fbpx

NRC: Noord-Zuidlijn kwetsbaar door enkelspoor

27 nov 2014 20:23

Doordat de nieuwe Noord/Zuidlijn metrolijn de eerste jaren bij Amsterdam Zuid/WTC over enkel spoor moet, wordt de nieuwe lijn kwetsbaar. Om het spoor zo optimaal mogelijk te benutten zal de dienstregeling krap worden. Daardoor kunnen er makkelijk vertragingen ontstaan die zelfs de hele metrolijn lam zouden kunnen leggen. Dat meldt althans het NRC Handelsblad donderdag.

  • Update. De Dienst Metro herkent zich niet in de berichtgeving van de krant. Zo wordt de metrolijn niet extreem kwestbaar voor vertragingen, en zal een storing niet direct de hele metrolijn platleggen stelt de Dienst in een reactie.

Het besluit over dit enkelspoor is acht jaar geleden genomen. Maar Amsterdam heeft pas recent in kaart gebracht wat de gevolgen ervan zijn voor reizigers en de dienstregeling van de nieuwe metrolijn. 

Volgens de krant was in 2012 nog de verwachting dat het tracé direct tweesporig zou worden. Maar afgelopen zomer bleek dat die aansluiting technisch pas na 2020 mogelijk is, schrijft het NRC Handelsblad. Tot die tijd is het volgens het GVB behelpen. De nu geplande frequentie van twaalf keer per uur (ofwel om de 5 minuten) is volgens een woordvoerder misschien nog haalbaar. "Maar als het reizigersaanbod groter is dan nu verwacht, kan die frequentie niet zomaar verhoogd worden” zo citeert de krant de woordvoerder.

Bovendien kan één defecte metro volgens de woordvoerder de hele lijn lange tijd stilleggen, omdat er maar één spoor bij Zuid/WTC beschikbaar is. Naar verwachting zal de nieuwe lijn zo´n 187.000 reizigers per dag trekken. Bestaand tramverkeer tussen Vijzelgracht en het Centraal Station wordt dan voor een belangrijk deel opgeheven. De aanleg van de nieuwe metrolijn begon in 2000.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.