Station Aken, Foto: Stefan Verkerk
Limburg wil dat de NS eindelijk werk gaat maken van het doortrekken van de intercityverbinding Amsterdam – Heerlen naar Aken. Het laatste stukje tussen Heerlen en Aken komt almaar niet van de grond. De provincie en de gemeente Heerlen gaan daarom dinsdag samen met een Duitse delegatie naar de Tweede Kamer.
De provincie Limburg en de Gemeente Heerlen wijzen erop dat er sinds 2003 talloze positieve besluiten genomen zijn om de intercity door te trekken de grens over. “Politieke besluiten, intentieverklaringen, overeenkomsten tussen de verschillende ministeries en regio’s. Er is zelfs al meer dan 100 miljoen geïnvesteerd in het gereedmaken van het spoor door Nederland en Duitsland”, reageert de Gemeente Heerlen.
Om de intercity Amsterdam – Heerlen door te trekken naar Aken is het spoor deels verdubbeld en geëlektrificeerd. Die werkzaamheden zijn inmiddels bijna afgerond, maar desondanks lijkt een directe trein tussen Amsterdam en Aken voorlopig niet in zicht.
Voor Burgemeester Emile Roemer van Heerlen is de maat nu vol. Hij vindt het onbegrijpelijk dat de verbinding geen prioriteit krijgt. Hij wijst erop dat er al twee keer onderzoek is uitgevoerd naar de verbinding, en er een intentieverklaring is ondertekend om de lijn mogelijk te maken. Roemer is bang dat ondanks de eerdere toezeggingen de intercity toch niet gaat doorrijden naar de Duitse grensplaats.
NS heeft tot 2025 het landelijke spoor gegund gekregen. In de concessie is opgenomen dat het spoorbedrijf een inspanningsverplichting levert voor een intercity Amsterdam – Aken. Toch lijken NS en het ministerie van Infrastructuur terug te krabbelen. Tegenover EenVandaag benadrukt het ministerie dat voor een dergelijke verbinding treinen nodig zijn die ook geschikt zijn voor het Duitse spoor. “Dat maakt de exploitatie zeer kostbaar.” Roemer vindt dat geen excuus. “Als je al bijna twintig jaar wil dat die intercityverbinding doorgetrokken wordt, dan moet je je niet op het laatste moment laten afschrikken omdat je nog een paar treinen moet kopen”, aldus de burgemeester tegenover EenVandaag.
Ook NS is weinig enthousiast over een directe intercity naar Aken. Volgens het spoorbedrijf ondervinden teveel andere reizigers met de huidige infrastructuur hinder van een rechtstreekse verbinding tussen Amsterdam, Heerlen en Aken. “Uit onderzoek blijkt dat voor elke reiziger die hier voordeel bij heeft, er vijftig reizigers nadeel ondervinden. Zij zijn dan bijvoorbeeld langer onderweg dan nu het geval is.”
Overigens zou NS gemakkelijk aan treinstellen kunnen komen die in zowel Nederland als Duitsland ingezet kunnen worden. NS heeft namelijk nieuwe intercitytreinen in optie die ook voor het Duitse spoor geschikt zijn (ICNG-Duitsland). Vooralsnog heeft NS die echter niet besteld.
De Duitse vervoersautoriteit NVR heeft aangegeven financieel te willen bijdragen. Maar dat heeft tot nu toe niet geholpen om Nederland te overtuigen. Daarom vraagt Roemer hulp van de Tweede Kamer.
Roemer staat in zijn pleidooi niet alleen. Onder andere de provincie Limburg en Duitse bestuurders steunen hem. Maar ook de burgemeesters van onder andere Amsterdam, Utrecht en Eindhoven willen dat er een intercity Amsterdam – Aken wordt gerealiseerd.
Een uurlijkse intercity naar Aken zou zeer interessant zijn voor internationale treinreizigers. Vanuit Aken rijden er ICE-treinen naar Keulen en Frankfurt en Thalys-treinen naar Keulen, Dortmund en Parijs. Daarnaast vertrekken er een groot aantal regionale treinen vanaf de Duitse grensstad. Op dit moment rijdt er alleen een sneltrein vanuit Maastricht en Heerlen naar Aken. Deze treindienst (RE18) stopt op tal van kleine stations als Aken West, Herzogenrath, Eygelshoven Markt en Landgraaf.
NS vindt de huidige verbinding goed genoeg. De reistijd tussen Amsterdam en Aken bedraagt ongeveer 3 uur, inclusief overstap in Heerlen. “Met de snelle overstap op station Heerlen bedienen we zowel binnenlandse reizigers als reizigers die van en naar Aken reizen en hebben al onze reizigers een fijne verbinding.”
This post was last modified on 23 juni 2020 09:06
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…