Nieuws

NS International verwacht groei door Eurostar

Vanaf december heeft het vliegtuig tussen Amsterdam en de Britse hoofdstad er een serieuze concurrent bij. Dan start Eurostar twee keer per dag met een rechtstreeks trein Amsterdam en Londen. De verwachtingen bij zowel Eurostar als NS International zijn hoog gespannen. De hoop is dat de nieuwe treindienst het marktaandeel van de internationale trein verhoogd.

Treinreizigers moeten tussen beide overstappen nu nog minimaal één keer overstappen. “Het marktaandeel van de trein tussen Amsterdam en Londen is nu nog erg klein, maar met de rechtstreekse Eurostar wordt de trein veel aantrekkelijker” zegt Marjon Kaper, directeur van NS International. “In het hoogseizoen zijn er dagelijks tot 60 vluchten vanuit Nederland naar Londen. Dat geeft aan wat voor potentieel er is”.

Lang gekoesterde droom
Ook Eurostar zelf zelf heeft hoge verwachtingen van de nieuwe verbindingen. “We hebben altijd al naar Amsterdam gewild, maar het was moeilijk vanwege de techniek” legt directeur Eurostar directeur Nicolas Petrovic uit. Met de komst van de nieuwe Eurostar e320 treinstellen kan de lang gekoesterde droom gerealiseerd worden. De nieuwe trein rijdt al op de route Parijs – Londen en werd dinsdag voor het eerst in België gepresenteerd. Vanaf 28 mei zullen de treinen ook ingezet gaan worden tussen Brussel en Londen.

Derde trein
Petrovic wijst op de 4 miljoen reizigers tussen de Nederlandse en de Britse hoofdstad. Aan het einde van het jaar, naar verwachting in december, start Eurostar twee keer per dag met de rechtstreekse trein naar Londen. Maar de hoop is dat het aantal reizigers snel zal groeien zodat het aanbod uitgebreid kan worden naar een derde trein. “Het zou mooi zijn als we die een jaar later kunnen introduceren” zegt Petrovic voorzichtig. Per trein is er plek voor 900 reizigers. Dat is bijna 5x zoveel als zitplaatsen als bij een Boeing 737-800.

Marktaandeel
Dat de trein een serieuze concurrent kan worden van het vliegtuig, is eerder al gebleken tussen Amsterdam en Parijs. “Daar hebben we met de trein nu een marktaandeel van zo’n 70 procent” zegt Kaper. Of de trein tussen Amsterdam en Londen ook een dergelijk marktaandeel krijgt, durven Eurostar en NS niet te voorspellen. Maar dat de trein een grotere rol zal krijgen dan nu, zijn beiden het over eens.

Voordelen
Vanuit Amsterdam gaat de Eurostar er net iets meer dan vier uur over doen. “Tijd die je lekker even voor jezelf kunt gebruiken” zegt Kaper. Maar dat is volgens de directeur van NS International niet het enige voordeel. “Je arriveert bovendien in hartje stad, het is milieuvriendelijker en je hebt geen last van turbulentie” zegt ze wervend over de nieuwe treindienst. Ook op het gebied van snelheid gaat de trein volgens Kaper concurreren met het vliegtuig. “Vanuit mijn woonplaats Utrecht bijvoorbeeld is vliegen naar Londen City nu nog drie kwartier sneller dan de trein. Straks reis je met de trein naar Rotterdam en stap je daar op de Eurostar, waardoor de trein het opeens wint van het vliegtuig”.

Deutsche Bahn
Ook de Duitse spoorwegen (DB) hebben in het verleden aangegeven een treindienst Amsterdam – Londen te willen starten. Maar de laatste jaren is het stil gebleven en lijkt DB andere prioriteiten te hebben. “Wij zijn partner van Eurostar, ik heb geen idee wat de plannen van DB zijn, maar als zij ook een treindienst starten is dat positief voor de reiziger. Het gaat ons erom dat meer mensen de trein nemen. Dat is voor ons het belangrijkste” zegt Kaper daarover.

Duitsland
Eurostar gaf in 2012 aan te willen groeien en onder andere Frankfurt, Genève en Zuid-Frankrijk binnen 5 jaar te willen verbinden met Londen. Zuid-Frankrijk is inmiddels al gerealiseerd, en Amsterdam volgt dus later dit jaar. Maar de andere uitbreidingsplannen zijn inmiddels geparkeerd. Petrovic: “Er is zeker een markt tussen Duitsland en het Verenigd Koninkrijk, maar we hebben op dit moment geen concrete plannen om daar ook een treindienst te introduceren”. De vooruitzichten door het Brexit-referendum zijn inmiddels een stuk ongunstiger geworden. Daarom kondigde Eurostar eind 2016 aan dat het aantal treinen tussen het vaste land en Londen zal afnemen.

 

This post was last modified on 1 juli 2020 17:14

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug