NS: onderzoek rigoureuze splitsing met ProRail
01 jun 2012 8:28
NS-Topman Bert Meerstadt wil dat er kritisch gekeken wordt naar de splitsing tussen NS en ProRail. De NS-directeur heeft een brief naar alle politieke partijen gestuurd waarin hij vraagt de splitsing te onderzoeken. Dat schrijft de Volkskrant.
De strikte scheiding tussen NS en ProRail belemmert volgens Meerstadt nu de aanpak van de vele problemen, zoals de chaos tijdens winterweer of bij het verhelpen van technische storingen. "De rigoureuze knip tussen NS en ProRail heeft nog steeds negatieve gevolgen voor de reiziger; dit moet zeker worden hersteld", zo schrijft Meerstadt in de brief.
Onnodige vertragingen
Zo losten machinisten en stationchefs problemen met vastgevroren wissels voor de splitsing vaak zelf op. Sinds de splitsing is het personeel van NS niet meer toegestaan ijs uit de wissels van ProRail te verwijderen. Bij sneeuw stranden daarom onnodig veel treinen. In plaats van NS-personeel ter plaatse in te schakelen, treedt nu een complex protocol in werking. Uiteindelijk gaat een monteur van een onderaannemer van ProRail de weg op, die soms pas uren later arriveert.
Onderzoek
De woorden van Meerstadt worden uitgelegd als pleidooi om NS en ProRail weer samen te voegen. Dat is volgens een woordvoerder van NS onterecht. "Er is zeventien jaar geleden door de politiek besloten om deze twee bedrijven te creëren uit één bedrijf. Meerstadt pleit ervoor om te onderzoeken of dat toen een goed besluit was en wat in de huidige situatie het beste is", licht een NS woordvoerder toe in het Radio 1-Journaal.
Beter voor de reiziger
De woordvoerder wil niet vooruitlopen op eventuele uitkomsten. "Er zijn meerdere keren per jaar situaties waarbij de kwaliteit van het spoor niet goed genoeg is. Er moet soms heel lang gewacht worden voordat problemen worden opgelost. Wij denken dat het flexibeler zou kunnen. Het moet in elk geval beter voor de reiziger. Maar laten we niet vooruit lopen naar de uitkomsten van zo´n onderzoek".
Reactie ProRail
ProRail is niet enthousiast om grote structuurwijzigingen door te voeren."Het doorvoeren van grote structuurwijzigingen staat niet bovenaan onze agenda. Het kan ertoe leiden dat organisaties vooral met zichzelf bezig zijn. Terwijl er juist tempo moet worden gemaakt met het doorvoeren van verbeteringen waar de reiziger écht van profiteert." De spoorbeheerder zegt verder open te staan voor alle suggesties die leiden tot een beter product voor de reiziger.
Reactie Rover
Ook Reizigersvereniging Rover voelt er weinig voor om ProRail en NS weer samen te voegen. Wel is de vereniging voorstander van een onderzoek. "Zo´n onderzoek lijkt ons goed. Er zijn verschillende vormen denkbaar om de samenwerking tussen ProRail en de vervoerders in het belang van de reizigers te verbeteren."
Reactie Voor beter OV
Vereniging Voor Beter OV ziet eveneens niets in het samenvoegen van NS en ProRail. "Het samenvoegen van ProRail en NS zal geen enkele verbetering brengen. Beide organisaties zijn niet in staat om de boel op orde te krijgen. ProRail en NS kunnen prima twee losse organisaties blijven die elk verantwoordelijk zijn voor hun werkgebied." Als ProRail en NS samengaan, vreest de vereniging dat de regionale vervoerders te maken krijgt met valse concurrentie.
Reactie FNV Spoor
FNV Spoor denkt daar heel anders over. Roel Berghuis laat namens vakbond FNV Spoor weten dat er weer één baas op het spoor moet komen. Zo kan volgens hem sneller worden ingegrepen bij verstoringen. Concreet zou dat betekenen dat behalve reisinformatie ook de besturing van de hele treindienst over zou moeten naar NS. ProRail zou vervolgens blijven bestaan als scheidsrechter die de capaciteit op het spoor verdeelt.
Reactie Arriva
Volgens vervoerder Arriva is de reiziger niet gebaat bij een samenwerking tussen NS en ProRail. Arriva spreekt zelfs van ´´arrogantie ten top’’ van de NS en een ´´schoffering van de Tweede Kamer".
Reactie FMN
Een eventueel samengaan van NS en ProRail zou ´´volstrekt achterhaald" zijn. Dat laat voorzitter van de brancheorganisatie van de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland Anne Hettinga weten, hij is eveneens directeur van Arriva. Volgens Hettinga is de onafhankelijkheid van de verdeling van het spoor tussen de verschillende spoorbedrijven in het geding, als ProRail bij de NS wordt ondergebracht. ´´Er rijden al 15 jaar verschillende vervoerders op het spoor. Dit zou betekenen dat de klok wordt teruggedraaid in de verkeerde richting", aldus de FMN-voorzitter.
Schending afspraken
Volgens Hettinga schendt de NS ook de afspraken die de spoorvervoerders onderling hebben gemaakt. ´´Er loopt een onafhankelijk onderzoek naar het treinvervoer in opdracht van de Tweede Kamer", aldus de voorzitter. ´´We hebben afgesproken dat gedurende het onderzoek geen communicatie hierover mag plaatsvinden en al helemaal geen beïnvloeding.´´ De NS-brief noemt hij daarom ´´schandalig en een schoffering".