Nooddienst NS door noodweer
09 okt 2010 14:47
UPDATE – De weersvoorspelling voor morgen is dat er veel sneeuw valt en het hard waait. Daarom rijden de Nederlandse Spoorwegen volgens een nooddienstregeling. Dat betekent dat treinen gaan pendelen tussen de belangrijkste stations en er minder treinen rijden.
Dat is althans de weersvoorspelling die door het Operationeel Controle Centrum Rail (OCCR) is gegeven. De weersvoorspelling van het KNMI geeft aan dat het zonnig en warmer dan 15 graden wordt. De NS en ProRail testen op deze dag de nooddienstregeling die gebruikt gaat worden op momenten dat het ècht zulk slecht weer wordt. De nooddienstregeling moet ervoor zorgen dat het treinverkeer niet helemaal in de soep loopt.
Stoptreinen en overstappen
Met de nooddienst gaan treinen pendelen tussen 26 knooppunten van ons spoorwegnet. Dit zijn bijvoorbeeld Leiden Centraal, Amsterdam Centraal, Den Haag Centraal, Utrecht Centraal, Den Bosch, Eindhoven, Zwolle, Amersfoort en Gramsbergen. Voor reizigers betekent dit dat ze meer moeten overstappen. Deze overstaps zijn vaak goed geregeld: ze zijn niet lang en bijna altijd op hetzelfde perron.
Op veel trajecten gaat elk halfuur een stoptrein rijden. Intercity´s rijden niet. Op de belangrijkste trajecten rijdt ook nog elk halfuur een Intercity.
Informeren
De NS heeft veel moeite gedaan reizigers optimaal te informeren. In kranten zijn advertenties geplaatst, in de stations en treinen zijn omroepberichten en 1,6 miljoen vaste klanten van de Spoorwegen zijn per email op de hoogte gesteld. Vooralsnog is het resultaat van deze moeite dat 80% van de reizigers die hebben aangegeven op de tiende te gaan reizen weet dat er dan een grootschalige test gaande is.
Meer mankracht
Op de stations worden veel extra medewerkers ingezet. Deze zijn er voor reisadviezen en om reizigers te begeleiden. Op het moment dat het ècht slecht weer is, worden er ook veel extra medewerkers door ProRail ingezet om verstoringen snel te kunnen verhelpen.
Bij de Kiosk worden gratis koffie, thee en gevulde koeken uitgedeeld. Op in ieder geval het traject Utrecht – Eindhoven / Zwolle zijn er op de trein geen railcateraars aanwezig.
Verbetering
Voor een aantal stations betekent de test dat er juist een betere verbinding komt. Dit geldt bijvoorbeeld voor de Purmerendse stations. Daar stopt bij een normale dienstregeling de hele dag elk halfuur een stoptrein (de dienst Hoofddorp – Hoorn Kersenboogerd), maar bij de nooddienstregeling elk kwartier de stoptrein (de dienst Hoorn – Amsterdam Centraal).
Ook zijn er een aantal oude, maar ook toekomstige directe verbindingen op de testdag. Zo is Alkmaar weer direct te bereiken vanuit Enkhuizen en rijdt er een stoptrein Den Haag Centraal – Amsterdam Centraal via Schiphol, die gaat rijden als de HSL volledig in dienst is.
Andere treinen
De internationale treinen rijden in principe volgens dienstregeling. Er is één wijziging: de Intercity naar Brussel vertrekt één minuut eerder vanaf Schiphol. Treinen van Syntus en Veolia rijden volgens dienstregeling. Connexxion heeft werkzaamheden gepland staan, net zoals Arriva.
Reisplanner
De nooddienstregeling is speciaal ingeladen in de Reisplanner. Echter een tweetal regionale werkzaamheden ontbreekt (Dordrecht – Geldermalsen, Amersfoort – Ede-Wageningen). De Reisplanner geeft weliswaar een tekstveld omtrent de werkzaamheden, maar de tijden van de vervangende bussen zijn hier niet opgenomen. De overige werkzaamheden (Roosendaal – Breda en Maastricht – Sittard) zijn wel in de planner verwerkt.
Meer informatie