fbpx

Nieuwe Belgische Desiro-treinen nog steeds vaak defect

13 aug 2014 10:02

De nieuwe Desiro treinen van de Belgische spoorwegen gaan nog steeds veel te vaak defect. Dat zegt NMBS-baas Jo Cornu in een interview met het Belgische tijdschrift Knack. De treinen van Siemens hebben om de 8.000 kilometer pech. Dat betekent dat elk treinstel gemiddeld één keer per week een defect heeft. De spoorbaas noemt dat "onaanvaardbaar".

De in 2008 bestelde treinen worden sinds begin 2012. In totaal heeft de NMBS 305 Desiro treinen bij Siemens besteld. De laatste treinen moeten nog dit jaar geleverd worden. De nieuwe treinen worden vooral ingezet als stoptrein rond grote steden als Brussel.

Te vaak defect
Twee en een half jaar na de eerste leveringen kampen de Desiro´s nog steeds met ernstige defecten. "Het is één van onze grootste problemen van vandaag: de betrouwbaarheid van onze treinen. We zitten in de penibele situatie dat een trein gemiddeld om de 30.000 kilometer panne heeft. En de Desiro´s hebben gemiddeld al na 8.000 kilometer een technisch defect. Dat is onaanvaardbaar. Ik heb de baas van Siemens Transport, de fabrikant van de Desiro, daarop aangesproken", zegt Cornu tegenover Knack.

Eigen noden
Volgens Cornu worden de problemen mede veroorzaakt doordat het spoor in Europa nog niet gestandaardiseerd is. Elke spoorwegmaatschappij heeft zijn eigen normen, beveiligssysteem, voltage en veiligheidsregels. Cornu: "Als een spoorwegmaatschappij een trein bestelt, koopt ze geen model dat elders goed spoort. Nee, die trein moet op tientallen vlakken worden aangepast naar de eigen noden en vragen, tot de kleur van de knop waarmee je de deuren opent. Aan de hand van een lastenboek van honderden bladzijden worden dan enkele treinstellen op maat van de klant gemaakt. Stel u voor dat dit bij uw auto zou gebeuren."

Boete
Cornu vindt een vergelijking met de Fyra ongepast, omdat er bij de Desiro treinen geen veiligheidsproblemen zijn. Het is onduidelijk wanneer dit slepende probleem verholpen zal zijn. Eerder stopte NMBS al enige tijd de afname van nieuwe NMBS-stellen. Toen stelde de NMBS dat de Desiro-treinen zorgden voor 1500 klachten. De Belgische spoorwegen stelden toen een boete te zullen eisen voor de geleden schade. Siemens moest al eerder een boete betalen van 25 miljoen euro vanwege de late levering.

SLT
Siemens is in Nederland samen met het Canadese Bombardier leverancier van de Sprinter Lighttrain (SLT). Na de introductie in 2009 van dat nieuwe type trein waren er ook diverse problemen, waaronder de software en smeltwater waardoor de treinen niet konden rijden. Die problemen zijn opgelost. Siemens is ook vooral bekend van de de levering van de Duitse ICE.

Foto: wikipedia Cratieve Commons licentie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.