem – Utrecht.
Wat de provincies wel zelf kunnen doen is zorgen dat er een RE lijn Enschede – Emmen komt (Almelo – Marienberg Centaal wordt waarschijnlijk binnenkort ge-electrificeerd en dat er een bus-trein integratie tarief komt voor de Hunnenbedden highway bus van Emmen naar Groningen. En evt ook een rechtstreekse bus van Emmen – Ter Appel – Musselkanaal – Stadskanaal – Veendam. Voor die 85 miljoen Euro zou je station Hardenberg onder handen kunnen nemen en nog wat kleine dingen kunnen doen. Als de provincies dit niet willen of er veel geld bij moet hoeft die lijn er zeker niet te komen.
Als we alleen maar blijven rekenen en naar de opbrengst, dan wel bij te leggen gelden kijken, zijn we aan het navelstaren. Het gaat in de nabije toekomst om de mobilieteit als geheel. Nog een paar miljoen mensen erbij en we staan zelfs op de landweggetjes in de file om bij het werk te komen.
Ik zie het op de weg Emmen- Groningen gebeuren. Het is er stik druk op de weg N34 en dat gaat niet minder worden.
Nu is het alternatief via Veendam een ongelukkige oplossing. Zo’n omweg zit niemand op te wachten. Maar de Interliner 300 kan wel mooi aansluiten in de file.
De enige oplossing ligt in de vrije baan, hetzij met rails of asfalt/beton. En dat kost heel veel geld en landschap.
Lelylijn zal als het in gebruik is onderdeel zijn van het hele transportnet werk in Nederland. En zelfs het Europese netwerk. EU ziet graag dat Lelylijn voor 2050 is aangelegd.
Het is te simpel om alles in kosten en baten te zien. Als in Nederland die instelling was geweest hadden we nooit zoveel wegen en spoorlijnen gehad. En Nederland heeft véél te danken aan de goede infrastructuur. Vooral onze infrastructuur met fietsen is wereldwijd beroemd.
Als wordt uitgegaan met het idee dat een infrastructuurproject kostendekkend moet worden aangelegd zal weinig nog kunnen worden aangelegd in het volle Nederland met een slappe ondergrond. Daarom zijn ook een aantal autowegen uitgebreid met extra rijstroken tegen zeer hoge aanlegkosten. En er is de Noord – Zuidmetrolijn aangelegd.
In Nederland zal vroeg of laat nieuwe infrastructuur moeten worden aangelegd om bepaalde doelstellingen te halen. En valt in Randstad nog nieuwe infrastructuur in te passen? Tussen Lelystad – Groningen is dat makkelijker.
De belastingdienst en de Fiscale opsporingsdienst liggen ‘op hun kont’.
Daarom is er wel geld voor villawijken en niet voor spoorlijnen.
zou het? Dan kan ik ook wel wat schipperen.
@ Molenaar
Er is maar weinig controle op boekhouding en witwasactiviteiten waardoor de overheid veel inkomsten misloopt en menigeen zijn zakken tot aan de rand kan vullen.
Dit is al heel lang aan de gang, vooral nadat de belastingdienst zich met veel energie op de vermeende toeslagenfraude ging richten waardoor veel levens zijn verwoest.
Een perfect rookgordijn om belastingontduiking op een grotere schaal te verhullen.
Hieronder een link naar een oud bericht. Ik denk niet dat de toestand inmiddels is verbeterd, eerder verslechterd nadat veel specialisten door minister Wiebes met vervroegd pensioen zijn gestuurd.
https://www.eur.nl/nieuws/handhaving-en-dienstverlening-belastingdienst-staan-al-onder-druk
90% van alle inkomsten krijgt de belastingdienst electronisch aangeleverd door banken, werkgevers, pensioenfondsen, accountants, gemeenten, etc. en daar valt niks meer te sjoemelen. Zelfstandige ondernemers kunnen wat rommelen maar omdat er bijna niets meer cash gaat is ook dat steeds minder geworden, btw ontduiken is er bijv. vrijwel niet meer bij. Als je illegaal geld wil verdienen kun je anno 2024 voornamelijk nog in de drugshandel, in de horeca of als werkster terecht.
Je kunt frauderen met; zorg, faillissementen, voedsel, hypotheken, verhuur, vastgoed, kamerverhuur enz.
Hierbij 571 voorbeelden waarbij het Openbaar Ministerie actief was maar ook daar zijn ze zwaar onderbezet, dus topje van de ijsberg.
https://www.om.nl/onderwerpen/fraude/nieuws
Het wonderlijke is dat je rechtse mensen vaak hoort blèren over de uitgaven van de overheid maar dat je ze nooit kritisch hoort over de inkomsten van de overheid.
Treurig dat NS die treinen op de foto zo laat rondrijden met de graffiti tag op hun neus. Dit is alleen maar reclame voor meer graffiti. Helaas zitten de nieuwe ICng op de HSL er ook regelmatig onder. Het is schijnbaar onmogelijk de treinen op het opstelterrein veilig te houden. Het hoeft niet bij spuiten te blijven. Is het zo moeilijk of zitten kantoorpieten uit te rekenen dat je het maar beter kan laten dan voor fatsoenlijke beveiliging te zorgen?
Hoewel ik mij groen en grijs erger aan de graffiti vervuiling mogen we nog blij zijn hier. Het wordt direkt verschoond. Er zijn landen waar je niet eens meer kunt zien welk type trein het is. Ze zitten van onder tot boven vol en worden niet meer gereinigd (lijkt wel).
@Meneer Molenaar. Een deel van die vieze, vuiligheid op gloednieuwe ICNG’s is besmeurd op het emplacement van Vorst (Brussel). Dit is in België.
Die indruk had ik ook al. Men zou de terreinen toch beter intensiever beveiligen. Niet alleen tegen spuiters. Afsluitbare afstandbediende spooringangen, fatsoenlijke hekken met echt prikkeldraad, hoogspanning en bijtgrage ‘freigehende Hunde’ in de nacht.
Zo’n nieuwe ICng Benelux die pas langs kwam op de HSL had ook diverse werkstukken op zijn flank. Overnacht in BE. Het kost wel wat maar eigenlijk zou men daar eigen bewaking op de treinen moeten houden. Ook met bijtgrage hond. Die kan mee terug op de eerste rit om toe te zien op de kaartcontroles.
Ik denk dat Nederlandse bewakers met bloedhonden inzetten in Vorst een hoop gesteggel zal geven. Op station Brussel-Zuid zijn wel stevige jongens van Securail actief. Ik heb begrepen dat zij na 1 januari moeten verhinderen dat Belgen met een Belgisch vervoerbewijs gaan instappen in de Eurocity Direct, waarin alleen de speciale Nederlandse treinkaartjes geldig zijn.
Wellicht zijn er in het oostelijke deel van Duitsland nog oude, voormalige Vopo’s?
het militariseren van de bescherming zou zo gek niet zijn. De softe aanpak werkt daar en hier niet.
Een onderdeel van het probleem is dat foto’s van gevandaliseerd materieel in de media en op het internet worden gepubliseerd. Dat geeft de daders status binnen eigen gemeenschap. Vriendelijk verzoek aan de beheerder van deze website om een andere foto te kiezen of om het kliederwerk digitaal te verwijderen.
it is maar een stock foto van een vriend van het forum. er is wel wat anders te vinden.
Het is duidelijk dat ook over de aanleg van Lelylijn verdeeldheid is. Rechtse partijen zoals VVD, PVV, Forum voor Democratie zien er zoal niets in. Veel andere partijen hebben in hun partijprogramma aangegeven dat ze de aanleg van Lelylijn steunen.
Maar er zijn in Nederland véél andere zaken. En dan gaan ze afwegen. De PVV die de Minister en staatssecretaris van Infrastructuur & Waterstaat levert is vooral gericht op veiligheid, migratie, vluchtelingen en criminaliteit.
De aanleg van Lelylijn zal dan niet hoog op de lijst van prioriteiten staan. Zeker niet in een tijd van onveiligheid en schaarste.
Vroem, vroem en vroem houden de vette worst 130 km voor, maar uiteindelijk blijken slechts een paar stukjes snelweg geschikt.
Vergelijk de nederlandse autosnelwegen met de duitse autobahnen. Het valt direct op dat in Nederland de snelwegen ruimer gebouwd zijn. Je zou dus verwachten dat in Nederland sneller gereden mag worden.
Dus de 130 kmh is een politieke afweging. Het heeft te maken met stikstof uitstoot, verkeersdoden, brandstof verbruik, CO2 emissie en geluidsoverlast. Het heeft totaal niets te maken met de geschikheid van de autosnelwegen.
100 ipv 130 is een verantwoorde veiligheidsoverweging en gezien te besparing aan doden en gewonden een voor de hand liggende keuze. Alleen mafkezen denke dat ieder maar uit moet kijken en dat 130 wel 10 doden par jaar mag kosten. Zolang het geen eigen familie is.
Oh zeker wel, veel invoegstroken zijn te kort om realistisch te verwachten dat auto’s al 130 rijden als ze invoegen.
Plus alle bochten zijn op 120 bekerend.
Maar waar ik me vooral aan erger is dat de max snelheid anders is voor en na 7 uur. Hou het gewoon hetzelfde over de dag.
In een land waar bejaardentehuizen zijn verdwenen, verpleeghuizen no go area’s zijn geworden, Jan Modaal, maar ook hoger opgeleiden al jaren in tweehandsauto’s moeten rijden en starters op zijn Italiaans bij vader en moeder op zolder blijven wonen moet je niet meer verwachten dat er even 13 tot 20 miljard euro uit de mouw wordt geschud voor een spoorlijn door perifeer gebied. De bouwsector is jarenlang verwend, en de projectontwikkelaars ook, maar Nederland is aan het verarmen. Het nieuwe normaal.
Als er goed O.V. hoef je niet in een tweedehandsauto te rijden.
Als je wilt wonen, dan moeten er huizen gebouwd worden op goed bereikbare plekken. Dit kan in combinatie met de Lelylijn.
Arbeid wordt zwaarder belast, maar kapitaalspeculatie minder.
Dat de belasting op vermogen laag zou zijn is een links sprookje. Het is niet voor niets dat de overheid in het box3 dossier juridisch volledig onderuit is gegaan.
Het is geen sprookje, maar realiteit. Juristen moeten gewoon hun werk goed doen. Daar worden ze dik voor betaald.
Misschien een idee om deze lijnen in fasen aan te leggen om zo de kosten meer gedekt te houden. Bijvoorbeeld Lelystad centrum Heerenveen IJsstadion Leeuwarden en een paar jaar later richting Drachten en dan aantakken op de spoorlijn bij Visvliet of Zuidhorn in de lijn Groningen Leeuwarden/ De nedersaksenlijn Veendam Stadskanaaal en in de tussentijd toekomstige STAR plannen verder bespreken als de lijn wordt voltooid naar en van Emmen. De Oude Lijn Leiden Centraal Den Haag Delft Campus Rotterdam werd en wordt ook zo in fasen viersporig. Ook de kleinere grenslijnen Weert, Hamot Roermond Dalheim en Nijmegen Kleve kunnen dan gereactiveerd worden. Zal een enorme inpuls geven , zoals Grronau Enschede eind 2001.
Daar komen de Krabbenbos-boemeltjes weer. Probeer eerst binnen te halen wat echt noodzakelijk is.
Dat heb ik ook al eens aangedragen, vanaf Swifterbant door Flevoland en de NOP tot Lemmer zal het nog wel lukken. Er zal wel een zo kort mogelijke Keteltunnel moeten komen, diverse viaducten bij de A6 en binnenwegkruisingen. Als de Hanzelijn eigenlijk. Friesland zal niet happig zijn en overal tunnels willen vanwege het unieke 13 in een dozijn landschap.
NB ik dacht dat het nieuwe Heerenveen station aan de Noord-Kant zou komen om zo makkelijk langs de A7 te blijven.. Helaas geen stop bij Thialf of Abe Lenstra. Zuid aansluiten met een boog geeft wel de mogelijk vlot naar Leeuwarden te geraken en ook de stations te bedienen. Het is verder mooi rechtdoor spoor, goed voor 160km/h. Alleen de bocht bij Leeuwarden is nu al te strak. Dat blijft 40km/h max. Eigenlijk kun je op Leeuwarden mooi doorrijden naar Groningen, ook mooi rechtdoor spoor. Wel wat overwegen die weg moeten. En electrisch dubbelspoor maken. Het tracé ligt er al en is hier en daar al dubbel Wat is het probleem?
NB dat in delen kopen en financieren doen ze bij defensie ook. We zouden maar 32 F35s kopen. Door de extra bij gekochte dingen zitten we zo op 48, met 100 miljoen per stuk lijkt het te overzien om ze per 4 te kopen.
En je kan zo mooi de 2% voor defensie halen door wat spullen te kopen, personeel is wat lastiger.
Steeds meer geld naar defensie en de Oekraïne maakt de kans snel kleiner dat er ooit nog geld zal komen voor infraprojecten als Lelylijn en Nedersaksenlijn. De exploderende defensiekosten drukken andere investeringen steeds meer uit de begroting.
Daar komt bij dat het aanhoudende gestaak om extreme loonsverhogingen in de spoorwegsector de politiek nog schuwer zal maken om juist daar geld in te steken.
Wellicht dat hooguit Veendam-Stadskanaal heropend wordt, dat kost weinig en verdient zichzelf terug door een betere bezetting van de treinen naar Veendam en door uitgespaarde bussen.
Defensie is jaren onder de maat geweest en is nu waar het al die jaren had moeten blijven. Alleen zal men toch dienstplicht moeten instellen want met vrijwilligers redden we het niet. Een probleem is de bevolkingssamenstelling waar je met fatsoen geen functionerende pelotons zal kunnen samenstellen. Net als vroeger zal het dan op de hoger opgeleiden neerkomen en de polderjongens. Maar dat kan eigenlijk niet.
NB ik heb gediend toen het nog echt was.
Ik heb ook nog 20 maanden gediend maar feit blijft dat extra geld voor defensie betekent dat je dat geld niet aan andere dingen kunt uitgeven.
Hetzelfde geldt voor de economische sancties die we langzamerhand tegen de halve wereld hebben. Ook die kosten ons gtof geld wat we niet meer elders kunnen uitgeven.
Als deze lijn maar in het westen zou moeten komen. Dan kan het meteen. Het oosten en noorden van Nederland telt niet mee.
Welke vergelijkbare spoorlijn komt er in het westen?
Er zijn in het recente verleden de nodige lijnen gebouwd
Het gaat niet snel, maar er komt steeds war erbij.
Zo recent is dat allemaal niet
Bovendien zijn veel van deze verbeteringen ook voor reizigers van en naar het noorden.
Overigens kunnen rijden er geen passagierstreinen op de Betuwelijn.
De Schiphollijn is 45 jaar geleden gebouwd.
De Betuweroute gaat door de Betuwe en alleen de eerste paar km’s nog door een eiland van de Randstad
Grotere plaatsen/gemeenten in Nederland zonder tram/metro of trein/lightrail verbinding en eventuele wens.
(niet per definitie onuitputtelijk, wel plaatsen/gemeenten groter dan de plaatsen die mogelijkerwijs nieuw worden ontsloten via Nedersaksenlijn of Lelylijn)
Aanvullen of zienswijzen kan.
Oosterhout (56.000) geen wens
Drachten (45.000) Lelylijn
Ridderkerk (45.000) (Wens Merwede-Lingelijn doortrekken)
Uden (40.000) (Wens richting Oss)
Hellevoetsluis (40.000) (Wens metro-doortrekken)
IJmuiden (33.000) geen wens (Lovers heeft ‘recent’ in de regio geëxperimenteerd)
Stadskanaal (32.000) (Nedersaksenlijn, sterke voorkeur naar Emmen)
Papendrecht (32.000 ) (Wens Merwede-Lingelijn doortrekken)
Leusden (32.000) geen wens
Waalwijk (31.000 ) geen wens
Emmeloord (27.000) Lelylijn
Wel is het zo dat door treinstations(s) in of op de gemeentegrens van Stadskanaal te leggen de gemeente Borger-Odoorn (26.000) (Nieuw Buinen-Stadskanaal zuid) en gemeente Aa en Hunze (26.000) (Nieuwe Diep – Stadskanaal noord) kunnen worden gerealiseerd en ontsloten.
Ik ontving nog de volgende tip: Mocht er iemand zijn die deze exercitie kan uitvoeren, dan met met gemeenten met meer dan 30.000 inwoners. En ohja dan nog de gemeenten uitfilteren die verbonden zijn middels metro of tram. Dan zijn we er helemaal…
ESRI – Onderzoek de bereikbaarheid van Nederlandse gemeenten 2023 (Scholieren opdracht)