NS check-uit-alert is een succes
27 jun 2016 17:18
NS Extra, de gepersonaliseerde dienst met vergeten check-uit-alert, is vanaf nu beschikbaar voor alle treinreizigers met een persoonlijke OV-chipkaart. Het afgelopen half jaar werd de dienst al getest door een aantal treinreizigers.
Gebruikers van NS Extra krijgen als ze op een treinstation zijn vergeten uit te checken binnen een paar dagen automatisch een e-mail, waarna ze dit eenvoudig kunnen corrigeren en het geld via de kaartautomaat terugkrijgen. Bij vaste trajecten geeft NS reizigers het teveel afgeschreven bedrag automatisch terug.
Volgens NS was de eerdere proef een groot succes. Het spoorbedrijf zocht destijds 10.000 testreizigers, maar uiteindelijk meldden 20.000 reizigers zich aan. 2.800 deelnemers zijn tijdens de proef daadwerkelijk vergeten uit te checken. Zij ontvingen allemaal het teveel betaalde bedrag terug.
NS Extra is ook een loyaliteitsprogramma. Tijdens de testperiode konden deelnemers ook kortingen verdienen, zoals bijvoorbeeld een upgrade naar de 1e klas of een goedkoop treinkaartje. Om daarvoor in aanmerking te komen moest een bepaald aantal reizen worden afgelegd binnen een bepaalde periode. Ook dat element blijft bestaan.
Jaarlijks vergeten OV-reizigers 22 miljoen euro terug te vragen als ze vergeten uit te checken. De vervoerders hebben beloofd om dat geld in de reiziger te investeren. Het Kids Vrij-abonnement is daarom bijvoorbeeld gratis geworden. Daarnaast moet het makkelijker worden om geld terug te vragen en is uitcheckgemist.nl gelanceerd. Ook NS Extra moet ervoor zorgen dat de vergeetachtige reiziger zijn geld simpel terug kan krijgen.