Nieuwe treinen NMBS kunnen naar Roosendaal en Maastricht
18 dec 2015 16:21
De Belgische spoorwegen (NMBS) hebben een mega-order geplaatst bij het consortium Bombardier-Alstom. In de periode 2018-2021 worden er 445 dubbeldeksrijtuigen geleverd met in totaal 145.000 zitplaatsen. In de jaren daarna kan de NMBS nog een vervolgbestelling plaatsen. De nieuwe treinen zijn ook geschikt om naar Roosendaal en Maastricht te rijden.
Tot 2030 is er een behoefte aan 190.000 nieuwe zitplaatsen Het nieuwe dubbeldeksmaterieel zal in België een cruciale bijdrage leveren om in die behoefte te voorzien.
Met de eerste bestelling van 445 rijtuigen is een bedrag gemoeid van 1,3 miljard euro.Uiteindelijk gaat het maximaal om 1.362 rijtuigen voor een totaalbedrag van 3,3 miljard euro, waarvan 2,1 miljard euro voor Bombardier en de rest voor Alstom. Bombardier maakt het overgrote deel van de eerste bestelling rijtuigen, die gemaakt zullen worden bij de Belgische fabriek van het bedrijf in Brugge. Dankzij de opdracht is daar nu voor meer dan driehonderd werknemers baanzekerheid. De vakbonden reageerden dan ook opgelucht na de bekendmaking van de bestelling.
De eerste impressie van de nieuwe treinstellen van de NMBS.
Ook voor de reiziger is de bestelling goed nieuws. De nieuwe treinen (M7-genaamd) kunnen 200 kilometer per uur en geven de reiziger meer beenruimte en bagageruimte. De rijtuigen kunnen ingezet worden als treinstel, maar kunnen ook gecombineerd worden met M5- en M6-rijtuigen van het spoorbedrijf. Die rijtuigen worden getrokken door een locomotief.
De moderne treinstellen zullen beter toegankelijk worden voor mindervaliden. "Onze M5- en M6-rijtuigen zijn ook toegankelijk voor mindervaliden, maar nu moeten ze nog gebruik maken van een eigen deur. Dat gaat veranderen. In de nieuwe treinen is er in iedere trein één rijtuig waarbij mindervaliden gebruik kunnen maken van dezelfde deuren als andere reizigers", zegt woordvoerster Frieke Neyrinck.
2e klas M7 rijtuigen.
De treinstellen zullen voorlopig nog niet uitgerust worden met wifi. "Maar het is wel mogelijk om dat later alsnog aan te bieden", voegt Neyrinck daaraan toe. Wel hebben de treinstellen meer stopcontacten, meer ruimte voor grote bagage, hogere plafonds en informatieschermen. Bij zitplekken tegenover elkaar zijn de treinen bovendien ruimer.
Wat ook handig is voor de NMBS, is dat rijtuigen los onderhouden kunnen worden. "Als één M5- of M6-rijtuig defect is, moeten we de hele trein buiten dienst nemen. Bij de M7-rijtuigen is dat anders en hoeven we alleen het defecte rijtuig buiten gebruik te stellen." Het Belgische spoorbedrijf wil de beschikbaarheidsgraad van het materieel verhogen van 80 naar 86 procent. De nieuwe treinstellen moeten bovendien de veiligheid vergroten. Dat moet gerealiseerd worden doordat de treinen worden uitgerust met ERTMS.
De vestiging van Bombardier in Brugge zal 65 multifunctionele stuurwagens en 290 rijtuigen bouwen. Alstom neemt de rest van de eerste bestelling – de bouw van 90 gemotoriseerde rijtuigen voor zijn rekening. Dat gebeurt in het Franse Valenciennes.
De M7-rijtuigen kunnen niet alleen ingezet worden op het Belgische spoorwegnet, maar ook op de grensoverschrijdende lijnen naar Nederland en Luxemburg. Daarnaast stellen Alstom en Bombardier in een persbericht dat de treinstellen tevens kunnen rijden op sommige hogesnelheidsspoorlijnen. Een woordvoerster van de fabrikant laat echter desgevraagd weten dat de M7-treinen niet via de hogesnelheidslijn naar Rotterdam kunnen gaan doorrijden. Wel kunnen de treinen straks rijden naar Roosendaal en Maastricht.
Reizigersorganisaties wensen al jaren dat de trein Essen – Charleroi wordt doorgetrokken naar Roosendaal. Die wens wordt met dit materieel in elk geval mogelijk. Een andere wens is de Benelux te versnellen. Die blijft in de toekomst een maximale snelheid van 160 kilometer per uur kennen. Indien de rijtuigen ook geschikt zouden zijn voor de hogesnelheidslijn, dan was 200 kilometer per uur haalbaar. Een woordvoerster van de NMBS benadrukt dat het nog niet duidelijk is waar de nieuwe treinen ingezet zullen gaan worden.
2e klas M7-rijtuigen.
1e klas rijtuig.
“De nieuwe treinen zijn ook geschikt om naar Roosendaal en Maastricht te rijden.” Wat hebben deze nieuwe treinen daarvoor aan boord? Een ERTMS beveiliging?
Worden de m7 treinstellen ingezet in de regio van Gent
1e klas stellen in 2-2-opstelling. Dat is al niet IC-waardig. Dat deze stoelen geen armleuning hebben getuigt al helemaal van knullig handelen (in de 2e klas is het al erg, maar zoiets kun en mag je een 1e klas reiziger niet aanbieden!). Kan NMBS nou niet eens wat betere interieurontwerpers in dienst nemen, of is zoiets nou echt teveel gevraagd? Ik heb hier geen enkel goed woord voor over.
Blijkbaar zouden die M7 rijtuigen dan toch niet naar Roosendaal kunnen…