Nog meer reizigers gaan last hebben van staking
Meer reizigers dan gedacht gaan last hebben van de werkonderbreking bij ProRail op woensdag. De NS heeft op dinsdag bekend gemaakt dat er op meer trajecten verder buiten Noord-Holland minder treinen kunnen rijden. De ANWB waarschuwt voor grote drukte op de weg.
Woensdagochtend leggen de FNV-leden van de verkeersleidingspost in Amsterdam en Alkmaar het werk neer tot 9.00 uur ‘s ochtends. Dat betekent dat er in heel Noord-Holland en delen van Utrecht en Flevoland helemaal geen treinen kunnen rijden. Ook tussen Schiphol en Leiden en Leiden en Haarlem rijden geen treinen. Alleen tussen Amsterdam Centraal en Schiphol zal mondjesmaat een trein gaan.
Op dinsdag meldde de NS dat er op de trajecten Utrecht Centraal – Eindhoven Centraal, Utrecht Centraal – Arnhem Centraal en Leiden Centraal – Rotterdam Centraal minder treinen kunnen rijden. Zo is de impact van de werkonderbreking voelbaar in een groot deel van het land.
Ook meer internationale treinen geannuleerd
De internationale treinen die vanaf Amsterdam rijden, gaan tijdens de werkonderbreking ook niet. Dus alle ICE’s, de Eurostar-treinen en de IC Brussel vanaf Amsterdam Centraal tussen 6.00 uur en 9.00 uur zijn geannuleerd.
Ook na afloop van de werkonderbreking zijn internationale treinen geschrapt. Onder meer de IC Berlijn nummers 242 en 240 vanuit Berlijn met geplande aankomsttijden van 10.03 en 12.03 uur in Amsterdam rijden niet, evenals de IC Brussel vanuit Brussel met aankomsttijd van 9.35 uur in Amsterdam en de IC Brussel met aankomsttijd van 12.35 in Amsterdam.
Drukte op snelwegen
De ANWB verwacht dat veel treinreizigers de auto zullen pakken. Vooral op de snelwegen A9 tussen Alkmaar en Amsterdam, de A8 van de Zaanstreek naar Amsterdam en de A7 tussen Hoorn en Zaandam zal het volgens de ANWB veel drukker zijn dan normaal.
(c) Treinreiziger.nl
Wil je helpen Treinreiziger.nl te verbeteren en te vernieuwen? Beantwoord hier 6 vragen.
Eerst veel wissels rond stations weghalen, zodat alle soepelheid rond stations weg gaat en dan gaan staken, zodat de gevolgen nog groter worden.
Waarom gaat er hier niemand (de vervoerders en reizigersbelangen organisaties) deze staking aanhangig maken bij de rechter?
Lastig juridisch rond te krijgen, omdat het recht op staken zwaar ingebakken is. En ze geen mensen direct in gevaar brengen. (In direct wel door alle extra auto ongelukken, maar details).
De wissels hier hebben er niets mee te maken, omdat ál die wissels nog steeds uit dezelfde centrale post bediend zouden worden.
Als je seinwachters staken dan rijden er geen treinen, punt uit!
Die wissels hebben er wel mee te maken. De verkeersleidingsposten Amsterdam en Alkmaar gaan als eerste staken. De wissels te Utrecht worden bediend vanuit de verkeersleidingspost Utrecht. Maar doordat ProRail i.h.k.v. het project “Doorstroom Station Utrecht” (DSSU) veel wissels bij Utrecht Centraal heeft verwijderd, is dat station nu in feite een verzameling haltes aan de vrije baan en is bijsturing ter plaatse van treinen die daar normaal gesproken niet keren, niet meer mogelijk.
Er keren wel treinen, maar niet zoveel dat de normale frequentie gehaald wordt. En treinen laten keren kost gewoon meer capaciteit, zeker als de ruimte ook nog eens beperkt is door rangeerterreinen en kruisingen in plaats van fly-overs. En dat is niet per se een gevolg van het weghalen van overbodige wissels.
En daarbij, er zijn in principe ruimschoots genoeg keermogelijkheden dat de perrons allemaal wel gebruikt kunnen worden, maar de treinen moeten ook gewoon veel langer stilstaan, en de dienstregeling (met daarbij ook nog personeelsplanning, materieelplanning etc.) is er niet op gemaakt.
@Baardstaart
Mensen hebben wettelijk het recht het bedrijf waar ze werken kapot te staken. Dat geldt ook voor de medewerkers van ProRail, NS, etc.
Overigens voor het eerst sinds voorjaar 2021 is deze november een maand waar het aantal reizigers daalt ten opzichte van het jaar ervoor (dus nov24 vs nov23). Het gaat lekker op het spoor.
Sorry, maar ik ga het toch direct zeggen, het is echt een fabel dat treinen te Utrecht niet kunnen keren, ik heb treinen in de richting(bestemming Duitsland) binnen zien komen op de lage spoornummers(dat zijn meestal de sporen richting de randstad/Amersfoort. Intercity’s kunnen lachend op sprinter sporen gezet worden en dat gebeurt ook(zelf een keer meegemaakt). Utrecht CS is gewoon nog steeds een flexibel station, maar het ziet er anders uit en wissels liggen nu niet in 1 grote wir war. Soms liggen wissels verder en anders, sterker nog, meer wissels liggen soms ook nog in de weg. Ik ben het ook niet met alle saneringen eens, maar de systemen die Prorail toepast maken het wel vaak betrouwbaarder en ze hebben toch wel een hele hoop slimme mensen die dit hebben zitten uitrekenen, die weten echt wel wat ze doen.
Buitenproportioneel. Enkele tientallen mensen kunnen blijkbaar honderdduizenden mensen duperen in hun egoïsme. De FNV was er voor de arbeiders maar er zijn steenrijke werkgevers die meer sociaal gevoel hebben.
ProRail?.
Waarom komen ze niet over de brug?
heeft nix met sociaal gevoel te maken, het heeft met een eerlijke prijs voor werken te maken.
Je werkt tenslotte om te leven, je leeft niet om te werken voor steenrijken!
De vakbonden CNV en VHS Railprofessionals waren wel akkoord, dus dan moet het FNV niet miepen. Vergeet niet dat het FNV ook steeds radicaler wordt, doordat gematigde leden steeds meer weglopen.
Omdat de eis buitensporig is en de andere bonden wel getekend hebben?
@FFA
Inmiddels blijkt dat het stakende personeel vergeleken met andere sectoren nu al meer dan een marktconform salaris verdient. Een verkeersleider verdient gemiddeld €78.000 per jaar.
https://www.bd.nl/binnenland/prorail-medewerkers-balen-van-stakende-treinverkeersleiders-ze-blijven-er-maar-geld-bijkrijgen~ad085461/
Onbegrijpelijk! FNV wil altijd het hoogste woord hebben, lijkt wel.
Tipje voor de redactie: Maak afbeeldingen en infographics in artikelen klikbaar om ze groter te bekijken.
Omdat zij de belangen van werkenden en het algemeen belang in ogenschouw nemen.
Of wil jij voor een habbekrats als slaaf voor de steenrijken je leven geven?!
En als oud vuil aan het einde van je rit/ werkzaam leven gedumpt worden.
Dankzij de vakbonden/ vakbondsstrijd hebben de meesten een redelijk tot goed leven.
De vakbonden CNV en VHS Railprofessionals waren wel akkoord, dus dan moet het FNV niet miepen. Vergeet niet dat het FNV ook steeds radicaler wordt, doordat gematigde leden steeds meer weglopen.
Nog los van of ze voor een habbekrats werken, de andere bonden en leden dachten daar anders over is de fnv, waar ik ook lid van geweest ben gewoon een politieke organisatie geworden waar werknemers belang niet primair is. Dit kabinet staat ze niet aan dus de samenleving moet ontwricht worden. Dat was in verleden niet anders daarom ben ik er ook uitgestapt, ik ben geen kanonnenvoer
De uitspraak voor een habbekrats als slaaf voor de steenrijken je leven geven lijkt me van toepassing op een Noord Koreaanse soldaat die als kannonenvoer in Oekraine wordt gebruikt.
Bij Prorail hoeft niemand te vrezen voor zijn leven, wordt niemand uitgebuit en wordt niemand gedumpt.
In de context van dit onderwerp vind ik jouw uitspraken volstrekt verwerpelijk en beneden ieder pijl.
Blijkbaar hebben de vakbonden niet door dat hoe hoger de loonkosten zijn des te rendabeler het wordt om het werk (volledig) te automatiseren. Dit geldt zeker voor de verkeersleiding, die makkelijker te automatiseren is als het besturen van een trein door de machinist (samen met de conducteur). Voor de automatisering geldt dan wel weer hoe minder wissels hoe eenvoudiger het programma om rijwegen in te stellen kan worden.
Niet alleen dat, met emtrs heb je nog maar de helft van het aantal verkeersleiders nodig tov atb.
Hoogste tijd om er wat belgen bij te halen (belgie is al bijna klaar met de emtrs uitrol) en het maar wat serieuzer op te pakken.
Je bedoelt natuurlijk ERTMS – European Rail Traffic Management System.
Goedzo adviseert het UWV met depersoneelskrapte en toekomstige tekorten ook.
Dan kunnen we eindelijk de 5-urige werkweek invoeren.
Zijn mensen geen loonslaven meer.
Kunnen ze genieten.
Het moet niet maar het kan.
Dus vooruit: waarom 8 uur tot je 68ste levensjaarwerken.
5 uur tot je 55 ste.
Heb je tijd voir je dierbaren, medemensen, natuur en klimaat.
Anders gaan leven zonder schade aan te richten aan je medemensen, natuur, klimaat.
Ga lekker emigreren naar utopia ofzo. Nederlanders werken al bizar weinig. Als iedereen die voltijd kan werken, ook voltijd gaat werken dan waren er ook geen personeelstekorten meer. En voltijd is 40 uur per week.
Ik vulde laatst een enquête in waar full time als 32 uur of meer werd gezien
En mensen maar klagen dat ze steeds moeilijker rond kunnen komen. Lijkt me logisch als je steeds minder werkt.
Knap de gebruiker van je werkzaamheden de dupe te laten zijn van een conflict met te baas.🥵
Op een of andere manier zijn er voldoende leden van de FNV die het gehele treinvekeer plat kunnen leggen. Zeker als je bedenkt dat FNV nog nooit gekeken heeft naar de maatschappelijke impact van hun eisen wat andere bonden wel doen. Daarnaast kampen alle bonden met leegloop omdat ze meer voor eigen parochie preken dan dat ze dat voor hun leden doen. Want helaast gemerkt toen ik ze nodig had de bond niet thuis gaf en ik mijn eigen boontjes moest doppen dus dan ook geen geld meer van mij via de contributie. Voor een habbekrats werken zal nooi werken omdat alle werkgevers merken dat er een schaarste is en dus lonen omhoog gaan willen ze het juiste personeel aantrekken . Mocht je werk of je salaris niet aanstaan kan je altijd nog een andere werkgever zoeken die je wel het bedrag wil betalen dat jij denkt waard te zijn. Veel werknemers vergeten dat wel eens dat je ook macht hebt door ontslag te nemen en ergens anders te gaan werken en als je met een groep dat doet dan heeft dat ook impact zelfs meer dan een staking.
Maar je boekt eens een reis met de trein en meteen heb je gezeik ivm de stakingen dus voorlopig de laatste keer. Als iedereen wegblijft uit de trein hebben we ook geen verkeersleiders nodig of in iedergeval minder. Raad zelf maar wie ze als eerste kiezen om de biezen te pakken.