Foto: (c) DB

Mogelijk meer maar tragere treinen naar Duitsland

NS en Deutsche Bahn (DB) onderzoeken of ze de ICE Amsterdam – Frankfurt kunnen vervangen door een intercity. Een intercity is goedkoper in de exploitatie, waardoor de frequentie omhoog kan. Dat meldt OV-Magazine

  • Update: NS International heeft later verklaard tegenover OV-Magazine dat er mogelijk intercity´s komen in aanvullingen en niet in plaats van de ICE´s.

Gedacht wordt aan een uurlijkse trein Amsterdam – Frankfurt. Nu rijdt de ICE zo´n zes keer per dag. Tot 2002 reden er tussen Amsterdam en Keulen EuroCity-treinen, die even snel waren als de huidige ICE´s. Tussen Keulen en Frankfurt zal een intercity wel aanzienlijk trager zijn, omdat de ICE daar 300 kilometer per uur rijdt. Die snelheid kunnen intercity´s niet halen.

Bovendien zou de trein wat trager kunnen worden doordat in het onderzoek wordt gekeken of de ICE geïntegreerd kan worden in het binnenlandse intercitynetwerk van NS. De intercity´s van NS maken tussen Amsterdam en Arnhem diverse stops, terwijl de ICE alleen te Utrecht Centraal stopt. Daardoor is de ICE in Nederland zo´n 5 minuten sneller dan de intercity.

NS benadrukt dat er contracten lopen met DB over de gezamenlijke exploitatie van Amsterdam – Frankfurt. De ICE kan op z’n vroegst in de tweede helft van de vervoerconcessie worden vervangen door een frequentere internationale intercity, dus ná 2020. 

Met een frequentieverhoging zou het aantal treinreizigers wel eens fors kunnen toenemen. Zo is het aantal treinreizigers tussen Amsterdam en Berlijn tussen 2007 en 2014 verdubbeld. Die verdubbeling kwam onder andere doordat de frequentie werd verhoogd én doordat de trein werd geïntegreerd in het intercitynetwerk van Nederland en Duitsland. Toch is er ook één groot verschil: de intercity naar Berlijn is in die periode ook sneller geworden, terwijl een intercity tot aan Frankfurt juist langzamer zal zijn.

Vorig jaar vierden NS en DB nog op zeer bescheiden schaal het 15-jarig bestaan van de internationale ICE in Nederland. Zoals het er nu naar uit ziet wordt dus ook het 20-jarig bestaan nog wel gehaald, maar is het daarna te betwijfelen of de ICE in dezelfde vorm in Nederland zal blijven bestaan.

De mogelijke omschakeling van ICE naar intercity toont aan dat NS geen focus meer heeft op hogesnelheidstreinen. Tot het floppen van de Fyra was dat juist wel het geval. De naam NS Internationaal werd destijds daarom ook gewijzigd in NS Hispeed. De internationale tak heet nu bijna weer zoals vroeger: NS International. Een poging om aandelen te krijgen in Eurostar en Thalys is bovendien eveneens mislukt. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.