Meer treinen door rood

Vorig jaar hebben meer treinen een rood sein gepasseerd. Zo reed in 2011 nog 155 keer een trein door rood, in 2012 is dat toegenomen tot 175 maal. Dat meldt donderdag De Telegraaf op basis van cijfers die zijn verstuurd naar de Inspectie Leefomgeving en Transport.

De afgelopen jaren nam het aantal stoptonend sein passages juist af. Zo passeerden in 2006 nog 287 treinen een rood sein, de jaren daarna nam het aantal stoptoned sein passages ieder jaar af. In 2009 beloofde de railsector dat het aantal STS-passages moest afnemen naar 133 maal. De stijging is dan ook een tegenslag voor de spoorsector.

Treinongeluk Amsterdam
Op 21 april kwam voor het eerst in twintig jaar een treinreiziger om het leven bij een botsing tussen twee treinen. Na het ongeval zei ProRail zelfs binnen 3 of 4 jaar terug te willen naar maximaal tien stoptond stein passages per jaar. Dat doel lijkt nog ver weg.

ATB-vv
Nieuwe investeringen moeten het spoor veiliger gaan maken. Zo wordt op steeds meer plaatsen de verbeterde versie van ATB geplaatst (ATB-vv). Met ATB-vv wordt er ook ingegrepen als een trein met een langzamere snelheid dan 40 kilometer per uur door rood rijdt.

ERTMS
Ook worden steeds meer sporen uitgerust met ERTMS, bijvoorbeeld op de Hanzelijn. Echter op de Hanzelijn wordt ERTMS nog nauwelijks gebruikt omdat de treinen nog niet zijn aangepast. Op termijn moet ERTMS in heel Nederland worden doorgevoerd. Reageert de machinist of bestuurder niet (tijdig) dan wordt er bij ERTMS automatisch ingegrepen. 

NS
De grootste vervoerder op het spoor, NS, zegt juist dat haar treinen vorig jaar minder vaak door rood zijn gereden. Tussen 2007 en 2012 is het aantal rood-sein-passages van reizigerstreinen gedaald van 141 naar 87, zegt een woordvoerder. "En ook bij andere divisies zoals NedTrain en NS International zien we een afname."

Rapport
Hoe de ontwikkeling in 2012 was bij andere vervoerders kon een woordvoerder van de Inspectie Leefomgeving en Transport niet bekend maken. Op dit moment hebben vervoerders en spoorbeheerder ProRail weliswaar de data aangeleverd, maar het rapport met analyses verschijnt zoals gebruikelijk medio mei. Uit het rapport dat vorig jaar verscheen, bleken vooral andere vervoerders dan NS relatief vaak door rood te rijden.

Andere vervoerders
Zo reed NS in de periode 2007 – 2011 per miljoen treinkilometers 0,83 maal door rood. Syntus en NS International deden het nog iets beter. Maar andere vervoerders leverden minder goede prestaties. DB Autozug (vervoerder van de City Night Line) reed bijvooerbeeld 4,52 maal door rood per miljoen treinkilometers. Bij Arriva kwam het cijfer uit op 0,97. Veolia en Connexxion komen minder goed uit de bus, omdat met name in 2007 en 2008 veel treinen door rood reden. Inmiddels is het aantal stoptonend sein passages bij hen met 90 procent afgenomen, waardoor ze nu juist beter dan gemiddeld scoren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.