Nieuw dieptepunt in stiptheid NMBS
25 jan 2011 16:42
In 2010 reden bij de Belgische spoorwegen (NMBS) slechts 85,7% van de treinen kwam op tijd. Nog niet eerder hadden zoveel treinen vertraging. In het vierde kwartaal was de prestatie het slechtst: toen had bijna 20% van de treinen een vertraging van 6 minuten of meer.
De cijfers zijn nog slechter dan in 2009. In 2009 had 11,1% van de treinen vertraging; de slechtste prestatie sinds 1998. Met de nieuwe stiptheidscijfers is er een nieuw dieptepunt. Als de drukte van de trein meegewogen wordt, komt de punctialiteit nog lager uit, op 82,9%. Met name in de spits zijn er veel treinen vertraagd. Een derde van de vertragingen wordt veroorzaakt door defecten aan het materieel. Meer dan de helft van de vertragingen zijn echter niet te wijten aan de NMBS, maar aan infrabel.
Afgeschrafte treinen
Behalve dat er veel treinen vertraagd waren, werd in 2010 ook nog eens 1,9% van de treinen opgeheven. In 2009 bedroeg het percentage opgeheven treinen 1,7%.
Definitie stiptheid NMBS
De stiptheid in België wordt gemeten bij 6 minuten in het eindstation. Dat betekent dat een trein als ´op tijd´ wordt gezien als deze op het eindstation een vertraging van maximaal 5 minuten en 59 seconden bereikt.
Nederland
In Nederland wordt de stiptheid berekend op 35 punten in het spoorwegnet en is een trein vertraagd als deze minimaal 5 minuten rond te laat is.