fbpx
Beeld: Archief

NS gaat strijd aan met graffitispuiters

18 okt 2021 12:46

De Nederlandse Spoorwegen gaan drones, camera’s, warmte- en bewegingssensoren inzetten om graffitispuiters te betrappen als die illegaal op terreinen komen om treinen te bespuiten.

Nieuwe maatregelen

De meeste graffiti wordt volgens de NS aangebracht op plekken waar treinen langere tijd stilstaan, zoals op zogenoemde opstel- en rangeerterreinen. Voor NS-medewerkers is een nieuwe app ontwikkeld waarmee ze bij het zien van graffiti meteen een melding kunnen doen. “Ook proberen we zo vandalen en vernielingen met elkaar in verband te brengen”, aldus de NS maandag. “Zodra iemand betrapt wordt, kan die ook bestraft worden voor eerdere vernielingen. Zo blijft geen streep graffiti onopgemerkt.”

De nieuwe maatregelen moeten er vooral toe leiden dat vandalen niet meer bij de treinen kunnen komen. “Dat begint met de hekwerken om de terreinen”, legt NS-manager Senol Demirel aan de NOS uit. “Die rusten we nu uit met trildraad. Op het moment dat vandalen aan dat hek zitten, krijgt de beveiliging een melding en kunnen ze er met een hond op af. Ook wordt er gewerkt met speciale matten, die een melding geven als er mensen overheen lopen. Een drone stijgt dan op om snel te kijken wat er bij de treinen gebeurt, schrijft de NOS.

Taakstraf

Elk jaar zijn de Nederlandse Spoorwegen zo’n 10 miljoen euro kwijt aan het schoonmaken van treinen met graffiti. “Door het verzamelen en combineren van alle beschikbare informatie ontstaat een landelijke graffitidatabank die nu al uit ruim twee miljoen foto’s bestaat.”

NS heeft aan de hand van nieuwe technieken eerder al een app ontwikkeld waarmee daders kunnen worden opgespoord en aangifte wordt gedaan bij de politie. De applicatie voorziet ook in de planning van de treinenschoonmaak. Wie betrapt wordt op het aanbrengen van graffiti kon tot nu toe een taakstraf tegemoet zien, vergelijkbaar met mensen die zwartrijden of stationsmeubilair vernielen.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

22 gedachten over “NS gaat strijd aan met graffitispuiters”

  1. Hanzeboog2012 schreef:

    Het is een kat en muis spel tussen graffitispuiters en medewerkers op het spoor. Zien ze dat er bewaking zijn ze er gewoon niet. En die paar momenten dat het onbewaakt is slaan ze toe.

    Goed dat NS extra maatregelen neemt. Zwaar irritant om die treinen met graffiti te zien. En ook véél zwaarder beboeten. Het moet tot ze doordringen dat ze slecht afkomen als ze gepakt worden.

  2. bert sitters schreef:

    Ten oosten van Amsterdam Centraal waren graffitispuiters actief op oude treinen op een emplacement achter een hek tussen de doorgaande sporen. De sporen zijn daar echter weggehalen en er vinden grondwerkzaamheden plaats. Weet iemand wat daar gaat gebeuren?

    1. Ariën schreef:

      Er komt een sporenuitbreiding/verplaatsing met een dive-under, heb ik begrepen. De Dijksgracht is vanaf nu verleden tijd nadat het in 1938 geopend werd.

      1. bert sitters schreef:

        Meteen een spoor erbij op Amsterdam Centraal in plaats van een spoor eraf. Kan naast het zesde perron, dat nu slechts aan een kant bediend wordt. Dat kan dan een volwaardige internationale terminal worden. Het busstation kan een stukje inkrimpen na de opening van de NZ-metrolijn.
        Deze internationale terminal kan goed beveiligd worden tegen graffity-spuiters. Wordt er ondanks deze maatregelen toch een betrapt, dan moet de spuiter als taakstraf langdurig treinen schoonmaken.

    2. Dries Molenaar schreef:

      Gaat dit over het artikel=

  3. Dries Molenaar schreef:

    Te lang te weinig gedaan. AL het bange personeel helpt ook niet erg. Niet optreden bij kaartjesproblemen of wanneer men heterdaad getuige is geeft al aan dat het allemaal lafjes is.

    Het terrein in de polder heeft een hek tot de taille. Dat zal wel afschrikken. In de steden is het allemaal wat erger vanwege de nabijheid. Het beste zou men bewaking instellen met ´Freigehender Hund´. Laat ze maar bijten.

  4. bert sitters schreef:

    Wellicht kunnen er op een emplacement dat niet meer in gebruik is afgedankte treinstellen worden geplaatst waarop graffiti-spuiters zich kunnen uitleven

    1. Anoniem schreef:

      Of de gemeente moet initiatieven vinden zich te verbinden met deze ‘spuitgasten’ en ze ruimte bieden voor een kunstwerk. Bijvoorbeeld op houten wanden rond een bouwterrein, of een half-pipe van een skatepark. Dan krijgen ze pas waardering.

    2. Dries Molenaar schreef:

      Volgens mij zetten ze loktreinen op opstelterreinen. Oud mat54-64 of een goederenwagon. Da fanatiek spuitert wil een rijdend object zodat er langs het spoor gefilmd kan worden hoe het werkstuk langs komt. Denk ´watching my name go by´. Op een moderne manier.

      1. Anoniem schreef:

        Liever geen Mat ’54, dan ga je veel harten zeer doen.

  5. ton jonker schreef:

    Duterte weet er wel raad mee.
    Maar dat mag zeker niet worden gezegd.

    1. johan II schreef:

      Gezegd mag het zeker wel worden, Ton.

      Het getuigt echter wel van enig vandalisme, maar ja voor vandalen tellen de gevolgen van hun daden niet.

    2. Dries Molenaar schreef:

      De man is een volkomen mafkees en inderdaad hebben we geen behoefte aan een rechtsstaat waarin mensen zomaar geëxecuteerd worden door zelfverklaarde uitvoerders van doodstraffen om niets.

  6. ton jonker schreef:

    Je hebt helemaal gelijk, Dries, het recht moet zegevieren, maar laat er iets gebeuren waardoor dit stopt. Mijn vrouw komt uit een ver buitenland en vindt NL erg verzorgd, maar als ik met de trein onderweg ben (en dat doe ik graag) erger ik me geel en groen aan de alom aanwezige graffiti en ziet NL (en niet alleen NL) er veel minder verzorgd uit.

  7. Matahari 60 schreef:

    BEhalve de vraag wat een taakstraf nu precies inhoud en wat een boete kost, vind ik graffiti niet alleen op treinen maar ook gebouwen afschuwelijk. Misschien vinden sommigen grafitti “kunst” met een piekleine letter “k”, ik verfoei dat. Goed dat NS nu eindelijk eens werk maakt van dit gedoe, had al veel eerder moeten zijn en een spuiter zou Euro 10.000 boete moeten krijgen en een reisverbod met het OV en mee moeten helpen om de rotzooi onder toezicht te verwijderen en na afloop een flinke portie zware afmattende lichamelijke fysieke opdonder moeten krijgen zoals commando’s die ook krijgen, geen slaap voor drie dagen en amper eten en drinken ! Mooie dingen worden onnodig besmeurd en nog de daad bij het woord zetten om graffiti en vooral de makers ervan snel in de kraag te vatten !

  8. dries molenaar schreef:

    Telegraaf heeft een filmpje staan over de graffiti aanpak bij NS. Treurigmakend. Duidelijk dat meer honden nodig zijn. Het probleem is dat de terreinen altijd openingen hebben voor in en uitgaande treinen. Een hek van 2,5 meter is niet voldoende. Eerst maar wat verzinnen om inkomende rails af te schermen. Duidelijk dat een soort gracht zou moeten zijn en dat er bewegend hek moet komen.

  9. bert sitters schreef:

    Het hek op Brussel-Zuid dat de Eurostarsporen afsluit?

    1. dries molenaar schreef:

      Dat is tegen de verstekelingen die wellicht onder de trein zouden kunnen gaan hangen. En dan waarschijnlijk ergens met 300km/h er af zullen vallen.

      1. bert sitters schreef:

        Kan ook worden ingezet tegen graffitispuiters.

        1. Dries Molenaar schreef:

          dan zouden de treinen aan het perron moeten gestald worden. Het is niet moeilijk elders een kooi-stalling neer te zetten. Het probleem zal de overkapping zijn die buiten nodig zal zijn waardoor het een gebouw wordt en het eisenprogramma heel anders wordt.

  10. Arjan Krabbenbos schreef:

    Graffiti spuiters moeten gewoon de treinen en ander rijdende voertuigen met rust laten. Laat ze maar hun fiets, auto of motor onder kliederen als ze daar behoefte aan hebben. treinen, metro s, bussen en trams moeten voorzien zijn van anti graffiti folie, zodat de spuitbusverf niet aan dat materiaal kan kleven. Laat meer legale plekken toe voor deze kunstenaars, denk dan aan mooie tekeningen op sommige tunnelwanden, bouw schuttingen of bij gebouwen. Het schoonmaken van die illegale zooi kost vele Euro’s die de belastingbetaler moet betalen en extra werk brengt voor het schoonmaakteam van de OV sector. Lukt het niet stuur een vuurpeloton. Schiet ze dan maar neer van hun sokkel!

  11. K_ schreef:

    Waarom geen honden gebruiken? In Zwitserland hebben ze daar al ervaring mee. Dan lees je in de krant dat een vandaal “door een hond staande gehouden is” en “voor verzorging naar het ziekenhuis moest”…

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.