Foto: (c) Stefan Verkerk / Treinreiziger.nl
De nieuwe dienstregeling is ingegaan. Veel aandacht ging dit jaar naar de verbeteringen richting België, waar nu meer treinen naartoe rijden. Maar richting Duitsland laat de nieuwe dienstregeling te wensen over. Dat stelt Hildebrand van Kuijeren, eigenaar van Treinreiziger.nl en Treinrondreis.nl.
Opinieartikel door Hildebrand van Kuijeren
Waar de treindienst naar België fors is uitgebreid, blijft het aantal treinen naar Duitsland sinds jaar en dag vrijwel ongewijzigd, ondanks een groeiende vraag. Van grote verslechteringen is geen sprake. Maar het gaat vooral om een reeks van kleine verslechteringen die samen de internationale trein minder aantrekkelijk maken. En dat terwijl de vraag naar internationale treinreizen juist toeneemt.
In zeker twaalf weken, waaronder de gehele zomervakantie, zullen er geen regionale treinen rijden vanuit Arnhem naar Duitsland. Je zou reizigers daar over kunnen informeren. Maar je kunt ook gewoon tickets verkopen alsof de treinen gewoon rijden. En dan reizigers op het laatste moment informeren: oeps, het schema dat we beloofd hebben, kan toch niet. Voor die oplossing kiest Deutsche Bahn.
In dezelfde periode moeten reizigers vanuit Venlo op hetzelfde grapje rekenen. Althans doordeweeks. De route via Venlo zal weliswaar niet gestremd zijn maar omdat ICE’s en goederentreinen via Venlo omrijden, is er niet voldoende ruimte om alle treinen over één spoor te proppen. En dus wordt doordeweeks de trein Venlo – Düsseldorf geschrapt en vervangen door bussen. Ook daarover zullen veel reizigers pas lastminute geïnformeerd worden.
In de nieuwe dienstregeling rijden de ICE’s tussen Frankfurt en Amsterdam beter gespreid. Voor een deel van de reizigers is dat een verbetering, maar voor doorgaande reizigers uit Zwitserland, Oostenrijk en Zuid-Duitsland meestal niet. Zij maakten vaak gebruik van de ICE (122) die rond 20.00 uur in Nederland aankwam. Als je die miste, had je 90 minuten later een volgende trein. In de praktijk hoefde je dan 70 of 75 minuten te wachten. In de nieuwe dienstregeling gaat de volgende trein twee uur later. Geen groot verschil, maar dat half uurtje maakt je waarschijnlijk net een beetje chagrijniger.
Een groter probleem zijn de verslechterde aansluitingen. Reizigers van Wenen naar Nederland konden in de oude dienstregeling in ongeveer drie kwartier overstappen in Frankfurt op de trein naar Amsterdam. In de regel was dat voldoende. Zeker als er in Frankfurt Flughafen op hetzelfde perron werd overgestapt. Nu duurt die overstap meer dan een uur langer, waardoor de toch al lange reistijd nog eens met een uur toeneemt.
Ook vanuit Zwitserland is de situatie verslechterd. Niet alleen is de directe trein van en naar Basel verdwenen, maar de aansluitingen zijn eveneens problematisch. Op papier kunnen reizigers uit Zwitserland in Frankfurt in achttien minuten overstappen op de trein naar Nederland. Maar wie bekend is met de stiptheid in Duitsland weet dat dit in de praktijk zelden haalbaar is. Zelfs een vertraging van tien minuten maakt de overstap op het grote Frankfurt Hbf al riskant. Mis je de trein? Dan moet je twee uur wachten op de volgende directe verbinding.
Richting Berlijn blijven grote veranderingen uit, maar 2025 belooft opnieuw een jaar met ingrijpende werkzaamheden te worden. Van 7 juni tot en met 8 augustus stopt de trein niet in Osnabrück en duurt de reis naar de Duitse hoofdstad circa 75 minuten langer. In Berlijn blijft er op papier dertien minuten overstaptijd over naar de trein naar Praag, maar in de praktijk mis je die aansluiting waarschijnlijk en moet je twee uur wachten. Wie naar Hamburg of Kopenhagen reist, kan normaal in Osnabrück overstappen, maar dat is tijdens deze periode dus niet mogelijk. Veel plezier.
Een ander probleem is de betrouwbaarheid van de Intercity Berlijn. De huidige treinen rijden op hun laatste benen, en dat is te merken. Bijna dagelijks valt één van de zes treinen uit, en soms zelfs meer. Dit belooft dit jaar een grote uitdaging te worden, zeker tijdens het hoogseizoen als de meeste treinen volgereserveerd zijn.
Is er dan niets positiefs te melden? Jawel. Er is nu een directe ICE naar München. Toch zijn er ook hier kanttekeningen. Door werkzaamheden vertrekt deze trein wekenlang een klein uur eerder uit Amsterdam en Utrecht, waaronder tijdens de zomervakantie. Dit maakt de trein moeilijker te halen voor reizigers buiten de Randstad, die al rond 8.00 uur in Utrecht moeten zijn. Voor wie uit Groningen, Zwolle of Leeuwarden komt, is dat een flinke uitdaging. Tijdens deze werkzaamheden rijdt de trein via Den Bosch en Venlo, maar of deze daar ook zal stoppen, is nog onduidelijk. Vooralsnog is de geplande stop in Den Bosch uit de dienstregeling geschrapt.
Mopper ik niet te veel over kleine dingen? Misschien wel. Maar deze reeks kleine verslechteringen maakt de internationale trein richting Duitsland niet aantrekkelijker. Voor een duurzaam en competitief alternatief voor het vliegtuig is meer ambitie nodig. Ik wacht met smart op het moment dat er een uursdienst richting Berlijn of Düsseldorf komt. Maar dat moment lijkt – ondanks de plannen van Deutschlandtakt – voorlopig nog ver weg. Het is te hopen dat de nieuwe treinen voor de trein naar Berlijn eerder komen.
This post was last modified on 16 december 2024 09:38
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…