NS: Als de overheid niet met meer steun komt, valt ov-sector stil
14 aug 2020 7:11
Als de overheid niet met meer steun komt, valt de gehele ov-sector stil. Dat de financiële topman van NS – Bert Groenewegen – in een interview met het Financiële Dagblad.
Geen afspraken voor 2020
De NS wordt financieel hard geraakt door de coronacrisis. Zonder overheidssteun is een operationeel verlies geleden van ruim 1 miljard euro. Ter vergelijking: in het eerste halfjaar van 2019 was er nog een winst van 96 miljoen euro.
Voor 2020 is er echter afgesproken dat de overheid 93 tot 95 procent van de vervoerskosten dekt (minus de opbrengsten. Daardoor kan het het verlies beperkt blijven tot 185 miljoen euro. Voor 2021 zijn er nog geen afspraken met de overheid. NS wil daar – net als de commerciële vervoerders – meer duidelijkheid over, zodat het een betrouwbare inschatting kan maken van de waarde van de hoofdrailnetconcessie. In Nederland dreigt een waardevermindering van €2 miljard als de overheid vanaf volgend jaar geen of nauwelijks steun meer geeft, aldus Groenewegen.
NS: We verwelkomen reizigers
NS vervoert momenteel 40% van de reizigers van voor de coronacrisis. De trein wordt nu vooral gevuld met dagjesmensen. Wat er na de zomervakantie gebeurt, is onzeker. Groenewegen houdt rekening met scenario’s waarbij thuiswerken nog maanden de norm blijft. “Maar we verwelkomen de reizigers natuurlijk graag terug.”
Commerciële vervoerders lieten eerder al weten dat de dienstregeling in 2021 niet gegarandeerd kan worden, als de overheid niet met een nieuw steunpakket komt. Zo waarschuwde Qbuzz haar medewerkers eerder voor de mogelijke blijvende gevolgen van de coronacrisis. Topman Gerrit Spijksma zegt in een videoboodschap aan werknemers dat minder vraag uiteindelijk minder bussen en minder personeel zal betekenen. Transdev, het moederbedrijf van ov-bedrijven als Connexxion en Hermes, waarschuwde eerder al voor banenverlies. Eerder waarschuwde topman Pier Eringa van Transdev (Connexxion) dat door aanhoudend lage reizigersaantallen in het uiterste geval moet worden gesneden in het aantal bussen en banen.
Wat er na de zomervakantie gebeurd, is onzeker.
gebeurd = gebeurt
Dank, aangepast
Wanneer de overheid niet met steun komt valt NS stil, de commerciële vervoerders passen hun dienstregeling aan.
Zoek het verschil.
De sector zelf blijft naar navelstaren zonder ook maar enig ondernemerschap. Geen enkele kostenbeperking, uitsluitend kijken naar Vadertje Staat.
Lees ook eens wat de NS onder andere zelf wil gaan doen:
Omscholen van personeel.
Wat stel je zelf voor ?
Peter
Minder personeel door bijv. de overbodige conducteurs in de sprinters af te schaffen, uitdunnen van de dienstregeling op slechte bezette trajecten/tijden, minder luxe CAO, etc.
Omscholen bespaart niets want die mensen blijven dan gewoon op de loonlijst staan. In feite willen de OV-bedrijven en de vakbonden gewoon geen cent bezuinigen en jarenlange megasubsidies van de belastingbetaler.
Omscholen bespaart doordat men niet aan de ene kant personeel met een transitievergoeding af moet kopen om te vertrekken en aan de andere kant weer mensen aan moet zien te nemen voor de andere functies die vervuld moeten worden.
Als ik nu zou overwegen om bij NS te solliciteren, zou ik met een forse salariswens komen omdat ik weet dat ik er de komende jaren niets bij ga krijgen. Door een eigen medewerker om te scholen kunnen ze dat al voorkomen en hoeven ze die medewerker dus geen duizenden euro’s mee te geven.
@Ricardo
Dit lijken me niet de tijden voor forse salariswensen. Misschien hooguit als je ICT’er bent.
@Tim: Ik zal in mijn salariswens ook allerlei risico’s incalculeren, corona of niet. De onzekerheid van de huidige tijden, jaren op de nullijn zitten, dat soort zaken zal mijn salariswens omhoog duwen om een overstap interessant te maken (niet dat ik dat momenteel overweeg). Want uiteindelijk moet ook ik mijn rekeningen betalen, stijgen prijzen ieder jaar een paar procent, en is de primaire reden dat ik werk toch echt om geld te verdienen. Dan ga ik geen stap achteruit doen in de komende jaren in ruil voor onzekerheid.
Conducteur overbodig op de sprinter? Haha.
@Mark: de conducteur is op een Sprinter best onzichtbaar. Mensen reizen korte trajecten, zien mede daardoor vaak geen conducteur, en de conducteur loopt ook niet altijd een ronde. Ik zeg niet dat ie afgeschaft moet worden op de Sprinter. Maar dat daar discussie over gevoerd wordt, vind ik niet perse ongezond.
Dit is een mooie tijd om eens flink de overtollige banen op het hoofdkantoor en elders onder de loep te nemen. Ook tijd voor een minder sstroperige bedrijfvoering. Luisteren naar de werkvloer. Goed nadenken over aanschaffen nieuw materieel bij aanbestedingen goedkoop is duurkoop. Afromen lonen directie en uitdunnen directieleden. Ns heeft een waterhoofd
Het grote probleem voor de vervoerders is dat ze nog steeds alle bussen / treinen moeten rijden die in de concessie staan. Het zou natuurlijk economisch beter zijn om de Lege treinen savonds laat weg te laten vallen en de rest van de dag op rustige trajecten aanzienlijk minder treinen laten rijden. Doordat dit niet mag rijden er veel meer treinen dan nu eigenlijk nodig zijn, erg zonde van het geld.
Lijkt mij wel logisch als de NS toestemming krijgt om de dienstregeling uit te dunnen tot 2x/uur een IC en 2x/uur een Sprinter en dan in de brede spits 4x/uur een IC. De PHS-plannen kunnen door de corona-crisis wel de prullenbak in. Het verschil tussen 6x/uur en 4x/uur een trein is voor de reiziger minimaal, terwijl er wel veel meer materieel en personeel nodig is. Daar kun je het eerste op bezuinigen.
Daar is helemaal geen toestemmingvoor nodig. NS is alleen verplicht minimaal twee keer per uur te rijden, in het weekend is zelfs een uurdienst genoeg.
Salariswensen, dasr doet de CAO niet. Voor dit soort hebberige mensen is er geen plaats bij een van de beste werkgevers van nederland.
Inderdaad, haal als de gesmeerde bliksem die studenten terug in het OV! Zie in dit verband; https://www.treinreiziger.nl/studenten-willen-meer-met-ov-kunnen-reizen/
De beperkingen voor studenten zijn per 1 juli opgeheven.
Correct, maar halen is een werkwoord.
Er zijn nog wel beperkingen in het gebruik van de onderwijsgebouwen, dus ook na de zomervakantie krijgen studenten nog steeds grotendeels online onderwijs. Ze mógen wel weer met de trein reizen, maar hebben daar minder vaak een reden voor, en dat is met het oog op verspreiding van het virus in de traditionele volgepropte septembertreinen maar goed ook.
Er verdwijnen bij NS 2300 banen. En de vraag is hoe wenselijk het is als Amsterdam – Eindhoven weer naar een kwartiersdienst gaat, ipv 10 minuten. Met andere woorden: krijgt de vervoerder de ruimte om treinen te schrappen? Zo niet, dan is compensatie logisch. Ze hebben voor 2021 dus ook geen 100% garantie gekregen, maar 93-95%. Dus men levert zelf ook in. Ok, ik ben met je eens, ik zou ook graag een omzetgarantie willen. Ik zit zelf denk ik ook nog steeds onder de 25% van normaal, al heb ik het niet recent tot op de laatste cent doorgerekend.
Het verschil tussen iedere 10 en iedere 15 minuten een trein is niet heel groot. Ik denk dat velen het niet eens zullen merken dat er minder treinen rijden. In Nederland zie ik best wel wat mogelijkheden in om alle treindiensten die nu 6x/uur rijden om te zetten in treindiensten die 4x/uur rijden en de treindiensten die 4x/uur rijden in de daluren en met name in de avond en het weekend uit te dunnen naar 2x/uur.
De vervoersconcessie van NS stelt nauwelijks eisen aan de frequenties anders dan dat alle stations op ma-vr tot 20.00 uur minimaal ieder halfuur en in de avond/weekend minimaal ieder uur bediend moeten worden. NS kan dus gewoon zelf besluiten tot massale inkrimping van de huidige diensten.
Voor de regionale bus/treinvoerders is het inderdaad anders, die moeten met de provincies afgesproken frequenties rijden.
Behalve het terugwinnen van reizigers op middellange termijn, kun je nu ook kijken naar het potentieel dat je hebt laten liggen: ze vonden het altijd te druk of je kunt maar 1 keer per uur terug. (De heenreis is eenvoudig te plannen).
Dat vraagt om een denkwijze die radicaal anders is dan de oplossingen waar vervoerders en hun opdrachtgevers nu mee bezig zijn: bussen en treinen in daluren een keer per uur in plaats van per halfuur, en elke 2 uur waar je nu 1 keer per uur mee kunt. Je komt zo in een vicieuze cirkel terecht. Wie gaat nog met het ov naar het voetballen als je maar 1 keer per uur terug kunt? Vervoerders en overheden, grijp je kansen!
Van 6x/uur naar 4x/uur en van 4x/uur naar 2x/uur zijn veel minder grote stappen dan van 2x/uur naar 1x/uur en al helemaal van 1x/uur naar 1x/2 uur. Daar zie ik echt wel wat mogelijkheden in om te bezuinigen. 2x/uur een Sprinter en 2x/uur een IC is echt niet het einde van de wereld. Zeker niet ‘s avonds en in het weekend.
Prima. Twee keer per uur een sprinter en een ic, daar teken ik voor. Een paar weken terug ageerde ik hier tegen trajecten waar op zondag en soms ook zaterdag nog steeds maar een keer per uur een (volle) trein rijdt. Daar win je geen reizigers mee (terug).
het lijkt mij beter om nieuwe vacatures te maken voor NS management,er is altijd een oplossing niet gaan miauwen!
Groet René Damhuis
Ruime ervaring als treinreiziger is een pré.
De ov-bedrijven moeten gewoon hun eigen broek ophouden ipv de hand ophouden bij de overheid.
Dat de overheid dit voorjaar allerhande steunpakketten opgetuigd heeft voor banenbehoud is begrijpelijk. Nu weten we dat het einde van Covid-19 nog lang niet in zicht is. En blijven doorgaan met (belasting)geldverspilling door financiele steun aan bedrijven waarvan je allang kunt vermoeden dat ze toch failliet zullen gaan is ronduit waanzin.
Laat eerst maar eens de ov-bedrijven (maar ook alle andere) zelf komen met kostenbesparingen en pas als dan blijkt dat er aanvullende steun noodzakelijk is, dan kan de overheid eventueel een lenig geven.
Het probleem met de huidige overheidssteun is dat er daardoor voor de OV-bedrijven geen enkele urgentie is om nu eindelijk zelf eens met plannen voor kostenbesparing te komen. Gratis geld maakt lui.
En wat voor plannen had u dan verwacht? Het aanbod compleet uitkleden of de kaartjes veel duurder maken zodat de reizigers ook echt weg blijven? Personeel compleet op de nullijn terwijl prijzen met een paar procent per jaar stijgen?
Personeel geld inleveren of minder personeel bijv. door de vaste conducteurs in sprinters af te schaffen. Daarnaast uitdunnen van de dienstregeling en het mes in de overhead. NS heeft veel meer overhead dan Arriva of Blauwnet.
Alleen kom je van personeel niet zo makkelijk af, dat kost gewoon geld (transitievergoeding). En zoals ik in mijn andere reactie al aangaf, als NS daar aan de andere kant weer personeel voor de hoofdprijs aan moet nemen, schiet dat ook niet op.
En wat als er over bijvoorbeeld een jaar een vaccin is en alles sneller dan verwacht terug gaat naar het oude normaal? Moet de NS dan zeggen, we kunnen het niet aan omdat we het noodzakelijke personeel ontslagen hebben?
Dat is natuurlijk gewoon onzin, omdat de Nederlandse staat niet 100% de kosten dekt (zoals in het Verenigd Koninkrijk), maar voor 93 (tot 95)%. Bij NS gaan er nu ook 2300 banen weg.
ja maar dr gaan dr ook2500 man met pensioen by NS.
@appieH
Ja, maar voor dat die echt van de loonlijst zijn kan nog jaren duren.
Aan financiele steun moet wel voorwaarden aan worden verbonden te beginnen met efficientere dienstroosters bij NS ( eeb de vakbonden hoeven echt niet met acties aan te komen niet akkoord geen steun dan vallen er meer ontslagen ) aan de frequenties kan ook worden gesleuteld we moeten geen lege treinen gaan financieren ik reis geregeld met der trein en constateer bv dat er elk kwartier een ICM 3 rijdt tussen Utr – Rtd en Gvc kan ook elk half uur twee stellen ICM 3 en rijden halveert personeelskosten. Het bied ook kansen realisseer de bv ombouw van Asd versneld er zijn nu minder reizigers
Probleem van frequenties halveren is dat het voor reizigers ook minder interessant wordt om te reizen, omdat overstappen gemiddeld veel slechter gaan worden. Op die manier kan 2x 1 losse ICM3 veel meer opleveren voor het geheel dan de besparing in kosten door 1x 2 gekoppelde ICM3s te laten rijden.
Je lijkt maar niet te snappen dat je als bedrijf met nog maar 40% van de reizigers niet evenveel kunt blijven uitgeven. Dan moeten de kosten evenredig omlaag.
Maar dan is de vraag of je het OV als een bedrijf of als een maatschappelijke dienst moet zien. Ik zie het vooral als maatschappelijke dienst, en zeker gedurende de hele dag ieder kwartier een bijna lege trein lijkt mij ook overbodig, maar zeker in de spits denk ik dat de dienst van ieder kwartier een trein heel belangrijk voor de aantrekkelijkheid van het OV op korte en lange termijn.
@Ricardo
OV is een bedrijfstak en geen maatschappelijke, sociale werkplaats. Het pijnlijke is dat in de maanden maart t/m mei het leeuwendeel van de reizigers (90%) ook prima zonder OV bleek te kunnen leven. Dat zal ook de politiek aan het denken zetten bij de vraag of er dan wel zoveel belastinggeld moet worden gestoken in lege treinen en bussen.
Het is geen feitelijke waarheid dat het OV een bedrijfssector is. Ook niet dat het een nuts voorziening is. Dat zijn allemaal politieke opvattingen.
Ik sta zelf an de nuts-kant, ik wil niet in een soort nieuw Amerika leven. Maar dat is dus een mening. Gevolg van die mening is dat ik denk dat je wel belastinggeld aan OV moet uitgeven, net zoals aan zorg, onderwijs e.d.
Wat is een nutsbedrijf? Een bedrijf dat opereert in een sector die beschouwd wordt zijnde van openbaar nut omdat het belangrijke producten of diensten levert (aldus wikipedia). Openbaar Vervoer valt daar mijn inziens onder. Wikipedia noemt dat ook. “In ruimere zin omvat het begrip ook een deel van de communicatiesector: post en mobiele telefonie; en van de transportsector: het openbaar vervoer en het goederenvervoer per spoor”.
Tegelijkertijd is het openbaar vervoer ook gewoon een bedrijfssector. Er zijn bedrijven in actief die financieel rendabel willen zijn. In mijn ogen zijn dat feiten, geen meningen.
Juist omdat het zowel een nutsbedrijf als commerciële bedrijven zijn, is het aan de overheid om te waarborgen dat de diensten die van algemeen belang zijn voldoende worden gewaarborgd.
Ik denk dat de mensen die nu nog met het OV gaan, zoals ik, het OV links laten liggen als de frequenties ineens standaard gehalveerd gaan worden zoals u voorstelt. Wellicht dat NS dan kosten bespaart maar als vervolgens een aanzienlijk deel de auto pakt in plaats van de trein dan hebben ze ook minder inkomsten.
Gelukkig woon ik aan een intercitystation. Maar als 1 keer per uur een Sprinter langs komt, die, zoals meestal, niet aansluit op de intercity en waarna je ook nog eens met een bus moet die 1 keer per uur rijdt (en ook niet aansluit) dan is het gebeurd met het OV. Dan hou je alleen nog de onrendabelen over, zoals ze op GeenStijl heten.
We zijn het misschien grotendeels wel eens met elkaar Hildebrand. Wel vind ik een “bedrijfssector” dat alleen kan bestaan door overheidssubsidies van een andere orde dan een reguliere, zelfstandige sector.
Heb voordeel abonnement met korting 40 % na 09.00 uur.
Door de drukte wordt dit veranderd in 2021, Geen korting
meer tussen 16.00 uur en 18.30 uur.
Dat verhaal over drukte is achterhaald en verwacht wordt dat
dat in 2024 mogelijk weer ontstaat…
DUS TERUG DRAAIEN DIT GEBEUREN 👏👏
Zal niet gebeuren. Ooket minder reizigers blijven de spitsuren drukker dan de daluren.
Dat is nu nauwelijks het geval, de dal is op sommige momenten nu drukker dan de ochtendspits. Zie: https://www.treinreiziger.nl/treinreizigers-spreiden-zich-goed-spitsdrukte-verdwenen/ Dat zal uiteindelijk wel gaan veranderen, en ik denk eigenlijk al vanaf september.
Laat ze nu maar eens goed gaan snijden in
Managers en gecreëerde functies.
Dan wordt er bezuinigd.in plaats van het grondpersoneel.
Juist op de trein heeft NS vergeleken met binnenlandse en buitenlandse collega’s/concurrerenten een waterhoofd aan personeel.
De leiding van NS heeft het afgelopen halfjaar naar de reizigers toe hopeloos gefaald. Maandenlang werd de reizigers gesommeerd om weg te blijven. Niet “sorry, u kunt nu even niet mee” maar “oprotten” was de toon van NS. Men was voortdurend alleen maar bang dat iemand toch de trein zou nemen. Zelfs bij de versoepeLingen in juni was er alleen gejammer dat het veel te druk zou worden. Bij andere OV bedrijven hetzelfde laken en pak alleen wat minder agressief.
Men heeft bij het OV nooit beseft dat het probleem niet was om de reizigers de bus/trein uit te krijgen maar om ze later weer terug in de bus/trein te krijgen. En daarom zit men nu met de gebakken peren. Die weggepeste reizigers hebben in inmiddels eigen vervoer, werken thuis of gaan gewoon niet meer op stap. Het OV is daarmee gereduceerd tot een maatschappelijk bijverschijnsel voor een enkeling die echt geen ander alternatief heeft.
Hulp van de overheid lijkt misschien een oplossing maar het gevolg van het mismanagement is dat het OV zich linksom of rechtsom toch zal moeten gaan instellen op substantieel lagere reizigersaantallen. De tijden van voor corona komen niet meer terug, daarvoor is er veel te veel misgegaan.
Daar ben ik het helemaal mee eens. NS heeft op communicatievlak gigantisch gefaald de afgelopen maanden. Hoe dom kun je als vervoersbedrijf zijn om trouwe klanten een afkeer van het ov aan te praten? Ja, maatregelen waren nodig, maar bied de reiziger perspectief. Vertel wat je gaat doen om na deze pandemie de aircosystemen te optimaliseren, hoe je de treinen elke dag gaat desinfecteren, geef cadeautjes, schort abonnementsbetalingen op enz. Ik reis al meer dan twintig jaar elke werkdag met de trein en vaak ook in het weekend (heb zelfs geen rijbewijs), maar de trein staat me nu gewoon tegen. Niet omdat ik bang ben (ik neem het leven zoals het komt), maar omdat een bepaald gevoel van vertrouwdheid weg is. Het is moeilijk te omschrijven; alsof je iets naars, iets vies doet als je een incheckpoortje passeert. De onwezenlijke leegte op ooit drukke stations en de totale onzichtbaarheid van conducteurs op de treinen helpen dan ook niet. Persoonlijk vrees ik dat het ov deze klap nooit meer helemaal te boven gaat komen. De trein wordt weer net zo’n margeverschijnsel als in de jaren zeventig – iets voort excentriekelingen en mensen zonder alternatief. Het charmeoffensief van de afgelopen dertig jaar is in drie maanden tenietgedaan, niet in de laatste plaats door NS zelf.
Ik kan het nog sterker vertellen. Op de maatschappelijke praatgroep van NS werd almaar verwezen naar Milaan waar naar hun zeggen het nog veel erger was, daar was helemaal niks meer mogelijk en de reiziger mocht blij zijn dat er nog ‘gegund’ werd met de trein te reizen; kijk als je het zo stelt hoeft het van mij ook niet meer, en die maskerplicht is voor velen de nagel aan de doodskist. Ik kan niet ademen in zo’n ding.
maar U doet mij eraan herinneren, het is inderdaad zo dat die ellende al tijden geleden begonnen was met die belachelijk hoge toegangsdeuren en afschaffen van papieren reisbiljetten.
Reactie op ., maar dat lukt niet.
Tip: koop een stoffen exemplaar, liefst afgemeten op maat. Dan kan je veel makkelijker ademen.
Gooi ff de knuppel in het hoenderhok. 😏 In principe meer! De NS betaald een schijntje (vestzak/broekzak principe) in vergelijking met ander o.a. (goederen) vervoerders. Daardoor wordt kunstmatig “winst” gecreëerd. De NS lag al jaren een een infus van de overheid! En dan neem ik het onderhands gunnen van het HRN nog geeneens mee.
Ze moeten als alternatief voor auto, eerst met de prijs concureren. Daarnaast willen ze voor werkend Nederland zijn als alternatief in het weekend ook de treiner eerder laten rijden. Dit geldt natuurlijk ook voor de bus vervoerders ook.
Dat betekent minder inkomsten (lagere prijzen) en meer uitgaven (eerder beginnen). Als je al miljarden verliezen lijdt lijkt me dat niet de oplossing.
Prijs verlagen en dienstverlening verbeteren betekent meer reizigers. Meer reizigers betekent meer omzet. Bezuinigen door dienstverlening uit te kleden is de grootste denkfout die je kunt maken. Dat is werken naar afschaffen.
Dé reden dat het Nederlandse OV veel gebruikt wordt, en geliefd wordt (door iedereen behalve Nederlanders), is de betrouwbaarheid, en hoge frequenties. Eens per half uur is gewoon hoogfrequent.
Nu kortingen, betere druktemeldingen (bij álle vervoerders), en eigenlijk liefst zitplaatsreserveringen, en reizigers komen wel weer terug.
Graag zou ik ook zien dat de NS tips geeft qua wat voor mondmaskers comfortabel zijn. Het verschil tussen soorten maskers is echt nacht en dag. Het valt me ook op dat de mensen met die wegwerpmaskers ze vaker verkeerd op doen, maar ja, die dingen zitten ook veel vervelender. Goede stoffen exemplaren heb je gewoon geen last van.
Het is volkomen naïef om te denken dat de reizigers op korte termijn wel weer terugkomen.
Hoe langer dat de overheid en OV bezig blijven de bevolking te pesten met allerlei twijfelachtige Corona maatregelen zal de bevolking zich hoe langer hoe meer zich van het OV afkeren. Het OV, die zich ten tijde van de Corona crisis afgelopen voorjaar zich zeer klantonvriendelijk heeft gedragen. Klanten, die een keus hebben zijn terecht weggelopen en steeds meer mensen hebben dus een tweedehands auto aangeschaft. Diegene zonder keus, omdat ze niet kunnen / mogen rijden blijven (zoals in mijn geval) nog in het OV plakken.
Wil de trein weer reizigers terug winnen dan zal een verbetering van de klantvriendelijkheid en service echt een must zijn.
Zeker met de opkomst van zelfrijdende auto’s dit of het komende decennia zal het OV en metname het busvervoer in de buitengebieden de genadeklap geven, gezien zelfrijdende taxi’s een prima en waarschijnlijk ook een goedkoper alternatief zijn.
De kiezer zal bij de volgende verkiezing niet pikken dat ze wederom de rekening van dit Corona wanbeleid moeten betalen en zullen de kosten op idd zaken als klimaatbeleid proberen af te wimpelen. Overigens beleid wat ook steeds meer onder kritiek komt te staan.