fbpx

Dit wijzigt er in 2022 tussen Rotterdam – Den Haag – Schiphol – Utrecht – Arnhem (- Nijmegen)

Per dienstregeling 2022 is NS van voornemens om het aantal treinen fors uit te breiden. Vooral tussen Rotterdam, Leiden, Amsterdam Zuid en Arnhem komen er treinen bij. In dit artikel gaan we in op de precieze voorgenomen wijzigingen op dit traject.

Extra intercity’s

Vanuit Rotterdam en Schiphol gezien blijven de huidige bestemmingen rechtstreeks bereikbaar. Alleen Driebergen-Zeist is straks niet meer direct bereikbaar vanuit Schiphol en Amsterdam Zuid. Bovenop de bestaande treinen komt er twee keer per uur een directe trein Rotterdam – Arnhem via Den Haag, Schiphol en Utrecht. Door de extra treinen kan de kwartiersdienst wijzigen naar een tienminutendienst.

Concreet betekent dit dat treinreizigers straks vanuit Rotterdam elke tien minuten een directe intercity hebben richting Den Haag HS en Leiden. Wie verder wil naar Schiphol en Amsterdam Zuid kan ook elke tien minuten mee, maar bij twee van de zes verbindingen moet er wel te Leiden overgestapt worden.

Aansluitingen te Utrecht

Vanuit Schiphol gaat er elke tien minuten een trein rijden richting Utrecht. Vier van de zes treinen gaan door richting Nijmegen, twee richting Eindhoven en Venlo. In Utrecht gaat de tienminutentrein uit Schiphol aansluiting geven op de tienminutentrein uit Amsterdam. Concreet betekent dit dat reizigers vanuit zowel Schiphol als Amsterdam Centraal elke tien minuten kunnen reizen naar Eindhoven als Arnhem.

Nijmegen doet niet mee met de tienminutentrein. Vanuit deze stad blijven er vier directe treinen met Utrecht. Doordat de trein Nijmegen – Schiphol straks non-stop rijdt tussen Ede-Wageningen en Utrecht wordt de reistijd toch circa vier minuten sneller.

Niet in de avond en het weekend

De tienminutentrein gaat niet rijden in de avonduren en het weekend, dan blijft er sprake van elk kwartier een trein. Ook in de vroege ochtend is dat het geval tussen bijvoorbeeld Schiphol en Arnhem.

Zo ziet de dienstregeling er straks uit

  • Vanuit Vlissingen blijft de intercity naar Amsterdam Centraal rijden. Deze trein rijdt net als nu via Dordrecht, Den Haag HS en Haarlem. In Leiden wordt er aansluiting gegeven op de intercity naar Schiphol, Amsterdam Zuid en verder richting Zwolle.
  • Vanuit Dordrecht blijft er een intercity rijden naar Lelystad, deze rijdt via Den Haag, Schiphol en Almere.
  • Nieuw is een Intercity Rotterdam – Arnhem via Den Haag, Schiphol en Utrecht. Deze stopt behalve op de gebruikelijke stations ook te Veenendaal De Klomp, en niet te Driebergen-Zeist.
  • Vanuit Schiphol blijft er twee keer per uur een intercity rijden naar Eindhoven.
  • Ook de intercity Schiphol – Nijmegen blijft bestaan, deze stopt voortaan echter niet meer te Driebergen-Zeist en rijdt non-stop tussen Utrecht en Ede-Wageningen.
  • De trein Den Helder – Nijmegen blijft ook bestaan en stopt voortaan te Driebergen-Zeist, in plaats van Veenendaal De Klomp.
  • De hier vier hier boven genoemde treinen gaan een tienminutendienst met elkaar verzorgen tussen Schiphol, Utrecht en Arnhem.

Ook meer Sprinters

NS wil op werkdagen en in het weekend overdag de frequentie van de Sprinter tussen Driebergen-Zeist en Breukelen verhogen van twee keer per uur naar vier keer per uur zodat reizigers in de regio Utrecht vaker kunnen reizen. Reizigers van en naar stations Driebergen-Zeist, Bunnik, Utrecht
Vaartsche Rijn, Utrecht Centraal, Utrecht Zuilen, Maarssen en Breukelen profiteren van deze frequentieverhoging. NS wil de kwartierdienst zeven dagen per week vanaf de ochtendspits tot ongeveer 19:00 uur aanbieden.

In de spits blijven er vier Sprinters per uur rijden van en naar Veenendaal Centrum. Omdat de trein in Driebergen-Zeist op dat moment aan de kant moet voor de intercity, wordt de stopt de trein in de zogenoemde tegenspitsrichting niet meer in Maarn.

Meer dienstregelingsnieuws op Treinreiziger.nl

Elk jaar vraagt NS reizigersorganisaties in januari om advies over de dienstregeling die in december ingaat. Daarna kunnen de plannen nog aangepast worden. Medio augustus stelt ProRail uiteindelijk de dienstregeling vast. NS zegt ook in tijden van corona de dienstregeling te willen verbeteren, maar tegelijkertijd kunnen de plannen door de corona-crisis ‘waar nodig’ worden ‘bijgestuurd’.

18 gedachten over “Dit wijzigt er in 2022 tussen Rotterdam – Den Haag – Schiphol – Utrecht – Arnhem (- Nijmegen)”

  1. Brabo schreef:

    Vreemd is dat de sprinter Den Bosch-Utrecht gekoppeld gaat worden aan de intercity Utrecht-Leiden. Welk materieel gaat daar dan rijden, SLT? En wat gebeurt er dan met de tussentrein Utrecht-Woerden die nu gekoppeld is aan de sprinter naar Den Bosch???

    1. Johan schreef:

      Zijn die derde en vierde trein tussen Leiden en Woerden niet een verlenging van die sprinter ‘s-Hertogenbosch – Utrecht – Woerden?

  2. Bert Sitters schreef:

    Veenendaal De Klomp, wat een stationsnaam? Waarom niet gewoon Veenendaal Noord.

    1. Johan schreef:

      Omdat het station in De Klomp ligt en niet in Veenendaal.

    2. Anoniem schreef:

      Het was station De Klomp. Toen na WO II de treindienst naar Veenendaal – Rhenen – Kesteren definitief opgeheven werd kreeg De Klomp aan de naam Veenendaal toegevoegden werd Kesteren omgedoopt in Kesteren-Rhenen. (1947)

    3. Hans Ende schreef:

      Het was station De Klomp. Toen na WO II de treindienst naar Veenendaal – Rhenen – Kesteren definitief opgeheven werd kreeg De Klomp aan de naam Veenendaal toegevoegden werd Kesteren omgedoopt in Kesteren-Rhenen. (1947)

  3. hanzeboog2012 schreef:

    Het aantal Sprinters is inmiddels aan het uitbreiden door de instroom van SNG. Weet niet of dat nog aan de gang i.v.m. Covid – 19.

    Maar het aantal IC is voorlopig niet uitgebreid. Sterker nog de DDZ staat voorlopig aan de kant. In deze tijd waar het aantal treinpassagiers drastisch is gedaald is dat geen probleem.

    Maar dan lees je de forse uitbreiding in de dienstregeling. Vooral tussen Utrecht – Schiphol via Utrechtboog. Hoe wil NS dat regelen? De ICNG moet nog instromen. Ga voor het gemak vanuit dat de DDZ dan weer volop ingezet wordt.

    Wel kan NS met deze reizigersaantallen wel met kortere samenstellingen rijden. Wat dat betreft kunnen ze al de nieuwe dienstregeling testen.

  4. Arjan Krabbenbos schreef:

    Ik hoop dat regio Kennemerland ook een directe verbinding met Flevoland krijgt. Knoop de IC Almere aan een trein naar Den haag Centraal of Vlissingen dan is er extra overstap op Amsterdam C> Niet meer nodig.
    Sprinter Arnhem C- Ede Wageningen van NS opheffen en vervangen door de verlengde Valleitreinen naar en van de Gelderse hoofdstad. Sprinter Vlissingen -Roosendaal kan straks doorrijden naar Breda.

  5. Arjan Krabbenbos schreef:

    Dordrecht-Rotterdam extra Sprinters die vanaf 2024 allen naar Den Haag C>. of deels naar Leiden C. kunnen doorrijden. Dan is de vier sporen tussen Delft Campus en Rijswijk gereed. Laat dan ook elk half uur de trein van Dordrecht weer naar en van Roosendaal lopen. Als er inderdaad ook vanaf Delft Campus naar Schiedam C verdubbeld kan worden kan station Schiedam Kethel/Noord eindelijk open! Met een overstap op de tram en bus!

  6. Arjan Krabbenbos schreef:

    Nieuwe stations;

    In Hazerswoude Rijndijk wil men tussen Leiden Lammenschans en Alphen aan den Rijn een station openen. Ook Woerden Molenvliet wil men openen tussen Woerden en Bode graven.
    Station Staphorst, Bathmen, Zwolle Zuid, Deventer Noord, Nuenen, Udenhout zijn kanshebbers.

    Als de komende dienstregeling nu ook de busen op het traject Weert naar hamont gaan rijden op aansluiting op de elektrische tractie van het Belgische deel is er een mooie nieuwe internationale verbinding. Ook de ontbrekende schakel Dalheim -Vlodrop, Natuurpark, Meinweg met eerst bussen en dan de lightrail met goede aansluitingen op beide knooppunten zijn essentieel. Een directe trein Nederland (Amsterdam C-RotterdamC.) via Breda en Noorderkempen naar Ottignies via de Europa wijk van de Belgische hoofdstad is een pre. Een extra trein Roosendaal-Essen-Kapellen naar Antwerpen C en Charleroi Sud is ook nog een missing link.
    Zijn er al naamsveranderingen i de komende dienstregeling waar te nemen?

  7. Kees van Sambeek schreef:

    Brabo,

    de sprinter Woerden-Ut gaat door naar Den Bosch, de sprinter Den Haag-Ut gaat door naar Tiel. M.a.w. de eindbestemmingen zijn verwisseld sinds afgelopen juni station Geldermalsen meer sporen heeft gekregen. Reden: de ruim 20′ overstaptijd te Tiel van/naar de Oostelijke Betuwelijn kon hierdoor bekort worden.

  8. Oscar schreef:

    Quote:

    > Nijmegen doet niet mee met de tienminutentrein.

    Volgens mij doet Nijmegen wel een beetje mee. Misschien niet in de zuivere tienminutendienst, maar er rijden wel zes snelle treinen van Nijmegen naar Arnhem.
    Naast de vier die genoemd zijn, is dat de IC Roosendaal-Nijmegen-Arnhem-Zwolle. Maar ik kan me voorstellen dat hier een 15-10-5-ligging komt.

    1. Johan schreef:

      In de adviesaanvraag staat inderdaad dat de IC’s vanuit Nijmegen naar Utrecht een kwartierligging hebben. De helft daarvan heeft geen stop tussen Ede-Wageningen en Utrecht, waardoor ze 10/20 aankomen in Utrecht.

  9. Ben schreef:

    Rotterdam-Arnhem via Den Haag-Schiphol-Utrecht is niet bepaald een efficiënte manier van reizen.
    Rotterdam rechtstreeks naar Utrecht met overstap ri. Arnhem is veel sneller

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Klopt. Het is meer een logistieke koppeling. Men wil meer treinen tussen Rotterdam, Leiden en Amsterdam Zuid
      En met wil meer treinen tussen Amsterdam Zuid en Arnhem.

  10. Geert schreef:

    Is Rotterdam/Den Haag – Utrecht vergeten?
    Al meer dan een decennium slechts twee intercity’s per uur in de avond.

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Kennelijk ziet men te weinig vraag om na 21 uur het aanbod uit te breiden. Voor 21 uur zijn het wel vier intercity’s per uur.

  11. Jacob Willem schreef:

    Ik wil graag weten hoelaat de trein rijdt
    Van Amersfoort Schothorst naar Schiphol
    Op 1 januari 2022 na 08:30

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.