Meer geld teruggevraagd van verlopen ov-chipkaarten
01 mei 2025 12:00
Reizigers hebben vorig jaar meer saldo van hun verlopen ov-chipkaart teruggevraagd. Dat blijkt uit het jaarverslag van Translink, het bedrijf dat de kaarten uitgeeft. Een campagne van Translink om reizigers te attenderen op de eenvoudige manier waarop zij hun saldo kunnen terugvragen, lijkt effect te hebben.
Translink meldt in het jaarverslag dat eind vorig jaar nog ruim 13 miljoen euro op verlopen ov-kaarten stond. Een jaar eerder was dat nog ruim 18 miljoen euro. Het betreft het saldo op ov-chipkaarten die langer dan vijf jaar verlopen zijn.
Campagne Heel Holland Checkt
Volgens de onderneming vroegen meer dan 15.000 kaarthouders hun saldo terug via de onlineadvertentie van de campagne ‘Heel Holland Checkt’. Ov-bedrijven konden de campagne ondersteunen met advertenties in hun bussen, trams en metro’s of op hun eigen website.
Translink zegt er alles aan te doen om het saldo terug te storten als een ov-chipkaart is verlopen. Dat gaat moeilijker bij anonieme kaarten, waarvan het bedrijf de gebruikers niet kent. Ook daarom was de campagne nodig. “We mogen spreken van een succesvolle, kosteneffectieve campagne, die goed is voor de zichtbaarheid van de mogelijkheden om saldo terug te vragen en voor de portemonnee van reizigers”, schrijft het bedrijf.
Ruim 11 miljoen overgebleven saldo geïnvesteerd
Ov-chipkaarten zijn vijf jaar geldig na uitgifte. Daarna hebben eigenaren nog vijf jaar om hun saldo terug te vragen. Als dat niet binnen deze termijn gebeurt, mag Translink het geld besteden ten gunste van de reiziger. Vorig jaar had het bedrijf daarvan 11,4 miljoen euro geïnvesteerd.
Het grootste deel van het geïnvesteerde geld heeft Translink vorig jaar gestopt in OVpay, waarbij mensen kunnen in- en uitchecken met hun betaalpas. Ook heeft het bedrijf geïnvesteerd in het vereenvoudigen van de procedure voor het terugvragen van niet-gebruikt saldo. Daarnaast is geld gestoken in het verbeteren van de klantenservice.
ANP / (c) Treinreiziger.nl
Uiteindelijk is het wel geld van de reizigers en terecht dat men reclame maakt om geld terug te vragen. Goed dat reizigers dit ook doet. Inmiddels is de “Anonieme” OV Chipkaart vervangen door OV Pay en de voltarief reizigers gebruiken steeds meer hun bankpas.
Op naam gestelde OV kaart reizigers krijgen hun geld op hun kaart achteraf automatisch teruggestort. Gebruikers van NS Flex maken geen gebruik meer van de betaalfuncties van OV Chipkaart en rekenen alle OV af via de NS en betalen de rekening op het einde van de maand. Dit systeem werkt niet als je ook nog een ander kortingsarrangement gebruikt zoals dal voordeel bus in een bepaald reisgebied / provincie. Dit is voor mij de belangrijkste reden waarom ik van een niet flex dal voordeel arrangement gebruik bij de NS.
Er zijn al enkele weken bij bijna elk nieuwsbericht op de radio hierover boodschappen.
Er is ook een piek: na de introduktie vooral de mensen-vast hel veel vaste bezoekers op deze site ook! met vervanging steeds na 5 jaar dus grotere vraag.
Overigens bleek mijn MoBiB in Belgie het na ruim 5 jr nog wel gewoontjes te doen-anonieme. Vergeleken daarmee is onze versie-vooral die met foto/naam etc een burokraties onding.
Als gebruiker van NS Flex maak ik voor bus, tram en metro nog steeds gebruik van reizen op saldo (met automatisch opladen). Dat is nodig om in aanmerking te komen voor de 65-plus korting. Ik heb het afrekenen van Bus/Tram/Metro via Flex enkele jaren geleden door de NS helpdesk laten uitschakelen.
Ook met NS Flex krijgt u in bus/tram/metro leeftijdskorting. Dit werkt op basis van leeftijd en werkt zowel voor Flex als voor ‘op saldo’
Restbedragen van oude OV kaarten op nieuwe exemplaren zo snel mogelijk terugvorderen. Voor papieren kaarten zal er misschien ern inzamelingsactie kunnen komen bij de in.of uitgang van een trein, bus, tram of metrostation. Dat scheelt weer zwerfafval op en rond de stations
Wat ook goed is en mij ook een aantal keren overkomen is om niet meer gebruikte dagkaarten aan andere nog niet betalende reizigers te geven. Dat scheelt, zwartrijden en het hergebruik wordt er door bevorderd. Zo zijn reizigers loyaal naar elkaar toe, vriendelijk en sociaal bezig. Anonieme kaarten kun je ook hergebruiken, omdat daar geen persoonlijke naam op staat. Dus heb je zo ‘ n anonieme kaart en gebruik je hem niet, maak daar een ander nog geen OV kaartbezitter/ bezitster blij mee! Zo help je elkaar op de goede weg!