Nieuwe website voor 9292
09 dec 2011 13:48
Komende zondag gaat de nieuwe website van de reisinformatiedienst 9292 live. De nieuwe website is veel gebruiksvriendelijker en is ook bereikbaar via 9292.nl. In 2012 moeten de reisadviezen ook realtime worden, en wil 9292 starten met gebruikersprofielen.
De invoer van vertrek- en aankomstadres is sterk vereenvoudigd. Zo hoeft de reiziger niet meer aan te geven of hij een station, postcode of adres wilt invullen. Vanuit het reisadvies kan er doorgeklikt worden naar de actuele vertrektijden van één halte. Op deze haltepagina staan ook de snelste reistijden naar de belangrijkste Nederlanse OV knooppunten.
Uitsnede van de homepagina van de nieuwe website, zie het volledige screenshot.
De nieuwe website blijft informatief maar is persoonlijker. Ook is er met de nieuwe website rekening gehouden met de toegankelijkheid. Zo is de website drempelvrij ontworpen. Binnenkort zal 9292 ook het drempelvrije keurmerk aanvragen.
Gewenste vertrektijd
Een andere verandering is dat de reisplanner alleen adviezen geeft die zo dichtbij liggen bij de gewenste vertrek of aankomsttijd. In de huidige website staat een zo kort mogelijke reistijd centraal, maar dat zorgt soms voor onduidelijkheid.
Mobiele website
Behalve de website wordt zondag ook de mobiele planner aangepast. De mobiele planner is een compacte vertaling van de vernieuwde website. De app´s worden in de loop van 2012 aangepast.
Finetunen
De afgelopen tijd hebben gebruikersgroepen de nieuwe website getest, maar ook de komende tijd zullen reacties van reizigers een belangrijke rol blijven spelen. "De eerste week zullen we gebruiken om reacties van reizigers te verwerken om de website te finetunen. In deze week kunnen reizigers desgewenst ook nog terugkeren naar de oude website" zegt 9292 woordvoerder Aarnout Mijling. Na volgende week start er een campagne waarbij de nieuwe website en de daaraan gekoppelde persoonlijke benadering centraal staat.
Gebruikersprofielen
In 2012 zal de nieuwe website verder worden uitgebouwd. Mijling: "We willen in 2012 realtime reisadviezen gaan aanbieden. Ook willen we in de tweede helft van 2012 starten met gebruikersprofielen. Dan wordt het mogelijk dat reizigers hun eigen voorkeuren kunnen opslaan. Bijvoorbeeld om de reis zo goedkoop mogelijk te plannen, of juist met zo min mogelijk overstappen".
Medewerking
De nieuwe website is tot stand gekomen met medewerking van Fabrique (merken, design & interactie) en technisch internetbureau Q42. Daarnaast is JourneyPlan erbij betrokken, die heeft de planner voor 9292 ontwikkeld. Dagelijks worden 550.000 reisadviezen via 9292 verstrekt.