Foto: Stefan Verkerk / Treinreiziger.nl
De elektrificatie van de Maaslijn wordt aanzienlijk duurder. Bovendien is onduidelijk of het project in 2024 afgerond kan worden. Door de stijgende kosten dreigt er nieuwe vertraging voor het project. Dat heeft demissionair staatssecretaris Stientje van Veldhoven vorige week aan de Tweede Kamer gemeld.
Daarmee blijft de Maaslijn een hoofdpijndossier. In 2016 werd besloten de Maaslijn te elektrificeren en op enkele plekken van dubbelspoor te voorzien. Voor het project was 164 miljoen euro uitgetrokken, maar in 2019 bleek dat onvoldoende en werd het budget opgehoogd naar 212 miljoen euro. Inmiddels is duidelijk dat de kostenraming circa € 79 miljoen euro hoger uitvalt (exclusief btw). Inclusief btw is de schadepost 96 miljoen.
Daarmee stevent het project af op een verdubbeling van het oorspronkelijke budget. Van Veldhoven spreekt over omissies in het vorige ontwerp. Daardoor moet “de eerder gemaakte kostenraming naar boven worden bijgesteld”, schrijft Van Veldhoven.
De provincie Limburg meldde eerder dat de oorzaken liggen in hogere bouwkosten en te laag geraamde kosten voor bijvoorbeeld het vervangen van kabels, leidingen en beveiligingsmaatregelen.
Eind vorig jaar kwam al naar buiten dat de Maaslijn duurder zou worden, toen was echter nog niet exact duidelijk hoe hoog de kostenoverschrijding zou uitpakken. Het Rijk is voor de helft verantwoordelijk voor de nieuwe tegenvaller. De andere helft moet worden opgehoest door de provincies.
In 2016 was het nog de planning dat het project vier jaar later, in 2020, gereed zou komen. Maar sinds 2019 wordt ernaar gestreefd om de elektrificatie afgerond te hebben in 2023, uiterlijk 2024. Maar ook die planning komt nu op losse schroeven te staan.
De staatssecretaris gaat nu eerst onderzoeken of er versoberingen mogelijk zijn. Ook wordt gekeken naar de “prioritering tussen projecten.” Ook komt er nog een onafhankelijke toets naar de oorzaken van de forse overschrijding.
This post was last modified on 13 april 2021 16:38
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…