Forse groei voor Utrechtse Uithoflijn (tram 22): +20%

UPDATE. Woensdag is de miljoenste reiziger aan boord van de Utrechtse tram 22 ingestapt, beter bekend als de Uithoflijn. Sinds de opening op 14 december 2019 is het aantal reizigers fors toegenomen.

Verdere groei verwacht

Al eerder bleek dat er veel vraag is naar de nieuwe trams. In februari beleefde tram 22 al een topdag met meer dan 30.000 reizigers aan boord. Buslijn 12 vervoerde op een normale dag rond de 20.000 reizigers. Nu is dat gestegen naar circa 24.000 per dag, stelt U-OV. Dat is een stijging van circa 20%. Critici wijzen erop dat één miljoen reizigers neer komt op gemiddeld 18.000 reizigers sinds de start. Rondom de kerstvakantie reizen er echter veel minder mensen met het openbaar vervoer. Ook in toetsperiodes kan het aantal reizigers afwijken.

Quinten Passchier, directeur marktontwikkeling bij U-OV/Qbuzz: “We verwachten dat het aantal reizigers de komende tijd nog verder toeneemt. We breiden het aantal trams per uur stapsgewijs steeds verder uit naar een uiteindelijke frequentie van 16 trams per uur per richting. In de toekomst wordt het ook mogelijk om vanaf Utrecht Centraal rechtstreeks door te rijden naar Nieuwegein en IJsselstein.” Die uitbreiding staat gepland per december. Daardoor kunnen reizigers vanuit Nieuwegein en IJsselstein straks ook aan de centrumzijde uitstappen, in plaats van de jaarbeurszijde.

Frequentie verhoogd

De Uithoflijn begon met een frequentie tien keer per uur, elke zes minuten. Maar nu al is de dienstregeling uitgebreid naar elke vijf minuten. Dat stond eigenlijk gepland per september 2020. De beoogde frequentie van 16x per uur staat niet gepland voor december 2020.

Vorige maand had de Uithoflijn diverse keren problemen, op twee dagen achtereenvolgens lag de lijn zelfs lange tijd stil. Volgens NRC Handelsblad is de Uithoflijn de duurste tramlijn van Nederland, en zelfs één van de duurste ter wereld. 64 miljoen euro per kilometer heeft de nieuwe lijn gekost.

In beeld: Tram 22 in Utrecht

Foto’s: Stefan Verker / Treinreiziger.nl


This post was last modified on 6 maart 2020 13:09

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug