Machinist van Arriva laat 15-jarige trein besturen
28 jun 2021 13:22
Arriva heeft een onderzoek ingesteld naar een machinist die een jongen van 15 een trein liet besturen. De machinist heeft het voorval opgenomen, dit weekend verscheen de video op Dumpert. In de video is te zien dat er ten minste één reiziger in de trein zit.
Geen flauw idee
Op de beelden is te zien hoe de jongen op de stoel van de machinist zit, de deuren van de trein sluit en wegrijdt. Ook zwaait hij naar de machinist van een tegemoetkomende NS-trein, zoals machinisten onderling doen. De jongen lijkt volkomen op zijn gemak in de machinistencabine.
De machinist geeft hem instructies. “Die hebben geen flauw idee”, zegt hij als hij inzoomt op het schermpje waar een passagier te zien is. “Dat een kind van 15 aan het rijden is,” vult de jongen aan.
Machinist weg
Het incident heeft in Limburg plaatsgevonden, tussen Roermond en Sittard, nabij Echt. De video is ongeveer twee weken geleden opgenomen, laat Arriva aan de NOS weten. De machinist werkt niet meer voor het vervoersbedrijf. Het is niet duidelijk of hij is ontslagen of zelf is vertrokken. Ook is niet bekendgemaakt of er aangifte is gedaan tegen de man.
Over het onderzoek zegt Arriva tegen de omroep: “Arriva heeft veiligheid hoog in het vaandel staan. Dit wordt niet geaccepteerd. We hebben hiervan melding gemaakt en een onderzoek ingesteld, dat loopt momenteel.”
*Grijnst* Volgens mij zat ik toen ook in die trein! Niet verstandig, maar hij reed nochtans niet slecht.
@CB: het gaat niet om de leeftijd maar hij heeft geen voldoende training gehad om machinist te zijn. Wat bij onverwachte situaties? De machinist staat erbij maar niet op de goede plek. Een machinist moet alleen in de cabine zijn, zelfs conducteurs zijn niet welkom, dit om afleiding te voorkomen: zie TGV-ongeluk bij testrit in Frankrijk.
Jaren geleden is een vliegtuig neergestort omdat illegaal een tiener ook (met professioneel toezicht erbij!) even het vliegtuig mocht besturen. Hij bediende waarschijnlijk per ongeluk tijdens het vliegen een schakelaar, en het werd pas later ontdekt, te laat.
Hoewel deze actie natuurlijk volstrekt onverstandig is, moet het vak van machinist niet te groot gemaakt worden. De basis van het bedienen van een trein, valt in een paar uurtjes te leren in de treinsimulators die te downloaden zijn. Met die basiskennis kun je gewoon doen wat de jongen in het filmpje doet. Dat is wat anders dan de kennis die benodigd is voor het besturen van een vliegtuig.
Dat conducteurs niet welkom zijn in de cabine, is in de sprinters in het noorden in elk geval niet te merken. Reizigers die wel eens in de voorste coupe van de SNG hebben gezeten, hebben snel in de gaten dat alles wat de machinist doet is te horen. Een beetje kletsen met collega’s of Youtube-filmpjes kijken tijdens de rit, vinden veel machinisten geen enkel probleem.
@Annemiek Ik heb 1.5k in Train Simulator zitten, en ook vaker cabineritten en instructievideo’s van een Flirt bekeken. Vandaar dat het voor mij een peulenschilletje was. Ik was te enthousiast, want ik besefte me toen ik afstapte dat ik het eigenlijk niet had moeten doen, met dit als gevolg…
Volgens mij is de V250 introductie ook stukgelopen op onwillig en saboterend NS personeel. Het was vreemd en niet mooi genoeg en zo zijn we met zijn allen voor honderden miljoenen benadeeld en hebben we al 10 jaar geen passend rijdend materieel.
Ohw shit hahah, het was trein 32458 op 12 juli
Beste tieske05, Je hebt in ieder geval een onvergetelijke belevenis meegemaakt. Velen zijn jaloers op je.
Mogelijk wil je later machinist worden. Wel is af te vragen of je deze mooie ervaring p je cv moet zetten, of in de sollicitatiegesprekken ter sprake moet brengen.
Na iedereen kan schilderen van Ravensburger heb je iedereen kan trein rijden bij Arriva. Maar uiteindelijk zou je dit soort dingen niet mogen doe op een drukke spoorlijn met veel overwegen.
Was het ARRIVA zelf die een aantal jaren terug de functie van machinist en conducteur wilde degraderen, teneinde de conducteur en machinist tegen een nog schraler CAO te kunnen laten rijden?
En dan wordt er nu zo waar een test gedaan met een goedkope werkkracht op de bok -die uitlekt- en is het weer niet goed.
Een reactie hierboven luidt dat het allemaal zo simpel is,een trein besturen leer je in een wip. Inderdaad,als je een aap een kunstje leert is het niet zo moeilijk. Men noemde dat vroeger het scheppen van “krukkendraaiers”.
Het zou kunnen dat zoiets tegenwoordig mode is. Je hoeft niet meer te weten wat er plaatsvindt als je een bedieningshandeling uitvoert of iets buiten dienst stelt. Bij Arriva zijn machinisten uitzendkrachten las ik ook ergens. Zegt dat niet genoeg? Devaluatie van het beroep. Deze uitzendkracht heeft het allemaal niet zo begrepen, mijn gedachten rond zijn motief laat ik verder maar achterwege.
Uitzendkrachten volgen dezelfde opleiding en maken dezelfde examens en hebben allemaal een gelijke machinistenvergunning daar zit geen verschil in.
Het besturen van een Trein lijkt misschien niet zo moeilijk, alleen de reactie van een trein kan wel anders zijn in de verschillende weersomstandigheden en dat kan ook weer beïnvloed worden door verschillende treinlengtes, vergeet dan ook niet het gewicht als de trein leeg of vol is. Dat gecombineerd met traject kennis die verplicht is, kan je ervan uitgaan dat het wel moeilijker is dan een paar dagen of uren het vak van machinist leren. verantwoordelijkheidsgevoel is ook heel erg belangrijk. En als Annemiek stelde dat machinisten gewoon YouTube filmpjes zit te kijken zou hard gestraft moeten worden. Daarbij, vroeger deden machinisten een opleiding van 5 jaar, nu is dat 2 jaar. En als je een goederentrein wilt rijden ben je echt wel even bezig, zelfde als je naar het buitenland wilt als machinist.
In het filmpje zie je de jongen de vertrekprocedure afronden en wat tractie geven. Dat kan letterlijk iedereen na een korte instructie.
In de nieuwe generaties treinen is het echt de bedoeling dat machinisten zich enkel bezighouden met de bediening. Daarbij is technische kennis die niet strikt de bediening betreft (behoudens wat algemene work-arounds) niet strikt noodzakelijk. Men heeft liever dat de machinist overal afblijft en de technische dienst belt, dan dat hij zelf op onderzoek uit gaat. Met de hulpmiddelen die machinisten krijgen aangereikt, zal routekennis ook steeds minder belangrijk worden.
Ik snap verder je aversie ten opzichte van uitzendkrachten niet. Als zij gewoon over de juiste papieren beschikken, is de vorm van het dienstverband geen enkel probleem. NS heeft heel veel mensen in dienst die er al 30 jaar lang trots op zijn de kantjes ervanaf te lopen, maar die NS met geen mogelijkheid de deur kan wijzen. Een niet functionerende uitzendkracht, vliegt er bij de eerste mogelijkheid uit.
En laten we ook niet vergeten dat vrijwel alle ‘storingen’ die ontstonden rondom het in dienst stellen van de SNG ontstonden door onkunde en desinteresse onder het NS-personeel. Zo gingen treinen in ‘storing’, omdat machinisten 24 uur lang geen remmentest (verplicht voor iedere rit) hadden uitgevoerd.
Dat stukje dat de NS mensen de deur niet kan wijzen, hoe bedoel je dat precies, hoe weet u dat dat zo is? Daarbij had ik geen kritiek op uitzendkrachten op zichzelf. alvorens, die jongen die de trein reed had zelf gesteld 1.5k in train simulatier te hebben zitten, je kunt er dus vanuit gaan dat deze jongen waarschijnlijk maar dan een paar dagen hier op geoefend heeft.
Dat lijken mij dingen die een modern aandrijfsysteem zelf zal beheren wanneer dat bij de treinsamenstelling ingesteld is. Er zijn ook energieterugwinsystemen, die hoef je ook niet met hendels en knoppen te bedienen. Die tijd is op de trein ook wel iets van het museum.