fbpx

Mansveld gaat regionale bezwaren spoorplan bespreken

Staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) gaat overleggen met Dordrecht, Venlo en Roosendaal, omdat er voor hen veel verandert nu er intercity´s gaan rijden om de uitgevallen hogesnelheidstrein Fyra te vervangen. Dordrecht en Venlo maken zich zorgen omdat er voor hen verbindingen wegvallen, Roosendaal krijgt de komende tijd minder verbindingen.

Mansveld waarschuwde dat het overleg even zal duren. "Dit zijn vragen die goed moeten worden uitgezocht´´, aldus de staatssecretaris. Ze wil de vragen van de regio niet te makkelijk afdoen en zegde toe, er serieus naar te kijken. Mansveld benadrukte dat het budget voor oplossingen op de lange termijn zeer beperkt is.

Dordrecht
Dordrecht verliest door de nieuwe spoorplannen een intercity richting Breda. Daarnaast gaan er minder treinen rijden richting Rotterdam. Met name de ChristenUnie hamerde in het debat voor een vervangende intercity tussen Dordrecht en Eindhoven. De partij wil dat de staatssecretaris geld vrij maakt om die intercity´s mogelijk te maken.

Venlo
Venlo gaat er op achteruit doordat de rechtstreekse verbinding met Den Haag dreigt te verdwijnen. Als medio 2017 de intercity Den Haag – Venlo wordt verlegd naar de HSL, zal de trein namelijk worden ingekort tot Eindhoven. Als het aan de PVV en ChristenUnie ligt moet ook Venlo gaan profiteren van de HSL. De ChristenUnie denkt daarbij aan een trein Antwerpen – Eindhoven – Düsseldorf.

Roosendaal
In Roosendaal is er onvrede omdat de stad straks geen snelle verbinding met Antwerpen meer heeft. Enkele politici pleiten voor het doortrekken van de trein Essen – Brussel – Charloi. Dat is volgens Mansveld niet mogelijk. Ze wijst op eerder onderzoek uit 2010. Onterecht vindt de ChristenUnie, want de dienstregeling gaat juist compleet op de schop, waardoor er een nieuwe situatie ontstaat.

Meerderheid
Een meerderheid van de Tweede Kamer zal waarschijnlijk instemmen met het alternatieve plan van NS. "De NS moet nog een allerlaatste kans krijgen om te laten zien dat ze in staat zijn de hsl te exploiteren", zei VVD´er Betty De Boer. "Het voorstel is wat ons betreft akkoord", reageerde Duco Hoogland namens de PvdA. Hij toonde zich wel verbaasd dat de NS zelf geen hogesnelheidstreinen meer gaat kopen.

Enthousiast
Met name de SP is enthousiast over de spoorplannen omdat de Benelux terugkeert. 
Ook de PVV ziet het plan wel zitten, al heeft de partij op sommige punten wel kritiek. Voor de Partij van de Vrijheid is het belangrijk dat het hoofdrailnet niet in buitenlandse handen valt. 

Arriva-plan
D66 is echter nog niet overtuigd. 
Stientje van Veldhoven (D66) wijst op het plan van Arriva, dat tot nu toe niet serieus genomen is door staatssecretaris Mansveld. 

Juridisch drijfzand
Het CDA uitte forse kritiek op het alternatieve HSL-plan. Sander de Rouwe (CDA) ging vol op het orgel. Op het gevolg dat alleen de ´champagnetrein´ Thalys over de hsl gaat rijden, terwijl de NS er alles aan gedaan heeft om buitenlandse spoorbedrijven buiten de deur te houden, volgt een ´tragische conclusie´, aldus De Rouwe. Het alternatieve plan is volgens de CDA´er een ´fata morgana´, omdat nog onduidelijk is wat er precies gaat rijden. Ook sprak hij van ´juridisch drijfzand´, omdat volgens hem andere spoorbedrijven ten onrechte geen kans krijgen om met een alternatieve plannen te komen. 

(c) ANP / Novum / Treinreiziger.nl

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.