fbpx

Nieuwe Traxx locomotieven van Bombardier gaan Fyra tijdelijk vervangen

01 jul 2013 22:22

De NS is van plan locomotieven aan te schaffen bij het Canadese bedrijf Bombardier. Dat is nodig omdat er een tekort is aan treinen, nu de hogesnelheidstrein Fyra V250 in de ban is gedaan. Volgens de NS worden de zogeheten Traxx-locomotieven onderdeel van een tijdelijke oplossing, zo meldde het bedrijf maandag.

De Canadese locomotieven kunnen maximaal 160 kilometer per uur rijden. Dat is een stuk langzamer dan de Fyra, die 250 kilometer per uur had moeten gaan rijden. De Traxx-locomotieven zijn geschikt om op gewoon spoor in Nederland en België te rijden én om op de hogesnelheidslijn te worden ingezet. In België moet de toelating op de hogesnelheidslijn echter nog wel geregeld worden. Dat proces is in gang gezet.

Geen aanbesteding
Volgens de NS voldoen alleen de Traxx-locomotieven op korte termijn aan alle voorwaarden. Omdat er sprake is van ´dwingende spoed´, kan de NS de opdracht aan Bombardier gunnen zonder aanbestedingsprocedure, stelt het bedrijf. Het is nog niet bekend hoeveel locomotieven er worden besteld.

1 oktober
NS moet samen met Belgische vervoerder NMBS voor 1 oktober een oplossing voor het uitvallen van de Fyra neerleggen bij staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor). Zij gaat die oplossing dan beoordelen en besluiten of NS de concessie – het recht om op de hogesnelheidslijn te rijden – mag behouden.

V160
Eerder zei NS al dat ook wordt gekeken of dubbeldekkertreinen in te zetten zijn op het snelle spoor, of dat de binnenlandse Fyra (de V160, getrokken door Traxx-locomotieven) een deel van de oplossing kan bieden. De Traxx-locomotieven die NS nu gebrukt zijn overigens geen eigendom van NS, maar worden geleased via Alpha Trains.

Toekomst
In de toekomst (in 2015 of 2016) moeten er volgens NS in totaal 22 hogesnelheidstreinen per dag tussen Amsterdam en Brussel gaan rijden. Daarvan gaan er zeker tien verder rijden dan Brussel. Het gaat dat om Thalys-treinen en Eurostar-treinen en mogelijk ook de vervanger van de Fyra.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.