Nieuwe vertraging dreigt voor trein naar Leer: mogelijk pas per 2030

2 maanden terug

Er dreigt nieuwe tegenslag voor de trein Groningen – Leer. Sinds 2015 ligt het treinverkeer stil door een geramde spoorbrug. De bouw van een nieuwe spoorbrug duurt mogelijk veel langer dan gepland. De brug zou eigenlijk in 2024 klaar moeten zijn, maar de Duitse zender NDR meldt dat er nieuwe vertraging dreigt.

Duurder en langer

De Duitse zender baseert zich op een rapport van de Rekenkamer. Daarin wordt gesteld dat de bouw van een nieuwe brug veel duurder zal uitpakken (van 30 miljoen naar 96 miljoen), en dat de bouw mogelijk veel langer duurt. Er wordt volgens de Duitse zender rekening mee gehouden dat de brug pas in 2030 klaar zal zijn.

Kamervragen

Recent meldde de Staatssecretaris van Veldhoven aan de Tweede Kamer ervan uit te gaan dat de nieuwe spoorburg conform planning in 2024 gereed komt. “De benodigde werkzaamheden voor het project Groningen-Bremen liggen op schema”, aldus Van Veldhoven in antwoord op Kamervragen van Rutger Schonis (D66).

Treinreiziger.nl heeft aan de provincie Groningen vragen gesteld naar aanleiding van de berichtgeving van NDR. Zodra de provincie met een reactie komt, zal dit bericht worden aangepast.

Sinds 2015

De bedoeling is dat, als de nieuwe spoorbrug af is, de reistijd Groningen – Leer met 20 minuten wordt verkort. De spoorbrug werd in 2015 geramd. In eerste instantie was de verwachting dat de brug in 2020 hersteld zou zijn. Dat zorgde voor veel ongeloof, dat het herstel zo lang zou moeten duren. Inmiddels is duidelijk dat 5 jaar te kort is, en wordt gemikt op 2024. Maar met een beetje pech duurt het herstel dus een kleine 15 jaar.

This post was last modified on oktober 25, 2020 7:45 am

Bekijk reacties

  • Ja ja mensen: de tijd van ‘Duitse degelijkheid’ is al lang en breed voorbij, en daar blijf ik me soms over verbazen. En lees vooral meer van dit soort berichten (de degelijke Duitse besluitvorming) voor je weer eens van plan bent met een vingertje naar Nederland te wijzen als het om besluitvorming gaat.

    Het gras is niet altijd groener aan de overkant

  • Quote:

    Daarin wordt gesteld dat de bouw van een nieuwe brug veel duurder zal uitpakken (van 30 miljoen naar 96 miljoen)

    Ze coördineren het met de aanleg van de Wunderlinie. Daar is ook de verwachting dat het in 2030 het spoor tussen Groningen - Bremen gemoderniseerd is.

    Zo moeilijk kan het niet zijn om een nieuwe brug te bouwen. Het is een kwestie van wil. Maar hopen dat ze daarna echt goed doorpakken en het hele spoorlijn Bremen - Groningen een onderdeel wil laten worden van de as Amsterdam - Hamburg - Kopenhagen - Stockholm.

    Maar vrees dat de ambities met de Wunderlinie beperkt blijven tot een regionale treinverbinding Bremen - Groningen. Vergelijkbaar met een spoorlijn zoals Zwolle - Enschede

    • Die grammofoonplaat kennen we nu wel. Het wunderline concept is voor een toeristenlijntje en niet een mooie verbinding tussen de Randstad en Hamburg en weillicht verder.
      Zoals in de NRC al vermeld werd over de winderline, wanneer de brug gestremd was voor het passeren van een nieuw schip uit Papenburg kon de scheepswerf volstaan met taxibusje (ipv bussen)

      • Lokale grenstreintjes zijn altijd bijna leeg op het grenstraject. Maar de intercity's/ICE's over de grens naar Brussel, Berlijn en Keulen zijn meestal vrij goed gevuld.

        Of je dat kan extrapoleren naar deze verbinding is overigens wel de vraag. Het is niet wezenlijk beter dan via Osnabrück.

        • Wel voor iemand die boven Zwolle woont :)

          Dat de treinen hiervoor niet zo gevuld waren, komt natuurlijk ook doordat het geen aantrekkelijke verbinding was. Een doorgaande IC is dat al veel meer.

        • @Gerben de Vos: ik wou het zelf deze keer niet inbrengen maar je hebt hem al bijna ingekopt: een Lelylijn met verlenging gaat kannibaliseren. Details laat ik achterwege om de pret niet te bederven.

  • Waar een wil is, is een weg. Ik kan mij nog de aanvaring van de Hembrug herinneren. Binnen een maand was er een oplossing. Een nieuwe brug bouwen duurt 2 jaar. De overige 13 jaren zijn terug te voeren op omwil.

    • Precies, na het rammen van de stuw in de Maas (ook een dronken schipper) was het plan er ook zo en de reparatie was ook zo geklaard. Ondertussen werd het zij kanaal op peil gehouden via een andere route. Het kan allemaal wel. Ook nog in Nederland.

      Een Nederlandse aannemer zou het hier ook in twee jaar klaren maar het probleem zit hem in de ongezonde dosis ambtenarij en stroperige besluitvorming. Bij Keulen ligt een brug met gewichtsbeperking. De bebording hadden ze vlot geregeld. verbetering is uitzichtloos. Hier in Nederland was de Hollandsebrug in jaartje weer volledig bruikbaar.

  • Echt te bizar voor woorden! En dan spreekt men over OV bevorderen en autogebruik verminderen. Triest hoor.

      • Baardstaart, je leeft toch wel in Nederland. BC kan gewoon worden vertaald als voor de corona. Net zo duidelijk en goed Nederlands. Waarom Engels gebruiken?

  • Als modernisering en/of uitbreiding van een auto(snel)weg vijf jaar vertraging oploopt, is het land te klein. Kort geleden werd bekend dat her- ingebruikname van Veendam - Stadskanaal aan een zijden draad hangt, met funeste gevolgen voor de eventuele aanleg/heropening van de Nedersaksenlijn Emmen - Stadskanaal. Koning auto is still ruling; kijk maar maar de modernisering van de zuidelijke ringweg A7/N7 in Groningen.

    • De aanleg van A30 bij Ede en A4 bij Delft kostte ook vele decennia. Aan besluitvorming. De aannemers maakte het in drie jaar klaar.

  • Hou er maar rekening mee dat hetzelfde geldt voor dat derde spoor tussen Zevenaar en Oberhausen. Als je het tempo van de werkzaamheden ziet die zich daar afspelen is 2030 een realistische opleveringsdatum. Deze projecten aan de randen van het Duitse spoorwegnet hebben gewoon minder prioriteit dan de verbindingen tussen de grote steden. Gewoon een kwestie van reizigersaantallen.

    • Zelfs op de verbindingen binnen Duitsland waar je het wel zou verwachten zie je dat de ambities steeds minder worden. Opbouw van Oost Duitsland kostte wat, de hulp aan andere landen ook.

    • Reizigersaantallen zou men kunnen vergroten als men echt de ambitie had, door meer verbindingen over deze lijn te laten ontwikkelen (iets met korte vluchten onder 700 km). De belangen voor een snelle herbouw zijn tegengesteld, maar het kan wel: het spoor naar de diepzeehaven bij Wilhelmshafen is in recordtijd aangelegd omdat de belangen volledig Duits waren (en uitdieping van de Elbe bij Hamburg geen milieugoedkeuring kreeg). De belangen tegen zijn de scheepswerf op de Eems en het hoge bedrag voor herbouw (of nog hogere bedrag voor een tunnel). Nu hangt Ost-Friesland aan de laatste mem in Duitsland en krijgen ze weinig geld vanuit de Bondsregering (wat dat betreft hadden ze beter deel van NL kunnen blijven in 1815), die ook weinig belang ziet voor een snelle verbinding Hamburg-Amsterdam. Het potentieel is er wel, maar Berlijn kijkt vooral naar zichzelf en moet je zaken doen met de deelstaten die veel minder geld hebben.

  • Is deze meer dan verdrievoudiging van de kosten nog steeds voor een enkelsporige brug, of zitten de meerkosten in twee sporen ?

    • Dubbelsporig bij de brug is opzich niet echt nodig. Besef dat de brug tussen Ravenstein en Wychen ook enkelsporig is en hier gaan 8 reizigers treinen per uur over. Electrificatie lijkt me voor een IC Groningen - Bremen lijkt me wel essentieel, anders zit je met lokwissels of materieel wat zowel Diesel als stroom is.

      • Het knelpunt Ravenstein zorgde tot Corona voor overvolle sprinters in de spits, waarbij zelfs reizigers geweigerd werden.

  • Zeg gewoon dat die brug niet meer terug komt dan iedere keer een worst voor te houden van eerst 2024 nu na 2030... Ik zie weer nog meer uitstel komen.

  • Die mensen aan het rijk zijn te lui om beslissing te nemen.Of nu Nederland of Duitsland os.Tonnen geld verdienen niks besluiten.Verdubbelling rondweg groningen veedubbeling brug aan kosten door alleen dat gelul van ze.En ja weer wordt de auto voor getrokken.Ze vergeten stikstof kwestie door gaat en Corona keer is afgelopen lijkt me niet moeilijk