fbpx

Mansveld verwerpt HSL plan Arriva

Staatssecretaris Wilma Mansveld (Openbaar vervoer) staat niet open voor het alternatief dat vervoeder Arriva zegt te kunnen bieden voor de uitgevallen hogesnelheidstrein Fyra. Ze schrijft in een brief aan de Tweede Kamer dat eerder is besloten om niet met andere partijen dan de NS om tafel te gaan.

"Omdat er op dit moment geen sprake is van een nieuwe aanbesteding, kan er niet met Arriva/Deutsche Bahn worden gesproken over het voorstel´´, aldus Mansveld. Tweede Kamerleden vroegen Mansveld om een uitgebreide reactie te geven op het voorstel van Arriva – Deutsche Bahn, maar ook dat ziet Mansveld niet zitten. "Het alleen mogelijk om op het voorstel van Arriva/Deutsche Bahn in te gaan in het kader van een nieuwe aanbesteding van het vervoer over de HSL-Zuid. Omdat hier op dit moment geen sprake van is, zal geen reactie gegeven worden op het voorstel. Ook niet als Arriva/Deutsche Bahn drie maanden de tijd zou krijgen om het voorstel te vervolmaken" aldus Mansveld.

De voorwaarde van Arriva om opnieuw te spreken over het recht om op het spoor te rijden – de zogeheten concessie – maakt overleg met Arriva moeilijk, schrijft Mansveld. "Dit is niet in lijn met het Regeerakkoord. Er zijn dus meer redenen om niet op het voorstel in te gaan.´´ Ook versoepeling van deze voorwaarde zal niet leiden tot nadere besprekingen, aldus de staatssecretaris.

Arriva gaf eerder deze maand aan samen met Mansveld te willen kijken naar een alternatief, waarbij het bedrijf samen met Deutsche Bahn op relatief korte termijn snelle treinen zou kunnen aanbieden op het traject tussen Amsterdam en Brussel. Samen met de Lage Landen Lijn die Arriva wil opzetten om Den Haag met Brussel te verbinden, zou er een beter alternatief ontstaan dan de NS kan bieden. Mansveld zei daarop al eerder dat het Arriva vrij staat internationale verbindingen op te zetten, omdat het internationaal spoorverkeer is geliberaliseerd. Arriva wil echter alleen een internationale HSL verbinding starten als ook een deel van het hoofdrailnet wordt aanbesteed.

In een reactie laat Arriva weten het "teleurstellend´´ te vinden en "na te denken over verdere stappen". Wat die mogelijkerwijs in zouden kunnen houden, wil de vervoerder niet kwijt.

De NS en de Belgische NMBS hebben voorgesteld om meer intercity´s te gaan laten rijden tussen Amsterdam en Brussel. Ook zullen de Thalys en de Eurostar vaker worden ingezet. Mansveld wil deze vervoerders de kans geven hun plannen uit te voeren. De Tweede Kamer bespreekt volgende week of ze dat voorstel wil steunen.

(c) ANP / Treinreiziger.nl. Foto: Nieuwe generatie ICE treinen die Siemens momenteel bouwt voor DB.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.