Maandagochtend geen treinen in zuidwesten
Het treinverkeer in Zuid-Holland, Zeeland en West-Brabant komt maandagochtend stil te liggen tijdens de staking van verkeersleiders in Rotterdam, Den Haag en Roosendaal. De verkeersleiders aangesloten bij vakbond FNV staken tussen 6 en 9 uur ‘s ochtends.
Door de staking zal er ook hinder zijn op andere trajecten. De hogesnelheidslijn tussen Schiphol en Rotterdam komt stil te liggen en reizigers richting Haarlem en Hoofddorp krijgen te maken met treinuitval en vertragingen. Ook de R-net treinen op de MerwedeLingelijn tussen Dordrecht en Geldermalsen zullen waarschijnlijk getroffen worden door de staking maar het is nog niet bekend wat de gevolgen zijn voor deze treinen.
Eurostars en IC Brussel geschrapt
Er vallen door de werkonderbreking flink wat Eurostar treinen uit. Op maandagochtend zijn vijf Eurostar treinen van Amsterdam naar Brussel geannuleerd. Vanaf Brussel zijn op zondagavond laat twee treinen geschrapt en op maandagochtend een.
Ook de IC Brussel wordt getroffen. Zowel vanuit Amsterdam als vanuit Brussel zijn twee ritten in de ochtend geannuleerd. Reizigers die al een kaartje hebben voor een van de geschrapte internationale treinen kunnen met een van de treinen mee die wel gaan.
‘Volgende fase landelijk en/of hele dag’
Op woensdag volgt een werkonderbreking van de verkeersleidingsposten in Eindhoven en Maastricht en op vrijdag van de posten in Groningen, Zwolle en Arnhem. Over een vervolg van de acties is nog niets bekend. Maar als ProRail de FNV niet benadert om te gaan praten over een hoger loon voor de ProRail-verkeersleiders, speculeert de vakbond op een staking van een hele dag ‘en misschien wel landelijk’.
(c) Treinreiziger.nl
Blijkbaar staken de andere verkeersleiders ook. Anders hadden de niet-stakende verkeersleiders bijvoorbeeld station Leiden Centraal in bedrijf kunnen houden zodat de trajecten Leiden-Haarlem, Leiden-Schiphol en Leiden-Utrecht (die verder onder de verkeersleidingposten Amsterdam en Utrecht vallen) niet al voor de tweede plat komen te liggen.
Nee, het volledig lamleggen is volledig de keuze van ProRail. Dit omdat ze niet kunnen schakelen met de verkeersleiders die wel komen werken. Dit is precies de reactie die het FNV probeerde te bewerkstelligen.
Bij mijn weten wordt Leiden Centraal vanuit de verkeersleidingspost in Den Haag aangestuurd. Het is daarom logisch dat ook Leiden plat ligt maandagochtend. De invloed van Utrecht begint pas voorbij Leiden Lammenschans (vanuit Leiden Centraal gezien).
Leiden Centraal wordt inderdaad vanuit de verkeersleidingspost in Den Haag aangestuurd. Daarom schreef ik dat als alleen de FNV-leden in Den Haag zouden staken, de niet-stakende verkeersleiders bijvoorbeeld Leiden Centraal in de lucht zouden kunnen houden.
Dus de verkeersleiders die een paar dagen geleden om dezelfde reden gestaakt hebben, zouden nu het werk van stakers op een andere locatie over moeten gaan nemen? Ik ben er vrij zeker van dat als die vraag gesteld wordt aan de verkeersleiders, de FNV gelijk doorschakelt naar een landelijke staking die de hele dag duurt.
Nee, ik heb het over de niet-FNV-leden die op de verkeersleidingpost Den Haag werken. Die hebben niet gestaakt en willen ook niet staken, dus zouden ze maandagochtend een deel van het werk van de verkeersleidingpost Den Haag gewoon door kunnen laten gaan, bijvoorbeeld Leiden Centraal in de lucht houden.
En dat gaat niet, want ProRail weet niet hoeveel mensen er gaan staken en wat de bezetting gaat zijn. Daarom kiest ProRail er voor om niets te laten rijden zodat er duidelijkheid is, want ze weten niet wat ze eventueel zouden kunnen laten rijden, en op eventueel zijn geen plannen te maken.
Prorail weet vrij goed welke werknemers er geen lid zijn van de FNV, vanwege de fiscale verrekening van vakbondscontributie.
Alleen is vakbondslidmaatschap een bijzonder persoonsgegeven en mag dus niet zomaar gebruikt worden voor een ander doel dan waarvoor toestemming is verleend door de persoon.
Daarnaast zeggen die cijfers vrij weinig, want niet ieder vakbondslid zal gebruik maken van die fiscale verrekening, en niet-leden kunnen op de stakingsdag nog bij de FNV aankloppen om lid te worden en te gaan staken.
Dat kan niet, want de bonden hebben al veel eerder afgedwongen dat in de CAO staat dat niet-stakers geen werkzaamheden van stakers over hoeven te nemen. Dus als de treindienstleider die Leiden die dag in z’n werkpakket had zitten staakt kan men geen andere treindienstleider op dat gebied inzetten.
Niet hoeven is iets anders dan niet mogen, dat laatste zou ook in strijd met de wet zijn. En er zijn genoeg mensen die principieel tegen de FNV/SP zijn en dat wel willen doen.
Tot mijn ontsteltenis staat inderdaad in de CAO van Prorail:
Voor de verkeersleiding betekent dat dat er altijd maar een handjevol raddraaiers nodig is om de hele post stil te leggen. Omdat werkwilligen hun werkzaamheden dan niet kunnen uitvoeren, hoeft Prorail ook het loon van de werkwilligen niet uit te betalen. De facto worden niet-FNV-leden dus door de CAO gedwongen om elke keer mee te staken.
Zoals ik het lees betekent die regel in de CAO dat ProRail bijvoorbeeld de roosters niet mag aanpassen of ze extra taken geven om het werk van stakers door werkwilligen te laten doen, maar dat de werkwilligen prima hun normale geplande werkzaamheden mogen uitvoeren. Dat ProRail er voor kiest dat de werkwilligen dan ook niet kunnen werken, is de keuze van ProRail en alleen van ProRail.
Heb je trouwens ook een bron dat die werkwilligen niet betaald worden tijdens een staking? Ze zijn ondanks dat ze niets kunnen doen door een keuze van hoger management wel aan het werk, dus lijkt me dat ze ook gewoon loon krijgen voor die uren.
Bij willekeurige gaten in de bezetting van de verkeersleiding lopen treinen vast waar ze van het werkgebied van een werkende verkeersleider naar dat van een stakende verkeersleider zouden moeten rijden. Daar schiet je in praktijk natuurlijk weinig mee op.
Ik weet niet óf Prorail de werkwilligen niet betaalt, alleen dat Prorail dat niet hoeft als werkwilligen door een staking van andere werknemers hun werk niet kunnen uitvoeren. Bron (kopje “Werkwillige medewerkers die met de staking worden geconfronteerd”)
Bedankt, weer wat geleerd, ik wist niet dat de regels zo waren. Dan hangt het nog wel af van waar de grens ligt van “niet kunnen werken” en dat de meeste bedrijven daarom maar voor doorbetalen kiezen, want het zou mij niets verbazen als de lat daarvoor redelijk hoog ligt. Daarnaast kost die kaart trekken best wel wat goodwill van het personeel en het is niet alsof het personeel nu voor het oprapen ligt, en zorgt het voor frictie op de werkvloer die op termijn meer kost door vertrekkend of niet langer goed samenwerkend personeel dan het nu doorbetalen van werkwilligen kost.
In dit geval, ik denk dat de werkwilligen ook best wel eens een zaak zouden kunnen hebben als ProRail geen loon betaald over deze uren, want ProRail zelf heeft er voor gekozen niets meer te laten rijden in die regio’s tijdens de staking, in plaats van kijken wat er mogelijk is met de mensen die er wel zijn.
Wettelijk gezien mag een werkgever niet-stakende medewerkers zonder betaling naar huis sturen, de zg. uitsluiting. In feite komt dat er op neer dat de werkgever volgens de wet het recht heeft om bij een staking het bedrijf (of delen daarvan) stil te leggen. ProRail zou in theorie dus zelfs het voltallige personeel zonder betaling naar huis mogen sturen zolang er gestaakt wordt.
Dat lees je het verkeerd. ProRail mag niet-stakende werknemers niet VERPLICHTEN werk van stakers over te nemen maar als ze dat vrijwillig willen doen mag dat wel.
Dat lijkt mij vreemd. Werkwilligen zijn dan wellicht voor andere posten aangenomen. Als zij hun normale werkzaamheden wel willen verrichten, dan voldoen zij aan hun contract.
Ha ha, Eemshaven is toegevoegd aan het kaartje.
Kennelijk wordt er toch meegelezen.
Was mij ookal opgevallen haha! Denk wel dat als de gemiddelde NS medewerker meeleest op deze site hij soms wel existentiële vragen aan zichzelf stelt.
En terecht.
Goed gespot!
Wie stuurt de spijbelende leerlingen weer terug naar school? Of beter gezegd wie maakt een eind aan deze onzinnige staking?
Sowieso lijkt me toegeven aan de eisen een heel slecht idee omdat deze kleuterklas denkt dat ze nog meer kunnen eisen, terwijl de huidige aanbod van Prorail me behoorlijk reeel lijkt EN door de andere bonden akkoord zijn bevonden.
Net als bij een ransomware-aanval is niet betalen het verstandigst op de lange termijn, maar dan moet je op korte termijn wel door een heel zure appel heen: FNV laten staken tot ze een ons wegen, en per stakingsuur het loonbod verlagen.
Toegeven aan chantage is nooit verstandig.
Staken is een recht.
Ja, dat staken jouw hobby is weten we nu wel.
Legale TERRORISTEN zijn het
https://www.nu.nl/economie/6335133/crisis-binnen-fnv-de-verwijten-vliegen-over-en-weer.html
Waarom gaan ze bij de FNV zelf niet staken? Want dan heeft er niemand last van!!! Beter dan al die zinloze stakingen bij Prorail.
Het gaat om arbeidsvoorwaarden. Aan ProRail en de bonden de schone taak om daar uit te komen.
Aan Prorail de schone taak om de FNV met haar malle eisen het gat van de deur te wijzen. “U komt er zelf wel uit, hè?”
De bonden willen er helemaal niet uitkomen. Die willen ieder jaar 20% meer.
Ik vind het schandalig , verwijtbaar, egocentrisch en arrogant dat een relatief kleine groep mensen een veel grotere groep mensen ernstig meent te kunnen duperen omdat de kleine groep een redelijk aanbod van zijn werkgever niet accepteert en om zijn doel te bereiken niet de daarvoor geëigende wegen bewandelt maar een grote groep onschuldigen treft.
Bovendien werkt met hiermee inflatie in de hand waar men dan later over gaat lopen klagen, het is een actie waar ik geen enkel begrip voor kan opbrengen.
Eerlijk gezegd ben ik vooral jaloers dat het alleen in het OV zo hard gestaakt wordt voor meer salaris, zou ik zelf ook wel willen :).
Jij bent zeker niet afhankelijk van het OV…
De reiziger betaalt wel uiteindelijk de rekening in de vorm van stakingsoverlast en daarna indirect (via de vervoerder) de hogere infrakosten van prorail.
Ik reis wel degelijk bijna dagelijks met de bus naar werk. Heb vorig jaar best wel vaak met collegas mee moeten rijden naar werk daardoor….
Maar ik kan verder kijken dan m’n eigen ellende, en dan is het voor mij direct duidelijk dat werknemers gewoon een salaris moeten krijgen dat ge-indexeerd wordt naar inflatie.