De nieuwe Nightjet-treinen van de ÖBB worden vanaf december ook ingezet op de route Amsterdam – Zürich en Hamburg – Zürich. Dat maakte Kurt Bauer, hoofd langeafstandstreinen bij de Oostenrijkse spoorwegmaatschappij ÖBB, woensdag bekend bij de feestelijke aankomst van de eerste nieuwe Nightjet in Nederland.
Tot nu toe wordt de nachttrein naar Zürich gereden met rijtuigen van de Zwitserse spoorwegen SBB. Met de komst van de nieuwe treinen komt daar verandering in. ÖBB neemt dan de volledige exploitatie en het materieel op zich.
De afgelopen jaren verliepen niet zonder problemen. Zeker in 2023 en 2024 deden zich regelmatig tekorten voor bij de inzet van lig- en slaaprijtuigen. “Er ontbraken geregeld rijtuigen, wat leidde tot ongemak voor reizigers,” stelt redacteur Hildebrand van Kuijeren van Treinreiziger.nl. Reisorganisatie Treinrondreis.nl besloot om die reden de nachttrein naar Zwitserland voorlopig uit het aanbod te halen. “Zeker in de eerste helft van 2024 ontbrak vrijwel dagelijks een slaaprijtuig”, weet Van Kuijeren.
Volgens Bauer is de situatie inmiddels gestabiliseerd, maar hij benadrukt dat de huidige problemen onder verantwoordelijkheid van de SBB vallen. Met de inzet van het nieuwe materieel vanaf december moeten die problemen definitief tot het verleden behoren.
De nieuwe Nightjet bestaat, naar verwachting, uit één treinstel van zeven rijtuigen: twee slaaprijtuigen, drie ligrijtuigen, een multifunctioneel rijtuig, en een zitrijtuig. Daarnaast worden enkele losse zitrijtuigen aan de trein gekoppeld.
Met het nieuwe materieel verdwijnen de traditionele zespersoons couchettes en de driepersoons slaapcompartimenten. Daarvoor in de plaats komen onder meer moderne tweepersoonscabines en innovatieve minicabines voor individuele reizigers. De nieuwe slaapcoupés beschikken bovendien over een eigen toilet – een verbetering ten opzichte van het huidige materieel.
De vrijgekomen SBB-rijtuigen zullen worden ingezet op een nieuwe nachttrein tussen Basel en Malmö, waarmee Zwitserland en Zuid-Zweden weer rechtstreeks per nachttrein met elkaar verbonden worden.
De nachttrein tussen Amsterdam en Zürich rijdt sinds 12 december 2021 en wordt deels onder de Nightjet-vlag en deels als DB-Intercity geëxploiteerd. Vanaf december 2025 komt er dus een volledig nieuw hoofdstuk voor deze verbinding.
This post was last modified on 29 mei 2025 18:27
De NS heeft meer dan 100.000 schadeclaims ontvangen van reizigers die tijdens de NS-stakingen in…
De provincie Friesland trekt 2,2 miljoen euro uit voor een onderzoek naar de inzet van…
Een meerderheid van de Europeanen verkiest het reizen per trein boven het vliegtuig. Maar dan…
Het treinverkeer tussen Hengelo en Enschede ligt er volgende week vier dagen lang uit wegens…
NS en Arriva rijden van zaterdag 12 juli tot en met vrijdag 18 juli extra…
De Duitse (DB), Deense (DSB) en Tsjechische (ČD) spoorwegen beginnen mei 2026 een directe trein…