fbpx

Minder snel geld terug bij vertraagde Intercity Direct

NS gaat de geld-terugregeling van HSL-trein Intercity Direct versoberen. Reizigers krijgen straks hun geld terug als zij een half uur later op hun bestemming aankomen, terwijl dat nu nog een kwartier is. Een woordvoerder van de NS bevestigde vrijdag berichtgeving hierover in Trouw. Eerder maakte Treinreiziger.nl daar ook al melding van.

Omdat reizigers een toeslag voor de snelle trein moeten betalen, mag de reiziger ook uitgaan van een betrouwbare dienstverlening. Daarom krijgen reizigers van de trein momenteel al vanaf 15 minuten de helft van hun ticket terug, en bij 30 minuten het volledige bedrag. In de praktijk valt de trein echter het vaakst uit van alle treinen in Nederland.

NS heeft het voor de slechtst presterende trein voor elkaar gekregen om straks minder snel geld terug te hoeven betalen. De toeslag blijft wel. Dat heeft het bedrijf afgesproken bij de onderhandelingen over de nieuwe concessie, waarbij de reiziger volgens het spoorbedrijf op 1, 2 en 3 staat.

Vanaf 1 januari 2015 krijgen reizigers van Intercity Direct bij een vertraging t/m 29 minuten geen geld meer terug. Bij een vertraging van 30 minuten, bijvoorbeeld bij uitval van een trein, krijgen reizigers nog maar de helft van hun ticket terug. Om het volledige kaartje terug te krijgen is straks een vertraging nodig van 60 minuten.

De regeling wordt daarmee gelijkgetrokken met de gewone trein. De tarieven worden echter niet gelijkgetrokken. Reizigers bij Intercity Direct betalen feitelijk een dubbele toeslag: de prijs van het normale treinkaartje wordt tussen Schiphol en Rotterdam bepaald alsof de reiziger via de langere route via Den Haag reist. En daar bovenop komt nog een HSL-toeslag.