NS: 200 stations worden vernieuwd
28 feb 2019 8:09
De Nederlandse Spoorwegen gaan tweehonderd van de 396 stations vernieuwen. Het spoorbedrijf reserveert hiervoor de komende 5 jaar 65 miljoen euro. President-directeur Roger van Boxtel presenteert deze plannen donderdag op het vernieuwde Station Bilthoven tijdens de bekendmaking van de jaarcijfers.
Kleine stations aangenamer maken
“De trein heeft de wind mee. We willen in Nederland betrouwbaar, comfortabel en op een schone manier reizen. De stations zijn voor een groot deel bepalend voor de ervaring van onze reizigers. Na de succesvolle verbouwingen van de grote stations als Rotterdam Centraal, Breda, Arnhem Centraal en Utrecht Centraal, willen we nu andere stations aangenamer maken. Belangrijk, want een derde van de treinreizigers reist juist via een kleiner station”, vertelt Van Boxtel in een persbericht van NS.
35 Stationshuiskamers
Eén van de aanpassingen in de verbouwde stations wordt de zogenoemde Stationshuiskamer die de Kiosk vervangt. Reizigers kunnen hier rustig zitten met voorzieningen als wifi, actuele reisinformatie en de mogelijkheid om iets te eten of drinken. In 2021 wil NS in totaal 35 van deze huiskamers hebben. Op andere stations waar nog geen voorzieningen zijn, bekijkt het spoorbedrijf de mogelijkheden om een Kiosk te openen of om samen met lokale ondernemers een comfortabele wachtruimte met koffie te maken.
Stationsbelevingsmonitor 2018
Ook wil de NS samen met ProRail op 92 kleine stations de toiletten vernieuwen. Treinreizigers zijn overigens steeds positiever over de stations. Ruim driekwart geeft de stations een zeven of hoger. In 2014 was dit nog 65 procent. NS verklaart de toename doordat de verbouwingen van de meeste grote stations nu zijn afgerond. Dat cijfers zijn afkomstig uit de Stationsbelevingsmonitor 2018 van NS waaraan 80.551 reizigers deelnamen.
- Vergelijk de resultaten van 2014 met die van 2018.
Bilthoven
Stations die verbeterd zijn scoren beduidend beter. Dat geldt zowel voor de grote als kleinere stations. Als voorbeeld noemt NS station Bilthoven, met circa 5.000 in- en uitstappers per dag. Dit station werd in 2015 volledig vernieuwd, met een modern en toegankelijk toilet en een Stationshuiskamer. Dit zorgde voor een aangename beleving en een verbeterd veiligheidsgevoel. De waardering voor dit station steeg van 63% in 2014 naar 90% in 2018.
Level Playing Field
De best scorende stations liggen aan regionale spoorlijnen. Schin op Geul, Dalfsen en Sappemeer Oost behalen een gezamenlijke eerste plaats. Op die stations geeft 95 procent van de reizigers een 7 of hoger. Opvallend is dat die stations niet worden bediend door NS. “Die stations zijn allemaal bij NS in het beheer”, zegt van Boxtel. Collega Susi Zijderveld vult aan: “Ik denk dat dit alleen maar aangeeft dat wij vanuit NS altijd zorgen voor een goed level playing field.”
Station Delft grootste stijger
De waardering voor de 47 grote stations steeg van 67% in 2014 naar 80% in 2018. Op kleine stations is de waardering volgens NS altijd lager. Iets wat overigens niet blijkt uit de top 10. Grootste stijger is Delft. De waardering steeg hier – sinds de opening van het nieuwe station – van 40% naar 92%.
“Stationshuiskamer “?
Vroeger heette dit toch gewoon de wachtkamer, voordat het werd wegbezuinigd?
;-))
Het woord ‘wachtkamer’ heeft een negatieve ondertoon.
Dat kan echt niet meer!
Vermoedelijk streeft de NS naar een comfortniveau dat hoger is dan een traditionele wachtkamer, maar ook weer niet naar een volwaardige lounge zoals bij onze oosterburen (in Frankrijk bekend als “salon grand voyageur”) waar je alleen binnenkomt met een OV-jaarkaart of een internationaal eersteklas ticket.
Zelf ben ik overigens meer voorstander van investeren in korter wachten dan in meer comfortabel wachten.
Korter wachten? vier keer per uur in plaats van twee keer op stations waar < 2.000 (dat is < 1.000 instappers) per dag zijn? U schertst.
Vroeger was dit de stationsrestauratie.
Wel opvallend dat Rijswijk (Twee jaar geleden verkozen tot ongezelligste station van Nederland) behalve een toilet verder niet onder handen genomen wordt.
Is er een lijst? De Kiosk in de pyramide is al jaren geleden gesloten. Er zit een kinderopvang of zoiets. Het probleem is dat er twee uitgangen zijn en dat de treinen tegenwoordig aan de Zuid-kant stoppen omdat daar meer uitstappers zijn.
Rijswijk is ook altijd een bekende springerslokatie gebleven.
Sappemeer Oost – dat moet een grap zijn, toch? Er is daar helemaal niets!
Inderdaad, niets, behalve de eindeloze vlakte en de eenzaamheid op het perron. Sappemeer Oost op 2 haalt die hele stationsbelevingsmonitor onderuit. Daar kunnen de kaartautomaat, de brievenbus en het plekje om je fiets achter te laten niets aan veranderen. Aan de andere kant, meer is daar ook niet nodig…
Misschien zijn mensen in Sappemeer Oost al blij dat er een station is, en missen ze geen stationshuiskamer, omdat ze zelf ook beseffen dat ze dergelijke faciliteiten niet kunnen verwachten in zo’n station.
Het station staat op de nominatie gesloten te worden, een positieve waardering doet misschien wonderen.
Goed idee om e.e.a. een opwaardering te geven en met name in de periferie van Nederland en dat het zuiden des lands, Zuid Limburg, met maar liefst vijf stations hoog scoort, bewijst dat er meer is dan alleen de Randstad. Verbetering zorgt hopelijk voor meer levendigheid, gevoel van veiligheid en betere benutting van de kleinere stations. Te vaak werden deze aan hun lot overgelaten en ondergeschikt gemaakt ten opzichte van de grotere stations. Als behalve een stationsverbetering ook de treinfrequentie naar en van deze stations geen afbreuk wordt gedaan, zowel overdag als in de avonduren, dan zal dit zeker positief bijdragen aan het reizen met de trein. Zorg er wel voor dat de goed onderhouden rolstoel toegankelijke toiletten met pinpas als munt gebruikt kan worden, want daar is in Nederland nog te veel verscheidenheid in.
Zuidhorn van 69 naar 87?
& Grijpskerk van 74 naar 80?
Daar is helemaal niets veranderd. Misschien was het in 2018 beter weer?
Bilthoven heeft een gezellige huiskamer op het station. Maar het gebruik van het toilet is problematisch. Omdat het toiletgebruik afhankelijk is van de openingstijden van de huiskamer kan het toilet niet worden bezocht in de avonduren en in de weekenden. Waarom geen toilet met muntjes zoals op het station Ede/Wageningen?
Als we dan toch stations aan het verbouwen zijn: soms bekruipt mij het gevoel dat we beter af zijn met 55 cm hoge perrons dan met de 76 cm die nu wordt uitgerold voor onze sprinters. Of in ieder geval ervoor zorgen dat de intercityperrons 55 cm hoog zijn.
Met een perronhoogte van 55 cm (zoals te vinden in Zwitserland) kan een rolstoelreiziger namelijk geheel zelfstandig een dubbeldekker instappen; deze reiziger komt dan op het onderdek uit. Als de VIRM aan vervanging toe is, kan NS investeren in Twindexx-achtige treinen met lagevloerinstap en een bovenverdieping zonder trappen tussen de rijtuigen.
Bij 76 cm is er een hublift of een hellend vlak nodig en ook iemand die dit installeert en daarna weer weghaalt. Of je moet enkeldekse rijtuigen toevoegen, zoals bij de RRX (ET462). Dat gaan dan wel weer ten koste van de zitplaatscapaciteit.
Aan de andere kant: in CH liggen de normen voor toegankelijkheid veel hoger dan bij ons. Openbaar vervoer is daar dan ook duurder dan bij ons. Maar zoals zoveel dingen in CH: het kost wat, maar dan heb je ook wat!
Apart dat Amsterdam Centraal er niet tussen staat. Toch een erg mooi station met zeer veel voorzieningen. Benieuwd wat mensen daar dan niet aanspreekt, los van het feit dat het Amsterdam is natuurlijk :p
En wanneer gaan de tarieven dan omlaag? 65 miljoen om te renoveren. Als de NS echt positief in het nieuws wil komen en wil meewerken aan de klimaatverbetering dan kan op zijn minst een deel van dat gigantische bedrag aan comfortabele reisprijzen worden besteed.
Tariefverlaging is wat mij betreft prioriteit nummer 1.
Nooit. Die 65 miljoen is een marginaal bedrag op de begroting. En hoezo zou het lager kunnne worden wanneer er geïnvesteerd wordt.
Klopt. Het is 65 miljoen (verspreid over een periode van 5 jaar) op een omzet van 5.900.000.000 euro. Over een periode van 5 jaar gaat het zelfs om 29.500.000.000 omzet.
(Nu moet ik eerlijkheidshalve wel vertellen dat de helft van die omzet uit het buitenland komt, en dus niets met Nederland te maken heeft.)
Het nieuwe station Staphorst bouwen in de vorm van een kerk. Bij binnenkomst ervan Hallelujah en Amen zeggen, dat zal best een goed statement zijn! Op zon en vooral de feestdagen zal dit toekomstige station een van de toppers worden van Nederland.
Ook het geplaagde station Zwolle Stadshagen kan mooi aangepast worden en hopelijk gaat de Kamperlijn straks doorrijden via Emmeloord naar Urk. In dit laatste vissersdorp en de Christelijke bewoners , worden dan ook makkelijk bediend door het spoor! Natuurlijk moet dan ook de Lelylijn voorheen de Zuiderzeelijn van Lelystad via Emmeloord, Heerenveen en Drachten zijn aangelegd.
Station Groningen wordt Groningen Hoofdstation/Hbf en bij het station Groningen Hoogkerk (heropening!) kan worden overgestapt van en naar Buitenpost en Leeuwarden.
Sommige stations kennen al horeca, zoals Purmerend Overwhere en Dieren. De stations Rotterdam Noord, Arnhem Velperpoort, Haarlem Spaarnwoude en Arnhem Presikhaaf krijgen allen binnenkort liften.
Op het eerst genoemde station bevindt zich in het stationsgebouw eeen gezellig cafeetje. De naam hiervan luidt: Het Viaduct!
Het voormalige, historische stationsgebouw van Delft heeft sinds enkele maanden een restaurant genaamd: Pavarotti.
Ook Schiedam Centrum heeft een nieuwe winkel dat Backwerk heet! Hopelijk komt er van dit origine Duitse concept nog meer van die leuke broodjeszaakjes! Deze broodjeswinkel is dan wel alleen op werkdagen open van 6 tot 18 uur en dat is een aanwinst voor alle treinreizigers!
Goed voor de werkgelegenheid en ter voorkoming van vernieling en enge stationsbelevingen tijdens de donkere uren!
Een wonderlijke lijst. In Stedum is echt niets te beleven. Waarschijnlijk voldoet het station daarom aan de verwachtingen. Het station van Baflo heeft één van de beste pizzeria’s. Je gaat voor je plezier daar eten. De topper Schin op Geul, een prachtig gelegen station. Het stationsgebouw functioneert al jaren niet meer en verder is er totaal niets. Kropswolde is niets meer dan een perron bij een overweg. Het stationsgebouw is al jaren een privé museum.
Ik heb het vermoeden dat de lijst meet of een station aan de verwachtingen voldoet. Als je niets verwacht en er is niets, dan is dat een correcte beleving.
Zonde van die 65 miljoen, wie gaat er nou naar het station om er gezellig te zitten? Je gaat erheen om een trein te nemen, voor reisinformatie en wifi heb je geen huiskamer nodig en eten of drinken haal je bij de kiosk ofzo. Als ik in een comfortabele huiskamer wil zitten blijf ik wel thuis. Die 65 miljoen kan vast wel beter besteed worden.
Helemaal mee eens,Janneke1. Je reist van A naar B en wel zo snel mogelijk. Als je moet wachten gewoon op het perron en je verheugend op de plek waar je naar toe gaat. En trouwens, iedereen weet dat die 65.000.000 een richtlijn is die met grote zekerheid verdriedubbeld wordt. Of ben ik nu wel erg naïef ?
Wachttijd wordt als vervelend ervaren. Onderzoek wijst uit dat die minuten als drie keer zolang worden ervaren. Een restauratie kan dat veraangenamen. Met name investering die met publiek geld geïnvesteerd moeten worden, pakken duurder uit. Om de besluitvorming positief te beïnvloeden worden kosten dan soms onderschat, en de opbrengsten overschat. Hier is dat anders. Het is een investering die NS doet met eigen geld. Spoorbedrijf wil dat geld natuurlijk zoveel als mogelijk in de knip houden. De kans dat dit keer 3 gaat lijkt mij dan ook uiterst klein. Het gaat om 35 kleine restaurants/kiosken in bestaande stationsgebouwen, 91 toiletten en nog een paar kleinere aanpassingen. Dat moet toch haalbaar zijn?
Zoveel bekrompenheid zou toch een ereprijs moeten krijgen.
Verklaar je nader, Dries.
De stationshuiskamer kun je zien als een comfortabele kiosk of klein restaurant.
Heel wonderlijk lijstje met als kop “de 25 best scorende stations”. Daarop staan 27(…) stations vermeld, waarvan ongeveer de helft door uitsluitend een particuliere vervoerder wordt bediend. (daar komt dus helemaal geen NS). Ik ken veel van die stopplaatsen en begrijp dan ook echt niet hoe die haltes (meestal een perron met een schuilplaats en een paal waarop de eerstkomende vertrektijden staan aangegeven) in eenzelfde kwalificatie-systeem passen als de grote stedelijke hoofdstations.
Ook stations waar NS zelf niet rijdt, zijn eigendom van NS. Wat precies de reden is waarom reizigers op zulke kleine stations zo tevreden zijn weet ik niet. Wellicht dat mensen in dorpen al lang blij zijn dat er een trein stopt, en daarom begrip hebben dat er geen voorzieningen zijn. Bij grotere plaatsen is dat begrip er misschien minder.
Misschien is het wel gewoon de simpelheid van het trein kunnen reizen. Eenvoudig en overzichtelijk. Lekker ongecompliceerd. Zonder onnodige opsmuk als stationshuiskamers en andere toeters en bellen. Ik vind die kleine stations vaak ook prima. Zo’n nieuw station als bijvoorbeeld Breda lijkt heel wat, maar in de praktijk…
Na zovele jaren reizigers laten verkleumen heeft de NS dan EINDELIJK het licht gezien…
GSM-minnend Nederland is erg benieuwd of we via het gratis WIFI-netwerk eindelijk ook kunnen whatsappen…op t station…in de trein werkt dit NOOOOIT!!!!
Ik kan gewoon appen, bellen en internetten op de stations. Ook in de trein, zelfs live-tv gaat daar prima. En ik reis toch gemiddeld zo’n 12 uur per week in de trein.
Verbazing over het feit dat Maarssen veranderd is van een kruisingsvrij te voet bereikbaar station met een Wizzl en verwarmde wachtruimte naar een stationnetje zonder beschutte wachtruimte waar de firma Pro (of contra-) rail nu al maanden een bericht heeft hangen dat na de sloop van de bechutte wachtruimte in het voorjaar nieuwe banken neerzet. Overigens naast het station worden flats neergezet van 70 meter Volgens Prorail moet dat allemaal van V&W. Als het om een metro halte met frequentie 6 minuten gaat OK Maar in avond en weekend gaat het om een frequentie van 30 minuten
tussen 2000 en 2016 moesten de reizigers naar Amsterdam ook altijd overstappen Kortom Knudde
AlsEen oud-stafmedewerker NS R verbaast ik mij hierover
Tot mijn verbazing zie ik dat station Hillegom helemaal overgeslagen wordt terwijl je daar in die minihuisjes niet eens droog kan staan bij regen. De wind kan er vol in. Ik verwacht geen wc of huiskamer maar droog kunnen staan lijkt me toch wel het minste dat een station kan bieden. Op andere stations zie ik wel huisjes waar je droog binnen kan zitten. Het kan dus wel!
Leuk die kaart. Een nieuw en groot station als Delft heeft nog geen WC? Of doen ze nu de deur van slot?
Wat betekent een grote ster aan verbetering zoals Almere Centrum? Daar is wel flink wat te doen. We rekenen maar niet dat de overkapping eens flink aangepakt wordt met een sloop en vervanging door iets moderns.
Station Zoetermeer Oost staat niet op de kaart?!
Het huidige station van ‘s-Hertogenbosch moet dus het station van de toekomst worden? Sinds dat walgelijke prutsgebouw in 1998 daar werd opgeleverd heeft het echter niets anders dan een hoop ellende veroorzaakt, gelijk aan talloze “moderne” stations in Nederland of aan monumentale stations die helemaal zijn verknald met een gemoderniseerd interieur, een ouderwets spoorweggent daarachter of zijn ingesloten door reusachtige en lelijke hoogbouw!
Ik zal hieronder een groot aantal redenen gaan benoemen waarin dit vreselijke station hier zoveel problemen aanricht en hopelijk HEEL snel zal verdwijnen! Lees en oordeel:
-Het station is in 1998 zover naar voren geplaatst dat het stationsplein daarvoor ontzettend krap is geworden waardoor hier levensgevaarlijke situaties ontstaan!
-De leegstand is in het gebouw namelijk door de economische crisis zo groot geworden dat sommige kantoren daar al jarenlang leegstaan!
-Liften en roltrappen gaan door de blootstelling aan wind, regen en ijs ontzettend snel kapot!
-In de herfst en winter is het er vaak ijskoud en kun je haast nergens schuilen voor slecht weer!
-Bij extreme drukte duwen mensen elkaar haast van de roltrappen af en zijn er op gewone trappen geen fietsgleuven te vinden om je fiets daar te vervoeren!
-Perron 1 wordt nog steeds als een stiefkind behandeld daar er vrij weinig treinen stoppen en daar kun je niet naar een kiosk gaan!
-Bussen, taxi’s, auto’s brommers, fietsers en voetgangers rijden elkaar letterlijk van de sokken omdat er nauwelijks ruimte is om elkaar te passeren!
-Dit station kost jaarlijks kapitalen aan onderhoudt, is vreselijk lelijk, ongezellig en het stoot meer mensen af dan het aantrekt!
-Treinpassagiers moeten soms honderden meters ver lopen om in het station te komen omdat de treinen vaak veel te ver stoppen van de voetgangersbrug, anderen moeten weer gaan hardlopen om een dergelijke trein die te ver staat geparkeerd te halen of de treinen stoppen niet op de plek waar men erop wacht!
Daarbij willen ze daar veel meer goederen- of passagierstreinen laten rijden dan het station aankan!
Dus renoveren van de stationsomgeving zal een uiterst kostbare zaak worden daar en feitelijk nog veel MEER ellende gaan aanrichten!