Minder door rood na plaatsing flitscamera’s

De nieuwe flitscamera’s bij spoorwegovergangen lijken het gewenste effect te hebben. Sinds de eerste camera’s in februari zijn opgehangen, zijn ruim 6000 mensen geflitst op het negeren van het rode licht en inmiddels ziet spoorwegbeheerder ProRail een daling van het aantal overtredingen.

ProRail hing in februari de eerste flitscamera op bij een spoorwegovergang in Bunnik. Sindsdien zijn er bij nog tien overwegen camera’s opgehangen en vandaag, maandag 7 oktober, hangt de spoorwegbeheerder in Baarn bij de twaalfde overweg camera’s op. De meeste camera’s hangen in de provincies Utrecht en Noord-Holland. Volgens een woordvoerster van ProRail hangen ze bij overwegen waar mensen veelal snel nog even door rood gaan om de trein te halen en plekken waarvan ProRail weet dat het rode licht vaak genegeerd wordt. In totaal moeten er bij 40 overwegen camera’s komen.

Gehalveerd

In de eerste zes maanden flitsten de camera’s 6395 keer iemand die het rode licht negeerde. Volgens ProRail werken de camera’s goed. “Bij een aantal overwegen zien we dat er in het begin veel boetes zijn, en dat daarna het aantal boetes halveert. Eigenlijk willen we niet heel veel boetes geven, we willen dat mensen veilig doen.” Tot februari was er een controle met boa’s ter plekke nodig om mensen, die het rode licht negeerden, te betrappen en bekeuren.

Auto’s, motoren en vrachtwagens kunnen rekenen op een boete van 300 euro en brom- en snorfietsers moeten 210 euro betalen als ze betrapt worden. Voetgangers en fietsers kunnen niet bekeurd worden met de flitscamera. Wel registreert de camera het als mensen door het rode licht gaan. “Dat geeft ons ook meer inzicht”, zegt de woordvoerster. “We kunnen dan bijvoorbeeld met onze eigen boa’s controleren.”

Boete thuisgestuurd

Voor de overwegen zijn speciale camera’s nodig. Dit zijn ’slimme’ camera’s die de beelden analyseren en opslaan als er een overtreding is. De camerabeelden worden vervolgens bekeken door boa’s. Als een kenteken in beeld komt bij een overtreding, krijgt de bestuurder een bekeuring thuisgestuurd via het CJIB. 

Naast dat ProRail risicovolle overwegen van camera’s voorziet, is de spoorwegbeheerder ook nog altijd bezig met het beveiligen en sluiten van onbewaakte overwegen. In de laatste zes jaar zijn 150 onbewaakte overwegen gesloten. Het is de bedoeling dat alle onbewaakte overwegen verdwijnen. Er zijn er nog zo’n twintig te gaan.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

This post was last modified on 10 oktober 2024 10:17

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

1 dag terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug