fbpx

Luide roep om intrekken HSL concessie

De roep om de HSL-concessie in te trekken wordt steeds luider, nu duidelijk is dat de Fyra nooit meer terugkeert. Per 2015 zou de HSL-concessie worden samengevoegd met het gewone spoor. Maar die afspraak zou wel eens kunnen worden teruggedraaid. Volgens staatssecretaris Mansveld worden alle opties besproken.

Mocht Mansveld besluiten de concessie niet in te trekken, dan zal reizigersvereniging Maatschappij voor Beter OV een klacht indienen bij de Europese Commissie. Want, zo redeneert de organisatie, als Mansveld de concessie niet intrekt is er sprake van kartelvorming.  

Ook reizigersvereniging Rover heeft er geen problemen mee als de concessie wordt ingetrokken. "Het maakt ons niet uit wie er rijdt, als er maar gereden wordt´´, aldus een woordvoerder van de organisatie. Rover tekent daarbij wel aan dat het niet makkelijk zal zijn om een nieuwe vervoerder te vinden. Als mogelijke opties noemt hij de Duitse spoorwegen en de Franse spoorwegen. De Duitsers hebben hogesnelheidstreinen in de maak die zowel over het Nederlandse en Duitse spoor kunnen rijden. 

Het CDA pleitte eerder ook al voor het intrekken voor de concessie. Tweede Kamerlid Sander de Rouwe: "De Nederlandse Spoorwegen hebben niet veel ervaring met hogesnelheidstreinen, andere bedrijven hebben dat wel, plaatsen regelmatig grote orders en hebben ook hulp aangeboden. Pak dat aan. De reiziger wil een trein die betrouwbaar is en rijdt, de kleur ervan maakt niet uit."

NS voelt niets voor het intrekken van de concessie. De spoorwegen willen niet reageren op het voorbehoud dat staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur en Milieu) in een brief aan de Tweede Kamer heeft gemaakt over de concessie.

"Wij hebben een afspraak tot 2024 en die geldt nog steeds´´, zegt een NS-woordvoerder. Hij wil niet reageren op de mogelijkheid tot ontbinding die Mansveld heeft geopperd na de problemen met de Fyra.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.