fbpx

Nieuwe stationsklok maakt atoomklok overbodig

klok 24 apr 2015 14:37

De vertrouwde klokken op Nederlandse treinstations maken plaats voor nieuwe techniek. Zowel de techniek achter de uurwerken als het aanzien ervan verandert, liet spoorbeheerder ProRail vrijdag weten. In tien jaar tijd laat ProRail alle 1500 stationsklokken vervangen.

Helmond heeft de primeur: daar hangen de nieuwe klokken al. Waar de huidige klokken nog via koperdraad op een atoomklok zijn aangesloten, waarvan ze iedere minuut een puls krijgen zodat ze precies op tijd lopen, worden de nieuwe uurwerken aangestuurd via glasvezelkabel. Ze zijn voorzien van led-verlichting en allemaal rond.

Van de huidige stationsklokken heeft een flink gedeelte nog een vierkante behuizing, maar die wordt verleden tijd. De komende jaren wil ProRail 30 tot 40 stationsklokken per jaar vervangen. De nieuwe klok is ontworpen door ProRail samen met Bureau Spoorbouwmeester.

De nieuwe klokken hebben een Zwitsers uurwerk maar worden gemaakt door een Nederlands bedrijf uit Hengelo. Een klok kost 2500 tot 3000 euro. Om alle stationsklokken te vervangen is dus een investering nodig van zo´n 4 miljoen euro.

(c) ANP / treinreiziger.nl 

Eén gedachte over “Nieuwe stationsklok maakt atoomklok overbodig”

  1. Rien Bissels schreef:

    Ik ben op dit moment ook in het bezit van een elektrische Nufa stationsklok XXL met een doorsnee van 70 cm. Hiervan is het flexibele rubber onder de rand verpulverd en de AEG spoel werkt niet meer.
    Op dit spoel staat 220V50 641 SSL.
    Uit mogelijk een oude klok is dit nog te achterhalen
    Daarom wil ik U vragen of ik mogelijk in bezit kan komen van zo’n klok. Bij voorbaat dank.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.