NS: Ook met bankpas geen single check-in, check-uit
28 feb 2019 17:17
Ook met een nieuwe betaalvorm als de bankpas wordt straks enkelvoudig inchecken niet mogelijk. Dat heeft commercieel directeur Tjalling Smit van de Nederlandse Spoorwegen tijdens de presentatie van de jaarcijfers desgevraagd gezegd.
Kosten niet acceptabel
Staatssecretaris Stientje van Veldhoven maakte recent bekend dat ze niet 22 miljoen euro wil investeren om enkelvoudig in- en uitchecken mogelijk te maken. Daarom moeten treinreizigers ook in de nabije toekomst per vervoerder blijven in- en uitchecken. NS staat achter die beslissing. “We hebben geconstateerd dat het niet op te lossen valt in de huidige structuur tegen kosten die acceptabel zijn”, vertelt Smit.
Technisch niet mogelijk
Jaarlijks maken 221.000 reizigers een fout bij het in- of uitchecken. Die reizigers riskeren een boete van 50 euro. NS benadrukt dat het aantal reizigers dat in de fout gaat minimaal is. Het spoorbedrijf zegt dat enkelvoudig inchecken niet mogelijk is, omdat nu niet altijd duidelijk is met welke vervoerder is gereisd. “Het is daardoor op dit moment technisch niet mogelijk om single check-in, check-uit aan te bieden”, stelt Smit. Het probleem is in de praktijk echter klein. Slechts bij een zeer beperkt aantal reizen is niet direct duidelijk met welke vervoerder er is gereisd. De in- en uitchecktijden kunnen dit vervolgens grotendeels oplossen.
Bankpas
Zou de bankpas enkelvoudig in- en uitchecken mogelijk maken? “Nee”, zegt Smit. “De vervoerders moeten dan nog steeds vaststellen met welke trein je precies gereisd hebt. Als je incheckt kan je ook tien minuten op het station wachten en reizen met een andere trein dan je in eerste instantie zou denken.”
App
Ondanks NS zich op dit moment terughoudend is om enkelvoudig in- en uitchecken mogelijk te maken, ziet het spoorbedrijf in de toekomst wel mogelijkheden. Het spoorbedrijf wijst op de visie OV-betalen van het Nationaal OV-beraad (NOVB). In de toekomst zou een app precies moeten bijhouden met welke trein je reist, waardoor wel direct de juiste prijs berekend kan worden. “De ambitie blijft overeind staan. We willen reizigers in staat stellen om zonder om te checken te reizen. Het huidige concessiestelsel maakt dat alleen onmogelijk.”
Klein probleem…als je er zelf geen last van hebt. Ook als je geen fout maakt zijn de moeite en wachtrijen (en vertragingen) bij omchecken irritant. Typisch dat deze problemen er met de papieren kaartjes niet waren…
Bij een papieren kaartje werd er gewerkt via een verdeelsleutel. Die verdeelsleutel werd weer gebaseerd op onderzoek. Dat lijkt me een prima oplossing voor de kleine hoeveelheid reizen waarbij er niet op basis van de in- en uitchecktijden kan worden vastgesteld met welke vervoerder gereisd is.
Inderdaad
Naast in- en uitchecktijden kun je ook nog gegevens gebruiken van kaartcontrole in de trein als die heeft plaatsgevonden. Als vervoerders het dan niet eens zijn met de verdeelsleutel, kunnen ze dat oplossen door met extra kaartcontroles het aantal reizigers te verminderen dat via de verdeelsleutel verdeeld moet worden.
Kunnen ze niet gewoon een app bouwen. Waarbij je aan vinkt dat je aan het reizen bent, zodat hij automatisch met de tijd en GPS kan achterlaten in welke trein/bus/tram/metro je zit.
Ja geweldig, met zo’n app weet Roger van Boxtel 24/7 waar iedereen die weleens met de trein reist uithangt. Wat is er mis met gewoon vooraf een kaartje kopen voor de route die je wilt afleggen?
Dat bestaat al, natuurlijk in Zwitserland in de spooreredivisie.
https://www.srf.ch/news/schweiz/erst-fahren-dann-bezahlen-sbb-lanciert-das-check-in-check-out-ticket
De Nederlandse Sbaan degradeert binnenkort uit de tweede divisie.
Een hele goede optie zou zijn om gewoon weer wat meer te controleren in de treinen. Dan kun je meteen vastleggen welke trein iemand heeft genomen….
Zeer juist Dennis !!
Voor de vele visueel beperkten in Nederland is het in- en uitchecken bij verschillende vervoerders een absoluut drama. De poortjes en paaltjes zijn voor ons namelijk niet te herkennen.
Nu voor de dagelijkse reiziger moet je er zelf ook bijzonder goed op letten bij het in- en uitchecken bij de verschillende vervoerders, dit berust op mijn eigen ervaring.
Het kan ook heel simpel. Gewoon in- en uitcheckapparaten IN de trein ipv op het station. Dat werkt ook voor de bus en de tram. Ja dan moet er in iedere wagon zo’n ding hangen, maar heb je ze niet meer nodig op ieder station.
Het in- en uitstappen zal daardoor wel langer duren. En dat kan consequenties hebben voor de dienstregeling.
Die reactie hierboven was overigens voor JP Cornelissen. Dan nu over mogelijk langzamer uitstappen en instappen:
Volgens mij valt dat in de praktijk wel mee. In drukke trams gaat het ook best goed. Om het in- en uitchecken toch zo snel mogelijk te laten verlopen kunnen er ook kaartlezers geplaatst worden op andere plekken in de trein, dus niet alleen gelijk bij de deuren.
Dat idee had ik ook al. Goed dat u dit opschrijft. Het is nog steeds niet de ideaalste situatie, maar het maakt het wel een stuk duidelijker. Dan werkt het in ieder geval overal hetzelfde, want in bus en tram is dit ook al het geval. Dat maakt het een stuk begrijpbaarder.
Nog even een aanvulling hierop: Wel moet er bij in- en uitchecken in de trein voorkomen worden dat er extra betaald moet worden voor het soms noodzakelijke omrijden voor de snelste verbinding. Daar moet nog wel even een rekensom op los gelaten worden, maar dat is met een beetje wiskundig inzicht en programmeerkennis best mogelijk.
Kort samengevat: De vervoerders doen er alles aan om hun belangen (inkomsten) boven die van de reizigers (gemak) te stellen.
Waar een wil is, is een weg. Maar hier is bij de vervoerders de wil er niet.
Geweldig al dat geneuzel, prima zoals het nu geregeld is, om vervoer aan te bieden. Hou het simpel met weinig mogelijkheden, blijft het ook voor de minder vake reiziger nog te doen en wordt het niet een whizkid experiment.
Als ik met een e-ticket reis (dagkaart of retourtje met vrije vervoerderkeuze) wordt ook niet geregistreerd met welke trein ik precies reis. Hoe weten ze dan welke vervoerder ik heb gebruikt?
Wat mij tot nu toe niet duidelijk is wat de toegevoerde waarde is van deze nieuwe betaalmethode in vergelijking met de – nog niet zo oude – “klassieke” ov – chipkaart als er geen sprake is van enkelvoudig in – en uitchecken.
Sterker nog: ik zie alleen maar nadelen, als je ervan uitgaat, dat de nieuwe betaalmethode geldig is voor het hele Nederlandse openbaar vervoer, bijvoorbeeld het geen gebruik kunnen maken van kortingsproducten en bijvoorbeeld het goedkopere OVERSTAPTARIEF van – bus – naar bus. Ik heb sowieso de indruk, dat de regionale vervoerders af willen van kortingsproducten als dalurenkorting, leeftijdskorting, enz.
Reizigersorganisaties en het niet bepaald flitsende Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB)en ov – reizigers zelf dienen dit nauwlettend in de gaten te houden om straks niet geconfronteerd te worden met ingebouwde prijsverhogingen.
En een verdeelsleutel tussen vervoerders onderling is wel het laatste waar ik me bezighoud als ik in de trein, tram, bus of metro stap. Dat is een zaak van de vervoerders zelf en van “de politiek” en dan met name de staatssecretaris en de Vaste Kamercommissie Infrastructuur en Waterstaat van de Tweede Kamer, temeer omdat de marktwerking op alle fronten op z’n retour is: de zorg, de postbezorging, KLM – Air France. En nu nog het openbaar vervoer!
De bankpas is vooral bedoeld voor incidentele reizigers. Daar kan de aanschaf van de OV-chipkaart (7.50) en de borg (tot 20 euro) een enorme drempel zijn. Dan is de bankpas veel laagdrempeliger.
Toch is het mij niet duidelijk. In het openbaar vervoer – en ik maak maar even voor het gemak geen verschil tussen trein, bus tram, metro en geen verschil tussen de vervoerders – kun je vandaag de dag je reis “betalen” met:
– de persoonlijke ov – chipkaart,
– de anonieme ov – chipkaart,
– met contant geld,
– met een pinpas,
– met een creditcard,
– met een dagkaart gekocht bij een verkooppunt,
– en “last but not least” voor een reis met een e – ticket waarop “treinreiziger” ons attent maakt (en waarvan ik regelmatig gebruik maak!)of bij de spoordeelwinkel van de NS.
Ik zit nog steeds met de vraag wat de verbetering in de toekomst is/zal zijn t.o.v. de huidige situatie. Of – anders gezegd – wat gaat er in de toekomst verdwijnen?
Ik voeg daar maar enigszins cynisch en sarcastisch aan toe, dat de ov – chipkaart iedereen een aantal jaren geleden zo ongeveer “door de strot heen is geduwd” en op termijn wordt diezelfde ov – chipkaart bij iedereen weer “uit de strot getrokken”. Waarom?
De enige reden, die ik kan bedenken is, dat kortingsproducten zoals daluren – en leeftijdskorting en het goedkopere overstaptarief binnen 35 minuten (die wettelijk zijn vastgelegd!) op termijn met deze nieuwe betaalmethode(s) geruisloos gaan verdwijnen.
Bovendien: voorkomt een nieuwe betaalmethode het verkeerd in – en uitchecken? Volgens mij niet.
De laatste zin van deze column spreekt boekdelen: “We willen reizigers in staat stellen om zonder om te checken te reizen. Het huidige concessiestelsel maakt dat alleen onmogelijk.” Ik voeg daar op persoonlijke titel aan toe: “die gebaseerd is op de neoliberale marktwerking”.
Alle reden om alert te blijven!
Onlangs rende ik naar de trein: Aan de ene kant van de rails stond een Arriva- aan de andere kant een Synthus-trein. Ik keek vlug en checkte in bij Arriva. Helaas, het had Synthus moeten zijn.
Gezien op hetzelfde spoor rond dezelfde pilaar: Drie schoonmakers tegelijk aan het werk op bijna dezelfde plek, één die werkt voor Arriva, één voor Synthus en één voor de NS.