fbpx

NS krijgt recordboete van twee miljoen euro

09 mrt 2011 14:56

Vanwege slechte prestaties krijgen de Nederlandse Spoorwegen een recordboete van twee miljoen euro. Minister van Infrastructuur Melanie Schultz van Haegen (VVD) heeft de boete opgelegd omdat de NS niet heeft voldaan aan het prestatiecontract over 2010, meldt haar ministerie woensdag.

Het is de hoogste boete die het ministerie ooit aan de NS heeft uitgedeeld. Te veel klanten zouden vorig jaar hebben geoordeeld dat de NS niet op tijd heeft gereden. Ook lukte het niet om minstens 93 procent van de treinen met een marge van vijf minuten op tijd het station binnen te laten rijden.

Kwijtgescholden
Verder vonden reizigers dat ze te vaak tijdens de spits geen zitplaats hebben. Daarnaast zijn klanten minder tevreden over het totale aantal treinen dat de NS heeft ingezet. De boete is in eerste instantie een voorwaardelijke boete. Als de NS dit jaar beterschap toont, wordt de hele boete kwijtgescholden. Ook kan een deel van de boete worden geschrapt.

2009
Zo´n prikkel werkt volgens de minister goed. Een boete van 1,8 miljoen euro die over 2009 werd opgelegd pakte uiteindelijk uit als een boete van een half miljoen euro omdat de prestaties verbeterden. De minister wil echter ook een boete invoeren die niet meer te schrappen is.

Boete ProRail
Spoorbeheerder ProRail krijgt ook een boete omdat reizigers bij ontregelingen ontevreden zijn over de reisinformatie die ProRail geeft. De minister bekijkt nog hoe hoog de boete moet worden.

Maximale boete
Het ministerie kan maximaal een boete van 2,75 miljoen euro per jaar aan de NS opleggen. D66 pleitte er eerder voor de maximale boete die kan worden opgelegd te vertienvoudigen. Door de miljardenomzet die het spoorbedrijf heeft zouden de boetes nauwelijks pijn doen. Het bedrijf behaalde in 2010 een winst van 149 miljoen euro. De boete valt in het niets bij andere kosten. Alleen al de regeling "Geld terug bij vertraging" kost het bedrijf meer, in 2010 keerde NS 6,5 miljoen euro uit.

Nieuwe concessie
Het verhogen van de boetes kan pas als nieuwe afspraken worden gemaakt bij het verlenen van een nieuwe concessie. Dat gebeurt pas in 2015. Nu heeft de NS nog een monopoliepositie op het grootste deel van het spoor. Er bestaat een theoretische kans dat andere partijen dan mogen meedingen, maar de Kamer ziet dat vooralsnog niet zitten.

Niet nodig
Hogere boetes zijn wat betreft het ministerie niet per se nodig. "Het gaat ons niet om zo hoog mogelijke boetes, maar om het verbeteren van het spoorvervoer."

Novum

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.