Negen van de tien vrouwen voelen zich onveilig op stations

Vrouwen voelen zich onveilig in het ov en op stations en vermijden deze plekken, blijkt uit onderzoek van Pointer (KRO-NCRV) en AD. Ruim 90% van de vrouwen zegt zich onveilig te voelen op stations, en vier op de vijf zegt ook treinen, metro’s en bussen geen fijne plek te vinden.

Ruim 7400 vrouwen deden mee aan het onderzoek. Daarin konden zij aangeven op welke locaties ze zich het meest onveilig voelen. Bijna alle vrouwen zeggen zich onveilig te voelen op plekken rond het openbaar vervoer, zoals stations en de treinen, metro’s, trams en bussen zelf. Een respondent zegt bijvoorbeeld dat er in metro’s ‘onveilig veel gespuis’ is. In een trein zat diezelfde respondent zelfs ooit naast een man die ging masturberen. “Ik weet nu dat dit kan gebeuren, ik weet ook dat deze types exhibitionist zijn. Die worden daar opgewonden van. Verder zullen ze niet veel doen, behalve mij een onveilig gevoel geven”, zegt zij.

Ov mijden

Voor een derde van de vrouwen zijn dit soort situaties zelfs een reden om het ov helemaal te mijden. Zij pakken de auto, of worden ergens door iemand opgepikt. Voor sommige vrouwen is dat geen optie en zij kiezen dan een langere route. Een respondent slaat haar overstap in Haarlem bijvoorbeeld liever over: “Dat station is zo donker. Er is geen toezicht en je kunt nergens heen.”

‘Geen apart beleid’

Het onderzoek van Pointer en AD komt juist helemaal niet overeen met de Stationsbelevingsmonitor, een onderzoek van NS naar de reizigerswaardering van Nederlandse stations. AD meldt dat NS bij de vragen over veiligheid wel vraagt of ze worden ingevuld door een man, vrouw of non-binair persoon, maar dat er verder geen aparte analyse op wordt losgelaten. De ‘gendervraag’ wordt mogelijk zelfs geschrapt: “We willen dat iedereen zich veilig voelt in onze treinen en op onze stations. Wij maken dus geen apart beleid voor mannen/vrouwen/overige groepen”, laat een woordvoerder van NS weten aan het AD.

This post was last modified on 21 juni 2024 11:31

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

1 dag terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug