NMBS Break (MS80)
29 okt 2009 14:53
De MS80, ook wel aangeduid als Break en de vervolgseries MS82 en MS83 zijn elektrische treinstellen van de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS die tussen 1981 en 1985 in dienst zijn gekomen. De benaming MS verwijst naar motorstel; in het Frans is AM hiervoor gebruikelijk (van "automotrice").
De Break treinstellen waren oorspronkelijk tweedelig, maar zijn tussen 1992 en 1995 verlengd tot driedelige stellen door er een extra rijtuig tussen te bouwen. De MS80 wordt voornamelijk ingezet in IR-diensten, maar ook voor L-trein-diensten en kortere IC-diensten. Vanaf 2009 zullen deze stellen worden gemoderniseerd, waarbij ze in de grijze "New Look" livrei worden geschilderd en een nieuw interieur krijgen.
Met de modernisering is 216 miljoen euro gemoeid. De levering van de gemoderniseerde treinstellen gebeurt tussen 2009 en 2016. De renovatie laat ook toe het huidige wagenpark te standaardiseren en de betrouwbaarheid van het materiaal te verhogen, aldus de NMBS. De treinstellen van het type ´Break´ bieden in totaal 34.500 zitplaatsen, waaronder 4.500 in eerste klasse en 30.000 in tweede klasse.
De Break treistellen werden oorspronkelijk in de bordeauxrode NMBS-kleurstelling geleverd, later werd dit de zogenaamde Memling-kleurstelling. Oorspronkelijk is de Break gebouwd om als snelle stoptrein te worden gebruikt, maar vanaf het begin is hij vooral ingezet op lange IC-verbindingen. Voor deze verbindingen was het vermogen een beetje overdreven, want dat diende vooral om snel te accelereren. Mede daarom is later besloten om een tussenrijtuig te laten bouwen. Het vermogen van het stel was daarvoor groot genoeg, terwijl de acceleratie voor IC en IR diensten nog voldoende was. Dit tussenrijtuig heeft stoelen, die meer comfortabel zijn dan de banken in de stuurrijtuigen.
Kort na de laatste levering van deze stellen zijn door BN nog 16 stellen geleverd aan de Marokkaanse spoorwegen. Enkele jaren geleden werden op het middelste rijtuig van enkele treinstellen de woorden "Brussels Airport Express" aangebracht. De specifieke materieelpool voor de luchthaven Brussels Airport is, mede door de Sabena-crisis, nooit van de grond gekomen. Hierdoor rijden deze treinstellen overal rond, en rijden er ook andere treintypes naar de luchthaven.
Bron: Wikipedia