fbpx

Eurostar presenteert nieuwe trein op 20ste verjaardag

klok 13 nov 2014 17:56

Donderdag heeft Eurostar onder brede internationale belangstelling de nieuwe Eurostar E320 gepresenteerd. De nieuwe treinstellen met wifi en ruimere zitplekken zullen vanaf eind 2016 ook worden ingezet tussen Amsterdam en Londen. Verder maakte het spoorbedrijf bekend nog eens zeven nieuwe treinen te bestellen, bovenop de tien nieuwe treinstellen die vanaf nu geleverd worden.

"De nieuwe treinen staan symbool voor onze groei-ambities", stelde topman Nicolas Petrovic bij de presentatie van de nieuwe treinen. En groeiambities heeft Eurostar. Het bedrijf rijdt nu alleen dagelijks vanuit Londen via Lille naar Parijs en Brussel. Maar al vanaf mei 2015 gaat Eurostar het hele jaar doorrijden naar Marseille via Lyon en Avignon.

Amsterdam – Londen
Vanaf eind 2016 wil het bedrijf ook twee keer per dag via Antwerpen en Rotterdam naar Amsterdam gaan rijden. Al zal de reiziger ook dan de trein in Brussel moeten verlaten, vanwege paspoort- en veiligheidscontrole. OV-Magazine schreef eerder dat daarmee mogelijk zo´n 92 minuten verloren gaan. Bronnen bij NS International stellen dat dit onjuist is, en dat de stop te Brussel zo´n 47 minuten zal duren. In de oorspronkelijk plannen ging men uit van een langere stop van 77 minuten. De trein vanuit Londen naar Amsterdam zal in elk geval veel korter stoppen in Brussel, omdat dan de controles al in het Verenigd Koninkrijk uitgevoerd zijn.

Lowcostspeler
Het bedrijf denkt te komende jaren te kunnen groeien en is niet bang voor de concurrentie van lowcost-airlines. "Wij zijn een lowcostspeler", stelde hij. "Ons goedkoopste tarief start bij 88 euro heen en terug tussen Brussel en Londen, en daarin is alles inbegrepen. Inclusief goedkopere museumtickets in heel Londen", aldus de Eurostar-topman.

Relatief duur
Toch zijn de Eurostar tickets relatief duur, zeker vanuit Nederland. Zo kost een retourtje Amsterdam – Londen minimaal 118 euro en maximaal 458 euro in de standaardklas. Vaak is de trein op deze route daardoor duurder dan het vliegtuig. Toch denkt de CEO van Eurostar dat Amsterdam – Londen veel potentie heeft. "Het is de grootste internationale markt voor vliegreizen in Europa." Al gaf hij toe dat klanten overtuigen moeilijk zal zijn en tijd zal kosten. 

900 zitplekken per treinstel
Om de groei ambities te verwezenlijken wordt de treinvloot fors uitgebreid. Nu nog heeft het bedrijf slechts 27 treinen, straks zullen dat er 44 zijn. De nieuwe treinstellen kunnen bovendien ook nog eens 20 procent meer reizigers vervoeren. Dat komt neer op 900 zitplekken per treinstel. Dat betekent niet dat de reiziger minder beenruimte krijgt, in tegendeel. Volgens het bedrijf krijgen reizigers juist een ruimere zitplek. "Dit komt omdat de tractie nu onder het treinstel is ingebouwd, terwijl de oude treinstellen twee motorwagons hebben waar geen reizigers in kunnen zitten" legt Eurostar woordvoerster Julie Kerremans uit.

Wifi
De nieuwe treinen krijgen weliswaar wifi, maar het is nog onduidelijk of dit voor de reiziger gratis wordt aangeboden. "Dat is nog niet beslist", zegt het bedrijf op vragen van Treinreiziger.nl. Wel is duidelijk dat ook de bestaande treinen tijdens een redesign wifi zullen krijgen.

Alstom
De 400-metertreinstellen worden gemaakt door Siemens, een gevoelige tik voor Alstom die alle oude Eurostar-treinen heeft gemaakt. Alstom probeerde de bestelling nog via de rechter tegen te houden, maar zonder succes. De nieuwe treinen zijn niet alleen comfortabeler, maar ook sneller. De oude Alstom-treinstellen kunnen 300 kilometer per uur, terwijl de 16-delige nieuwe treinstellen 320 kilometer per uur kunnen.

20 jaar Eurostar
De presentatie van de nieuwe treinen gebeurde op de 20ste verjaardag van het bedrijf. Op 14 november 1994 werd de Eurostar-dienst tussen Londen enerzijds, en Brussel en Parijs anderzijds, opgestart. Sindsdien werden meer dan 150 miljoen passagiers geteld.  

DB
In de toekomst zal Eurostar waarschijnlijk concurrentie gaan krijgen van Deutsche Bahn. Ook DB wil door de Kanaaltunnel naar Londen gaan rijden. Niet alleen vanuit Duitsland, maar mogelijk ook vanuit Amsterdam. Eigenlijk had die trein al in 2013 moeten starten, maar doordat de Duitse nieuwe Siemens-treinen te laat geleverd werden, lukte dat niet. Alhoewel DB weinig los laat over de actuele plannen, lieten bronnen binnen DB eerder dit jaar aan Treinreiziger.nl weten dat de Duitsers nog steeds vanuit Amsterdam naar Londen willen gaan rijden.

Beelden van de nieuwe Eurostar E320

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.