NS: Niet 1 miljard maar 185 miljoen verlies door overheidssteun
14 aug 2020 6:35
Door de overheidssteun in Nederland en het Verenigd Koninkrijk is het verlies bij NS beperkt gebleven tot 185 miljoen euro. Zonder overheidssteun is een operationeel verlies geleden van ruim 1 miljard euro.
NS roemt Britse regeling
Dat blijkt uit de halfjaarcijfers die NS vrijdag bekend heeft gemaakt. In het Verenigd Koninkrijk kwam er snel steun tot stand vanuit de overheid. NS-dochter Abellio heeft in het Verenigd Koninkrijk 703 miljoen euro aan steun ontvangen. “De Britse regeling is ruimhartiger dan in Nederland en dekt voor de periode 1 maart – 20 september 2020 100% van de kosten vermeerderd een kleine managementvergoeding ter dekking van de kosten van het hoofdkantoor en
algemene management van Abellio UK” schrijft NS in de halfjaarscijfers.
In Nederland dekt de overheid in 2020 93 tot 95 procent van de vervoerskosten. Dat komt neer op een vergoeding van 351 miljoen euro in het eerste halfjaar. Daarmee ontvangt NS dus per saldo de meeste steun uit het Verenigd Koninkrijk. NS roemt de Britse aanpak en zegt dat de Britse overheid “snel en adequaat” heeft gehandeld. In Nederland dringt het spoorbedrijf juist aan om snel duidelijkheid te verschaffen over aanvullende steun voor 2021.
Nieuwe abonnementen op komst
Roger van Boxtel, president-directeur NS: “Na de zomer komen er nieuwe abonnementen die aantrekkelijk zijn voor forensen die door Corona voorlopig vaker thuiswerken. Voor een toename van het aantal reizigers, is gespreid reizen essentieel.” De topman benadrukt ook dat er meer overheidssteun nodig is. “De Nederlandse ov-sector moet zich aanpassen, maar gaat het niet redden zonder verdere steun.” Als er geen aanvullende steun komt, dreigt de gehele ov-sector stil te vallen, waarschuwt NS. NS verwacht op z’n vroegst in 2024 weer de reizigersaantallen te halen van 2019.
Doordat reizigers minder vaak met de trein reisden, daalde ook de inkomsten uit de ov-fiets en de retailactiviteiten op het station. In totaal is de omzet op stations gedaald met ruim 72 miljoen euro.
Geen klanttevredenheidscijfers
NS publiceert dit keer geen cijfers over de reizigerstevredenheid, omdat het spoorbedrijf naar eigen zeggen geen gedegen onderzoek kon doen door beperkingen als gevolg van de coronacrisis. Tot en met februari van dit jaar was 89% van de NS-reizigers tevreden. 92,8% van de reizigers kwam in de eerste helft van 2020 op tijd, vergelijkbaar met de 92,9% van de reizigers vorig jaar.
Waar NS in Nederland inmiddels weer 40 procent van de normale reizigersaantallen vervoert, blijven reizigers in het Verenigd Koninkrijk nog op veel grotere schaal weg. Daar vervoerde Abellio in juli slechts 20 procent van de normale aantallen reizigers.
“De Nederlandse ov-sector moet zich aanpassen”
Daar is anders weinig van te merken, het enige wat ze nu al een halfjaar doen is bedelen bij de overheid. Maar snijden in de eigen kosten ho maar.
En dan willen personeel en vakbonden ook nog gaan staken voor een flinke loonsverhoging. Hoe wereldvreemd kun je zijn.
Het personeel gelooft nog steeds in het sprookje dat de treinen over drie maanden weer mudvol zitten. Er is een totaal gebrek aan realiteitszin.
Tja, de dienstregeling voor volgend jaar staat al vast en de rijpaden zijn al besteld. Als we dat nu eens konden aanpassen konden we de nieuw geplande tienminutentreinen uitstellen tot 2022 of 2023 wanneer het misschien weer wat drukker wordt in de trein. Scheelt ook bakken met geld
Er is nog altijd een maatregel van kracht die werknemers vraagt zoveel mogelijk thuis te werken, voornamelijk om ruimte te maken in het OV. Dan moet je dus niet de dienstregeling gaan uitdunnen (of met kortere treinen gaan rijden) want dan verdwijnt de gemaakte ruimte weer en moeten er vervolgens nog meer mensen geweerd worden uit het OV.
Wat jij wil is permanent met halflege treinen blijven rijden. Wel dat gaat de belastingbetaler niet betalen.
We hebben geen keuze. Zonder OV verliest een deel van de samenleving z’n mobiliteit, maar als we ons weer dagelijks met 30 onbekende reizigers op een balkon gaan proppen, gaat bron- en contactonderzoek het virus niet remmen (voor zover dat bij het huidige aantal besmettingen überhaupt nog functioneert).
Er hoeft niemand geweerd te worden want er zijn geen restricties meer op het aantal reizigers.
De dienstregelingspaden voor 2021 zijn nog niet toegewezen, dat gebeurt later deze maand.
waarom KLM wel NS niet heel simpel.
Ook wordt normale dienstregeling geeist ban uit overheid ivm vergunning