Metro Saoedi-Arabië levert Strukton mega order op

Strukton heeft als lid van een consortium opdracht gekregen om mee te bouwen aan drie van de zes lijnen van het volledig geautomatiseerde en onbemande metrosysteem door de stad Riyadh in Saoedi-Arabië. De opdracht, die Strukton bijna 1 miljard euro oplevert, is de grootste ooit voor het bedrijf.

Het consortium, waar verder onder meer het Koreaanse Samsung en het Franse Alstrom deel van uitmaken, vangt in totaal 6 miljard euro voor de opdracht. Het contract omvat het ontwerp en de bouw van drie lijnen met in totaal 25 stations. De bouw omvat in 64,6 kilometer spoor waarvan 29,8 kilometer viaduct, 26,6 kilometer ondergronds spoor en 8,2 kilometer bovengronds spoor.

Niet het hele metronetwerk van Riyadh zal door het consortium worden aangelegd. In totaal komen er zes lijnen met 87 stations en krijgt het metronetwerk een lengte van 176 kilometer. Daarmee heeft de stad momenteel het langste metrosysteem in ontwikkeling ter wereld.

De tunnels zullen geboord worden door drie tunnelboormachines met een diameter van bijna 10 meter. Voor de bouw van het totale metronetwerk zal 600.000 ton staal nodig zijn, 80 maal zoveel als voor de bouw van de Eiffeltoren. Er zal 4,3 miljoen kubieke meter beton gebruikt worden. Er zullen in totaal meer dan 30.000 mensen aan het project werken. Meer dan de helft van de werknemers hoort bij het consortium met Strukton.

Riyadh heeft momenteel een bevolking van 5,7 miljoen inwoners, naar verwachting zal hun aantal in 2030 toegenomen zijn tot 8,3 miljoen. De metro biedt een oplossing voor de dagelijkse verkeersproblemen: voor de 7,4 miljoen dagelijkse bewegingen woon-werkverkeer wordt in slechts 2% van de gevallen gebruik gemaakt van het openbaar vervoer.

Het contract bevat voor Strukton ook de optie voor een onderhoudscontract voor 10 jaar. Het project, dat in 5 jaar zal worden uitgevoerd, heeft een totale omvang van ruim 6 miljard euro. Strukton is onderdeel van het beursgenoteerde Oranjewoud.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

This post was last modified on 16 januari 2017 18:09

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug