Loos alarm Schipholtunnel met succes aangepakt
01 aug 2017 11:22
Sinds juni 2016 wordt het treinverkeer bij rookmelding in de Schipholtunnel niet meer stilgelegd. Die aanpak heeft ertoe geleid dat het treinverkeer van en naar de luchthaven minder vaak stil is komen te liggen.
Tot vorig jaar zomer werd het treinverkeer volledig stilgelegd als er een rookmelding binnenkwam in de Schipholtunnel. “Vroeger zouden we dan heel veel treinen in de gehele Randstad hebben geschrapt”, zegt manager Incidentenbestrijding Wesley van Engelen bij ProRail. Daardoor duurde het gemiddeld 3,5 uur voordat de treindienst weer volledig normaal hervat was. Nu rijden de treinen door tot aan de Schipholtunnel, en wachten daar totdat de tunnel is gecheckt.
Doorrijden
De Intercity van Enschede naar Schiphol bijvoorbeeld in de oude situatie al bij Amersfoort geschrapt. “Tegenwoordig rijden we na een melding door, in een langzamer tempo. Als we binnen 20 tot 25 minuten kunnen verifiëren dat de melding loos alarm blijkt te zijn, dan maken de treinen weer vaart en komen gewoon aan op Schiphol, hoogstens met vertraging.”
11 minuten
De nieuwe werkwijze, een zogenoemde versperringsmaatregel, is door een speciale werkgroep ontwikkeld. Op 9 en 17 oktober vorig jaar is in de praktijk gebleken dat de nieuwe maatregel werkt, zegt ProRail. “Reizigers hebben toen vrijwel niets gemerkt van de brandmelding. Geheel volgens de procedure kon de Algemeen Leider binnen respectievelijk 11 en 16 minuten de treindienstleider laten weten dat er sprake was van loos alarm. En dus maakten de treinen weer vaart en bleef de dienstregeling overeind”.
Loos alarm
De nieuwe werkwijze won eerder dit jaar de Jan van Stappen spoorprijs. Maar er is meer gedaan om de overlast van loze meldingen rond Schiphol te verminderen. Zo is het systeem anders ingesteld, waardoor het minder snel afgaat bij rond waaiend stof. In 2013 was er maar liefst 28 maal sprake van een brand of rookmelding. Vorig jaar was dat al afgenomen naar 8 meldingen. En dat is goed nieuws, want van 19 brandmeldingen die zich in anderhalf jaar tijd voordeden, bleken er 18 loos alarm. Als er wel echt iets aan de hand blijkt te zijn, dan wordt het treinverkeer alsnog volledig stilgelegd.
Stofzuigen
Rond waaiend stof zorgde in het verleden soms voor loos alarm. “We stofzuigen nu regelmatig de tunnel om dit te voorkomen” zegt ProRail woordvoerder Jaap Eikelenboom. Dat gebeurd nu twee keer per maand met een railstofzuiger. Daarnaast heeft ProRail sinds kort ook monteurs op de luchthaven gevestigd; de aanrijtijd bij een storing is daardoor ook veel korter geworden.
Vijfde spoorknooppunt van Nederland
Schiphol is in aantal reizigers het vijfde spoorknooppunt van Nederland. In het verleden lag het knooppunt bovengemiddeld vaak plat door zowel infrastoringen als brandmeldingen. Topman Pier Eringa stelde het als één van zijn topprioriteiten om die problemen aan te pakken. En met succes, zo lijkt het.
Nou, gelukkig maar. Jammer dat zulke zaken pas na lang denken en vergaderen mogelijk worden. De gretigheid van het personeel tot nietsdoen en overuren bij vertraging zal ook een belangrijke oorzaak zijn geweest voor de vele storingen.
Kan die railstofzuiger ook ingezet worden op gewone stations? Dan ziet het er daar ook wat beter uit.