Meerderheid Tweede Kamer wil parlementaire enquete Fyra

De Tweede Kamer gaat een parlementaire enquête houden naar de problemen met hogesnelheidstrein Fyra. D66 en CDA wilden dit al langer, maar dinsdag schaarden ook PvdA en VVD zich achter dit voorstel. Het onderzoek moet voor de zomer al van start gaan.

Deze vier partijen willen weten hoe het zover heeft kunnen komen dat treinen met zoveel technische problemen zijn aangeschaft. "Een parlementaire enquête is het zwaarste instrument dat de Tweede Kamer heeft. Maar dat is hier op zijn plaats´´, aldus D66-Kamerlid Stientje van Veldhoven.

Onduidelijkheid
PvdA-Kamerlid Duco Hoogland sluit zich daarbij aan. "Het Fyra-dossier loopt al meer dan 10 jaar. Het gaat om veel geld en is zowel technisch als juridisch bijzonder complex. Een eigen onderzoek door de Tweede Kamer is op zijn plaats.´´ VVD-Kamerlid Betty de Boer noemt de enquête gerechtvaardigd. "Dat het nu fout gaat met de Fyra is terug te voeren op besluiten uit het verleden. Er is veel onduidelijkheid.´´

Snel van start
Bij een parlementaire enquête kunnen mensen onder ede worden gehoord. Dat is nodig omdat er bedrijfsgevoelige informatie boven tafel moet komen, vinden de partijen. Nu een meerderheid een enquête wil, moet deze ook snel beginnen vindt CDA-Kamerlid Sander de Rouwe. "Dit proces moet snel van start. Niemand zit te wachten op een jarenlang onderzoek. Zeker de reiziger niet.´´

Optreden Mansveld
Voor Beter OV is blij met de aangekondigde komst van een parlementaire enquête naar het Fyra-fiasco. "Deze enquête mag echter snel optreden van staatssecretaris Mansveld niet in de weg staan", zegt voorman Rikus Spithorst in een reactie.

Annulering bestelling V250
NS besloot maandag niet verder te gaan met de Fyra. De treinen zouden onvoldoende betrouwbaar zijn. Staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) noemde het besluit van NS verstandig, maar wacht nog wel op de juridische onderbouwing voordat ze met de beslissing akkoord kan gaan.

Veel problemen
Voor het weekeinde trok de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS de stekker al uit het project. De Fyra V250 had Amsterdam en Brussel met elkaar moeten verbinden. De trein ging begin december rijden, maar werd al snel uit de dienstregeling gehaald. De V250 kampte met veel technische problemen en verloor op een winterse dag zelfs een bodemplaat.

(c) ANP

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug