Ministerie ziet niets in prestatie koppeling met treintarieven
26 jun 2012 12:56
Het Ministerie van Infrastructuur ziet niets in een koppeling tussen de spoorprestaties en de treintarieven. Dat schrijft de directeur OV en spoor (Jeroen Fukken) van het ministerie in een brief aan reizigersvereniging Maatschappij Voor Beter OV.
De vereniging pleitte in een nota voor een dergelijke koppeling, maar volgens de directeur zou dat een dubbele sanctie zijn. "Mijn reactie is steeds geweest dat NS voor het niet halen van afgesproken prestatie al gestraft wordt door een boete. Als het ook nog eens tot een tariefverlaging zou leiden, is er in feite sprake van een dubbele sanctie. Dat acht ik niet wenselijk. Bovendien zou een tariefverlaging een veel hoger bedrag betreffen dan een boete", schrijft de directeur.
De directeur schrijft verder: “Een concessie met te veel eisen en verplichtingen zal voor de NS (of een andere vervoerder) niet aanvaardbaar zijn omdat dit voor de financiële positie van het bedrijf niet verantwoord is.” Voor Beter OV is verontwaardigd over het antwoord, en heeft een brief teruggestuurd.
Sinds 2000 heeft de minister één keer ingegrepen in de tarieven van NS. Dat gebeurde in 2003. Het bedrijf had op 1 januari 2001 nog afgezien van een tariefsverhoging, omdat het bedrijf zelf vond dat de prestaties niet voldeden. Maar halverwege 2002 had het bedrijf een truc bedacht om de tarieven extra te kunnen verhogen. Het bedrijf, dat één keer per jaar haar tarieven mag verhogen wilde de prijswijziging van 2003 al op 31 december 2002 doorvoeren. Zo zou het bedrijf in 2003 opnieuw een nieuwe prijswijziging kunnen doorvoeren. Toenmalig minister De Boer stook daar toen een stokje voor. De NS probeerde toen dit nog wel tevergeefs aan te vechten.