NS gaat reizigers in spits wijzen op rustigere treinen
26 aug 2025 13:06
NS gaat in het najaar treinreizigers in de spits wijzen op rustige treinen. Reizigers zullen onder meer via pushmeldingen op hun telefoon gewezen worden op treinen waarin meer zitplaatsen beschikbaar zijn.
NS begint maandag 1 september met het onder de aandacht brengen van rustige treinen en blijft dat het hele najaar doen. September is doorgaans de drukste treinmaand, met dinsdagen en donderdagen als drukste dagen. Naast het inzetten van pushmeldingen, die alleen te ontvangen zijn als je de NS-app hebt, gaat NS via de kortingen van de PrijsTijd Deals reizigers proberen te verleiden voor een rustigere trein te kiezen.
Veel drukke treinen hebben rustig alternatief
Volgens het spoorbedrijf zijn er veel drukke treinen die een rustiger alternatief hebben. Zoals de sprinter tussen Den Haag Moerwijk en Den Haag HS op dinsdagochtend om 08:12 uur. In deze trein staat meer dan een derde van de reizigers, terwijl in de trein tien minuten eerder, twee derde van alle zitplaatsen vrij is en ook in de trein tien minuten later is de helft van de zitplaatsen vrij.
Ook alle treinen weer verlengd
Vanaf maandag verlengt NS de treinen door het hele land en volgens het spoorbedrijf zullen vooral reizigers tussen Alkmaar en Utrecht, Utrecht en Nijmegen en Rotterdam en Leiden dit merken. “Ieder jaar zetten we in het najaar langere treinen in waar dat kan, ook dit jaar. Maar daar zit wel een maximum aan”, zegt Tijmen Voet, directeur Dienstregeling bij NS. “In de spits zien we piekdrukte, daarom zijn langere treinen dan nodig. Buiten die uren rijden ze grotendeels leeg rond of staan ze geparkeerd. Dat is duur en inefficiënt.”
‘Spreiden is slimmer’
NS hoopt dat het verwijzen naar rustigere alternatieven de piekdrukte vermindert. Als een klein percentage reizigers een minder druk alternatief kiest, kan dat volgens het spoorbedrijf al een hoop schelen. Voet: “Nog meer treinen rijden en nog meer treinen verlengen vraagt grote investeringen, als het al zou kunnen. Dat zijn kosten die uiteindelijk door de reiziger en de belastingbetaler betaald worden. Spreiden is vanuit maatschappelijk oogpunt slimmer.”
Voorlopig gaat NS het hele najaar reizigers wijzen op rustigere alternatieven. Of het spoorbedrijf dit later ook tijdens andere drukke perioden gaat doen, hangt af van de ervaringen dit najaar, aldus een woordvoerder.
De drukste treinen en hun alternatief op dinsdagen, volgens NS
- De intercity van 08:23 uur van Breda naar Rotterdam. Volgens NS moet moet een derde van de reizigers staan. Drie minuten later vertrekt in Breda de EuroCity vanaf hetzelfde eilandperron naar Rotterdam. Daarin is meer dan de helft van de zitplaatsen nog vrij. De EuroCity is zonder toeslag te gebruiken.
- De sprinter van 08:08 uur van Driebergen-Zeist naar Utrecht Centraal. Ruim een vijfde van de reizigers moet staan. Een kwartier eerder vertrekt eenzelfde sprinter die voor ruim een derde is gevuld.
- De sprinter van 08:38 uur vanaf Driebergen-Zeist naar Utrecht Centraal. Daarin moet een vijfde van de reizigers staan. De trein die twintig minuten later gaat, zit nog niet voor een derde vol.
- De intercity van 07.39 uur van Den Bosch naar Utrecht Centraal. Daarin moet ruim een tiende van de reizigers staan. In de trein tien minuten later is nog een kwart van de zitplaatsen vrij. In de trein die tien minuten eerder gaat, is nog een vijfde van de stoelen onbezet.
- De intercity van 08:41 uur van Rotterdam naar Schiphol via de hsl. Een tiende van de reizigers moet staan. In de trein tien minuten later is nog een derde van de zitplaatsen vrij.
- De sprinter van 08:18 uur van Meppel naar Zwolle. Daarin moet een aantal reizigers staan. Vier minuten later gaat er een sprinter waarin iets minder dan de helft van de zitplaatsen nog vrij is.
(c) Treinreiziger.nl
Voordat NS pushmeldingen gaat versturen zouden ze eerst eens de werking van de eigen reisplanner onder de loep moeten nemen. Als er een drukke trein is waarmee je net iets korter onderweg bent, wordt een rustiger alternatief soms niet eens getoond. En de druktemelder komt ook niet altijd overeen met de hier genoemde voorbeelden. Bijvoorbeeld
Volgens de druktemelder zijn bijvoorbeeld op maandag 15 september beide sprinters druk: allebei drie rode poppetjes.
Ik durf wel te stellen dat het qua drukte in die sprinters juist andersom is dan NS stelt. Alleen het aantal instappers te Meppel in de eerste zal waarschijnlijk hoger liggen.
Dat de die twee treinen van Driebergen naar Utrecht in het drukke lijstje staan komt vooral omdat sinds corona de kwartierdienst in de spits is afgeschaft tussen Veenendaal-centrum en Utrecht: deze is ingekort tot Driebergen.
Hierdoor zitten de treinen al overvol als ze Driebergen binnen rijden. Reizigers van Driebergen op de rustige treinen en kwartier eerder en later wijzen zal iets helpen, maar de echte oplossing is de spitssprinters weer doortrekken naar Veenendaal-centrum zoals het voor corona altijd gereden heeft.
Zoal prima dat NS deze service geeft via pushmeldingen.
Maar vaak genoeg op stations gezien dat mensen gewoon de eerste trein nemen. Terwijl 3 minuten later de volgende trein aankomt naar dezelfde bestemming.
Mensen zijn vaak gewoontedieren. Zo snel mogelijk in de spits thuis zijn. Niet wachten op de volgende trein. Want die kan ook druk zijn.
Goed dat NS aan reizigers geeft hier druk de volgende trein kan zijn. Het is dan aan de reizigers om te bepalen wat ze dan willen. Die vrijheid hebben ze dan nog steeds. NS legt ze niks op.
Mensen willen snel weg. Die gaan echt niet wachten op de volgende trein. Want je maar nooit of die op tijd is.
Kunnen ze checken op NS Reisplanner. Je kunt zelfs zien welke snelheid ze rijden.
Dat is een kleine moeite. Maar het kan zijn dat de vertraging soms te fors is. Zeker als er een aansluitende trein ergens anders gehaald moet worden.
Alleen is de “keuze” in een aantal gevallen niet eerlijk. Een trein enkele minuten later nemen kan beteken dat een volgende overstap net niet meer gehaald kan worden. Dus dan is het kiezen tussen een zitplaats en 30 minuten langer onderweg zijn of in een volle trein staan en sneller aankomen bij je bestemming. Kijk ik bij mij in de regio kan het zelfs 60 minuten later aankomen betekenen.
Het ontslaat de NS ook om naar zijn materieelinzet te kijken. Nog regelmatig zie ik midden in de spits een trein van 4 of 6 bakken als IC rijden. Terwijl er eigen 10 of 12 bakken nodig zijn.
Doen ze dat niet altijd al, attenderen op reizen buiten de spits? Moeite voor niks.
Kunnem ze het niet beter op de perronborden zetten (als de trein vol zit, over 3 minuten gaat er weer een trein naar zwolle/rotterdam) etc. Ipv pushmeldingen?
Gewoon beiden doen.
En niet te vergeten omroepberichten zowel op perron als in de eerst vertrekkende trein.
Die intercity van 7.39 uit Den Bosch zit vol met mensen die naar de Zuidas moeten. De trein minuten eerder die NS aanbeveelt gaat daar echter niet naar toe.
Er zitten in die trein die om 7:39 uit De Bosch vertrekt ook zat rezigers die niet Amsterdam Zuid als bestemming hebben. Prikkel gericht deze mensen om dIe trein minuten eerder te nemen. Dan krijgen de Zuidasgangers meer ruimte.
Misschien ook een idee omdat bij andere spoorvervoerders en aanvullend OV te introduceren. In de Rotterdamse metro mag je tussen 6,30 en 9.00 uur en tussen 16 00 uur en 18.30 uur op werkdagen geen fiets meenemen. Ook niet tijdens drukke evenementen, net als het GVB Amsterdam afgelopen weekend tijdens het Sail evenement. Dit voorkomt ook dat er mindere zit en staanplaatsen zijn tijdens een evenement of drukke spits!
Goed dat NS reizigers probeert te verleiden te spreiden. Los van of mensen hun reisgedrag kunnen aanpassen vanwege afspraken, moet ook niet aan voorbij worden gegaan dat de trein vaak een onderdeel is van een grotere reis. Leuk als de trein 10 minuten eerder rustiger is, maar als je te maken hebt met overstappen vanuit bijvoorbeeld een bus die minder vaak rijdt, is dat geen optie.
Pushmeldingen werkt niet bij iedereen en niet iedereen heeft een duopolie smartphone. Mij lijkt dat de NS ook in zijn reisplanner de optie moet hebben rustigere opties, waarbij de reiziger rustigere opties voorgeschoteld krijgen. De NS zou de rustiger reizen optie in hun campagnes goed naar voren kunnen laten komen. Ook oproepen op het station kan je direct met reizigers communiceren. NS zou als de trein van enkele minten vroeger of later met hun drukte tellers moeten kunnen verwerken in reisplan adviezen en omroepen op het station. Evt met een aparte jingle
NS kan via Reisplanner kan de reizigers stroom managen.
Dat is goed te merken bij de Intercity Direct. Want niet altijd staat de snelste optie tussen Schiphol- Rotterdam/Breda v.v. aangegeven.
Niet zo vreemd omdat de samenstellingen van Intercity (Direct) via HSL nog wel eens te kort kan zijn. Zag kortgeleden in de vakantieperiode in de spitsuren een vijfdelige ICNG. Dat was al tekort. Vanaf september moeten ze in de spitsuren echt wel minstens 8 bakken ICNG inzetten.
Ze gaven eerder nog wel eens dat sommige ICNG samenstellingen te kort konden zijn.
De instroom van ICNG gaat gestaag verder. Eergisteren werd de nieuwste ICNG overgebracht.
Hoeveel ICNG is er nu dagelijks actief in dienst?
Volgens mij 45 maximaal inzetbaar, maar zoveel zijn er nooit gelijktijdig ingezet. De afgelopen dagen is er weer een aantal defect geraakt.
8 bakken ICNG zal in veel gevallen ook gewoon te weinig zijn. De bakken zijn kort, waardoor de capaciteit van een ICNG gemakkelijk overschat wordt. 8 bakken ICNG bieden minder zitplaatsen dan 6 bakken ICM.
Zit te wachten op vijftiendelige/zestiendelige ICNG.
Maar voorlopig hebben ze nog niet voldoende ICNG daarvoor. Dat zal waarschijnlijk in 2027 het geval zijn.
heeft ns ook uitgezocht waarom dat zo kunnen zijn? daar zie ik hier niets over 🙄
Tussen de regels valt te lezen dat NS de schuld bij de reizigers legt. Als de reizigers niet de oorzaak zijn heeft het immers geen zin om reizigers te bestoken met pushmeldingen.
& waarom leggen ze de schuld bij de reizigers? omdat die sowieso altijd ongelijk hebben…
Simpel: Dat is het Adagium van de NS sinds de afgelopen 10 jaar. Hieronder een aantal wijzigingen die doorgevoerd zijn:
Te korte trein –> Overschot aan reizigers
Ingewikkeld betalingssyteem –> De reiziger snapt het niet
Spitsdrukte –> De reiziger wil dan reizen, wij raden het af
Kaartje kopen bij de HC –> De reiziger fraudeert –> afschaffen
Samenreiskorting –> De reiziger fraudeert –> regels aangescherpt
Trein te laat –> reizigers verspreiden zich goed langs de trein
Treinuitval/frequentie verlaging –> De reiziger moet maar op pad op de momenten die we aanraden.
Voor de NS is dit lekker makkelijk. Hoeven ze geen actie te ondernemen om zaken te verbeteren. Wel vind de NS het vreemd dat steeds minder mensen met de trein gaan.
NS kan niet zonder reizigers. NS is er voor reizigers, maar als er een te grote groep tegelijkertijd komt dan heeft NS en de reiziger een probleem. Je kunt dan beter verdelen stimuleren.
Het is beide kanten eigenlijk…
Sommige treinen zijn standaard (veel) te kort zoals sprinters in het noorden/noordoosten die vaak weleens met een losse SNG-3 rijden.
Of dan komt men met een vierdelige dubbeldekker aan in plaats van een dubbeldekker met 8 bakken. Dan kan de reiziger er vrij weinig aan doen. Zeker als ze al gebonden zijn aan bepaalde tijdstippen door werk en/of school.
Wat ik zelf wel altijd doe is kijken welke treinen relatief op lengte zijn en dan neem ik die als dat even kan. Maar helaas is dat niet altijd mogelijk.
Stuurt de NS dan ook direct even een pushmelding naar mijn werkgever dat ik een uur later ben omdat de trein dan rustiger is?
Zie het voorbeeld dat in dit artikel gegeven wordt: de drukke Intercity die om 7:39 uit Den Bosch vertrekt richting Utrecht. De treinen even daarvoor en even daarna hebben nog genoeg plaats. Daarmee hoeft u echt niet bang te zijn dat u een uur later op uw werk komt . Als u die vroegere trein neemt, dan bent u zelfs eerder uw werk.Uw baas is dan ook tevreden.