fbpx

NS-directeur vraagt geduld aan Tweede Kamer

NS-topman Rogier van Boxtel heeft de Tweede Kamer om tijd gevraagd om de problemen met de Benelux-trein en de Intercity Direct op te lossen. Dat deed de directeur tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer. In dezelfde hoorzitting vroeg Van Boxtel ook om vertrouwen van de politiek. 

Volgens Van Boxtel zouden de problemen op de hogesnelheidslijn niet kleiner worden met een andere vervoerder. "Die krijgt dezelfde problemen als wij," stelde hij. Hij legde uit dat treinen op de hogesnelheidslijn een ingewikkelde kwestie zijn. 

Zo hebben treinen die via de HSL rijden te maken met verschillende beveiligingssystemen en spanningen op de bovenleiding. Om de Benelux-trein via de hogesnelheidslijn naar België te laten rijden is NS volgens Van Boxtel afhankelijk van Bombardier. Bombardier moet namelijk de software van de locomotieven aanpassen. "Ik heb vanochtend nog gebeld met Bombardier en uitgelegd dat ik bijna een reputatie-issue heb omdat de software er niet snel genoeg is," aldus van Boxtel. Volgens de president-directeur bungelt NS onderaan het prioriteitenlijstje van Bombardier.

Van Boxtel erkende dat de prestaties op de hogesnelheidslijn niet goed zijn. Maar hij stelde tegelijkertijd dat zijn bedrijf er alles aan doet om die te verbeteren. De VVD wilde weten of NS bereid was om de uitkomsten van een marktverkenning op voorhand te omarmen. Dat wilde de president-directeur niet. "U moet mij niet overvragen. Ik kan niet op voorhand zeggen dat ik alles omarm," reagerde Van Boxtel. Hij beloofde er wel serieus naar te kijken.

Later tijdens de hoorzitting werd duidelijk dat marktpartijen ook niet staan te trappelen. "We gaan geen adviezen maken voor NS als we zelf niet op de HSL kunnen rijden," stelde Anne Hettinga van Arriva. Hettinga toonde zich niet tevreden over het huidige systeem. "Nu moet eerst NS drie jaar op een rij een waarschuwing krijgen. Daarna kunnen andere vervoerders gevraagd worden om een lijn over te nemen, maar in onderaannemerschap van NS. Zo werkt dat niet. Dan krabbelen wij ons nog eens achter de oren."

Hettinga merkte tijdens de hoorzitting op dat Arriva graag over de HSL had gereden maar dat op het alternatieve HSL-plan nooit serieus gereageerd is. Anders hadden er volgens de DB-dochter nu treinen kunnen rijden die 45 minuten sneller naar Brussel zouden zijn dan de Benelux-trein. De VVD wees erop dat Arriva ook nu op eigen rekening een internationale treinverbinding kan starten. Maar volgens Hettinga is het onrendabel om naast de NS-verbinding nog een tweede verbinding te starten. 

Tijdens de hoorzitting bleek ook dat FNV positief is dat er nu een groep machinisten is die bijna alleen op de hogesnelheidslijn rijdt en nergens anders. De vakbond vindt dat nu ook nodig, omdat de HSL complex is en machinisten op de HSL ervaring nodig hebben. Op de lange termijn vindt de FNV het geen goed idee. De vakbond wijst er ook op dat er dan ook veel meer treinen naar veel meer bestemmingen over de HSL gaan rijden. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.