Foto: (c) Jan Oosterhuis via Wikipedia (CC BY-SA 3.0)
Het jaar 2018 ligt bijna achter ons. Tijd om terug te blikken, maar ook om alvast vooruit te kijken naar 2019. Verschillende grote projecten moeten volgend jaar worden afgerond. Veelal gaat het om vertraagde projecten die eigenlijk voor dit jaar (of zelfs 2017) op de agenda stonden. Zo moet eindelijk de Uithof-tram in Utrecht gaan rijden, en de metro naar Hoek van Holland. Treinreiziger.nl heeft een overzicht gemaakt wat we in 2019 kunnen verwachten.
Eigenlijk had 2017 al hét jaar van de Hoekse Lijn moeten worden. In een half jaar zou de spoorlijn omgebouwd worden tot metrolijn. Maar de tegenvallers stapelden zich op. Eerder deze maand werd duidelijk dat ook begin 2019 niet gehaald gaat worden. Volgens de huidige inzichten zal de Hoekse Lijn niet eerder dan eind maart worden opgeleverd. Bij Treinreiziger.nl gaan we er in elk geval vanuit dat de ombouw in 2019 eindelijk afgerond gaat worden, en de reizigers de bus kunnen verruilen voor de metro.
Als alles goed gaat, wordt 2019 ook het jaar van de Uithoflijn. Zonder nieuwe tegenvallers moet de tram namelijk in december gaan rijden. De tramlijn, die 60 miljoen euro per kilometer heeft gekost, zou in de oorspronkelijke planning al in de zomer van 2018 gaan rijden, maar dat bleek niet realistisch. De nieuwe planning lijkt vooralsnog wel haalbaar. In elk geval hebben conform planning de eerste trams door het stationsgebied gereden. Vanaf het tweede kwartaal zal het proefbedrijf de exploitatie starten op het volledige traject.
Thalys introduceert een nieuwe treinverbinding via de hogesnelheidslijn. Vanaf 31 maart kunnen treinreizigers twee keer per dag vanuit Amsterdam naar Disneyland-Paris en andersom reizen. Later in 2019, in juni, is er een derde Eurostar van Londen naar Amsterdam over de hogesnelheidslijn aangekondigd. Maar het lijkt erop dat deze derde trein wordt uitgesteld. In elk geval is het niet langer meer de verwachting dat de Eurostar Amsterdam – Londen per december 2019 kan gaan rijden. Waarschijnlijk pas begin 2020.
In 2019 bestaat de Intercity Direct tien jaar. Maar nog altijd laat de betrouwbaarheid van de trein te wensen over. Alhoewel NS al meerdere keren beterschap heeft beloofd, is het spoorbedrijf ditmaal optimistisch. In de eerste helft van 2019 gaat de kwaliteit echt verbeteren, belooft NS. Vervolgens wordt de toeslag in de zomer van 2019 iets verhoogd.
This post was last modified on 7 januari 2019 22:23
Een Eurostar-trein van Amsterdam naar Parijs is donderdagochtend gestrand met 600 passagiers aan boord. In…
Er is vanaf donderdagochtend tot zondagochtend helemaal geen treinverkeer in Groningen door werkzaamheden. Als maandag…
Qbuzz krijgt een boete van in totaal 1 miljoen euro van de provincie Friesland voor…
De NS heeft meer dan 100.000 schadeclaims ontvangen van reizigers die tijdens de NS-stakingen in…
De provincie Friesland trekt 2,2 miljoen euro uit voor een onderzoek naar de inzet van…
Een meerderheid van de Europeanen verkiest het reizen per trein boven het vliegtuig. Maar dan…