NS: Niet 1 miljard maar 185 miljoen verlies door overheidssteun

Door de overheidssteun in Nederland en het Verenigd Koninkrijk is het verlies bij NS beperkt gebleven tot 185 miljoen euro. Zonder overheidssteun is een operationeel verlies geleden van ruim 1 miljard euro.

NS roemt Britse regeling

Dat blijkt uit de halfjaarcijfers die NS vrijdag bekend heeft gemaakt. In het Verenigd Koninkrijk kwam er snel steun tot stand vanuit de overheid. NS-dochter Abellio heeft in het Verenigd Koninkrijk 703 miljoen euro aan steun ontvangen. “De Britse regeling is ruimhartiger dan in Nederland en dekt voor de periode 1 maart – 20 september 2020 100% van de kosten vermeerderd een kleine managementvergoeding ter dekking van de kosten van het hoofdkantoor en
algemene management van Abellio UK” schrijft NS in de halfjaarscijfers.

In Nederland dekt de overheid in 2020 93 tot 95 procent van de vervoerskosten. Dat komt neer op een vergoeding van 351 miljoen euro in het eerste halfjaar. Daarmee ontvangt NS dus per saldo de meeste steun uit het Verenigd Koninkrijk. NS roemt de Britse aanpak en zegt dat de Britse overheid “snel en adequaat” heeft gehandeld. In Nederland dringt het spoorbedrijf juist aan om snel duidelijkheid te verschaffen over aanvullende steun voor 2021.

Nieuwe abonnementen op komst

Roger van Boxtel, president-directeur NS: “Na de zomer komen er nieuwe abonnementen die aantrekkelijk zijn voor forensen die door Corona voorlopig vaker thuiswerken. Voor een toename van het aantal reizigers, is gespreid reizen essentieel.” De topman benadrukt ook dat er meer overheidssteun nodig is. “De Nederlandse ov-sector moet zich aanpassen, maar gaat het niet redden zonder verdere steun.” Als er geen aanvullende steun komt, dreigt de gehele ov-sector stil te vallen, waarschuwt NS. NS verwacht op z’n vroegst in 2024 weer de reizigersaantallen te halen van 2019.

Doordat reizigers minder vaak met de trein reisden, daalde ook de inkomsten uit de ov-fiets en de retailactiviteiten op het station. In totaal is de omzet op stations gedaald met ruim 72 miljoen euro.

Geen klanttevredenheidscijfers

NS publiceert dit keer geen cijfers over de reizigerstevredenheid, omdat het spoorbedrijf naar eigen zeggen geen gedegen onderzoek kon doen door beperkingen als gevolg van de coronacrisis. Tot en met februari van dit jaar was 89% van de NS-reizigers tevreden. 92,8% van de reizigers kwam in de eerste helft van 2020 op tijd, vergelijkbaar met de 92,9% van de reizigers vorig jaar.

Waar NS in Nederland inmiddels weer 40 procent van de normale reizigersaantallen vervoert, blijven reizigers in het Verenigd Koninkrijk nog op veel grotere schaal weg. Daar vervoerde Abellio in juli slechts 20 procent van de normale aantallen reizigers.

This post was last modified on 14 augustus 2020 09:27

Share

Recent Posts

Vakbond VVMC gaat weer praten met NS – acties opgeschort

De Vakbond voor Machinisten en Conducteurs (VVMC), de grootste vakbond bij de NS, wil weer…

13 uur terug

Zuid-Holland wil twee lijnen van onrendabele Waterbus schrappen

De provincie Zuid-Holland wil twee van de vier lijnen van de Waterbus opheffen, waarmee over…

1 dag terug

MerwedeLingelijn halve week gestremd

De MerwedeLingelijn tussen Dordrecht en Geldermalsen wordt van woensdag 23 juli tot zondagochtend 27 juli…

2 dagen terug

Update met reacties – Europese Commissie stapt naar rechter om aanbesteding hoofdspoornet aan NS

De Europese Commissie stapt naar het Europese Hof van Justitie, omdat Nederland het treinverkeer op…

2 dagen terug

Storingen op spoor nemen toe – treinen rijden wel stipter

Het aantal ernstige storingen op het spoor is in de eerste helft van dit jaar…

3 dagen terug

Rover roept Tweede Kamer op geld uit te trekken voor treinkaartjes

Reizigersvereniging Rover vreest voor groeiende vervoersarmoede door de nieuwe prijsstijging van treinkaartjes en roept de…

3 dagen terug