NMBS: Schadeclaim voor late levering Fyra
Spoorwegmaatschappij NMBS kan mogelijk tientallen miljoenen schadevergoeding vorderen van AnsaldoBreda, de Italiaanse constructeur van de Fyra-hogesnelheidstreinen. De Fyra treinen hadden al vele jaren vertraging opgeleverd. De eerste Fyra is inmiddels geleverd, maar nog niet in dienst. Vanaf volgend jaar zal de Fyra mogelijk haar intrede doen in de treinverbinding tussen Brussel en Amsterdam.
Bij het afsluiten van het contract bepaald zijn dat vertragingen of afwijkingen tot een schadevergoeding zouden kunnen leiden die zou kunnen oplopen tot 40% van het aankoopbedrag. Eén Fyra-trein kost 20 miljoen euro. Aangezien de NMBS drie exemplaren heeft besteld, zou de schadevergoeding kunnen oplopen tot 24 miljoen euro.
Oorspronkelijk hadden de eerste testritten met de Fyra-treinen al meer dan twee jaar geleden moeten zijn uitgevoerd, maar deze testritten hebben tot nu toe nog niet plaats gevonden. AnsaldoBrede verwijst naar de steeds veranderende Europese normen op het vlak van veiligheid, wat de vertragingen zou hebben veroorzaakt. De fabrikant staat echter bekend om zijn late leveringen, er werd zelfs gespeculleerd over een mogelijk faillissement. De fabrikant had eerder aangegeven als de treinen in 2010 niet geleverd zouden zijn, men net zo goed de sleutel van de fabriek wel kon inleveren. Het ziet er nu naar uit dat het laatste Fyra-stel niet voor 2011 geleverd zal worden.
NS International wil zich niet uitlaten of zij een schadeclaim wil indienen vanwege de late levering. In september zal de HSL-Zuid in gebruik genomen worden, echter nog zonder Fyra. Tussen Amsterdam en Rotterdam zullen de treinen vanaf september 160 kilometer per uur gaan rijden. Vanaf december zal de Thalys naar Parijs na Rotterdam met 300 kilometer per uur gaan rijden.